Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eivoer recept Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : eivoer recept
Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-02-06 - 15:10:14 send message to Leandro

Wie heeft een heel goed eivoer recept voor grote parkieten ?? waarmee hij/zij al succesvol mee heeft gekweekt.

Mvg,leandro.happy :)


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-02-06 - 17:03:07 send message to roodmus

Ik denk dat in principe elk eivoer goed is om te kweken.wink ;)

Het probleem is of ze het goed willen eten.wink ;)

Geen eivoer eten geen jongensad :(sad :(sad :(


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-02-06 - 17:47:05 send message to denegon

Hoi

Ik het een eivoer dat ik gedeeltelijk zelf maak.
Er zitten vitaminen eivoer preperaat van AVES doorheen. der zit een papiertje bij hoe je het moet maken.
je schept 1 maatje AVIS eivoer en 8 maatjes Panneer meel (beschuitkruimels)
dan er door heen een hard gekookt ei (7 min koken)

Ik doe er ook nog een kalk preperaat doorheen 1 maatje en 1 maatje stuifmeelpollen.

Een bevriende kweker heeft goede resultaten met dit eivoer daarom ben ik het ook gaan gebruiken.
Nu hoop ik dat het bij mij ook goed werkt.
groetjes egon


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2008-02-06 - 18:08:55 send message to rajar

Ik ben gestopt met eivoer en roer nu 2 verse rauwe dooiers van mijn eigen bio kippen door het voer heen.Het eivoer wat ik gebruikte was regelmatig ranzig en er zaten stukjes verbrande cake in.Ook vindt ik zelf dat vogels niet goed in staat zijn om gestolde eiwitten te verteren.
In eivoer zit een hoog gehalte aan verkeerde koolhydraten zoals meervoudige suikers en zetmelen die verhit zijn geweest.Voels in het wild ETEN dit niet (ook geen zaad maar je moet wat.)Mijn vogels krijgen 1 X per maand een eedagskuiken wat de ene keer helemaal opgegeten wordt en dan soms maanden niet.De ara's eten de kuikens het liefste als ze 4 of 5 dagen in het hok liggen. Ik denk dat de eiwitten die mijn vogels krijgen beter zijn dan die uit eivoer.
In verse dooier zitten alle 10 de aminozuren.


M.v.g. Rob


sabine107
Website Member
Posts :91

Website Member
2008-02-07 - 12:14:21 send message to sabine107

Ik maak het al tijden zelf.
Dit door 2 beschuitjes en 4 eieren.

De eieren koken en klein maken met schil en al.
Hierna de 2 beschuitjes fijn malen en erdoorheen doen.
Mocht het eivoer wat te droog zijn (doordat het ei te hard is gekookt) dan kan je het wat plakkeriger maken met water.

Mijn vogels zijn er super gek op. Dit eten ze nog meer dan het ´kant en klare`eivoer.

Dit recept gebruikte mijn vader en opa vroeger altijd en heeft altijd tot goede resultaten geleid.


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-02-07 - 12:20:04 send message to Leandro

Is dat gezond zo met schil en al ??? happy :)


sabine107
Website Member
Posts :91

Website Member
2008-02-07 - 13:16:28 send message to sabine107

Hierdoor hoef je ook geen maagkiezel meer bij te geven. Dit is vooral als je geen vogelzand gebruikt. Dit hebben ze namelijk nodig om het eten te verteren.


termaat
Website Member
Posts :61

Website Member
2008-02-07 - 19:25:35 send message to termaat

de eierschaal is volgens mij alleen goed voor de kalkopname, dus zou je dit als een gedeeltelijke vervanger van grit kunnen zien.
volgens mij is het evengoed wel van belang om kiezel te verstrekken, dit blijft langer in de maag zitten dan eierschaal


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-02-07 - 21:40:48 send message to Zjurre

Ik vraag me af of het geven van eischaal wel zo verstandig is?
Ik las op een ander forum een bericht van een kweker van putters. Deze had ruim 10 dode vogels doordat zij eischaal binnen hadden gekregen. Diagnose: salmonella!
Ik weet natuurlijk niet of dit waar is maar uit voorzorg voer ik dus nooit eischalen van kippen aan de vogels.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2008-02-07 - 21:52:40 send message to blg

Als je eischaal geeft van een rauw ei is dat inderdaad gevaarlijk, maar bij een gekookt ei worden bacteriën/ virussen gedood.
Heb je rauwe ei schalen moet je deze als nog koken in water voor 5 minuten of meer


toontje
Website Member
Posts :86

Website Member
2008-02-07 - 21:54:45 send message to toontje

Eischaal kan besmet zijn ik geef mijn vogels altijd eischaal maar eerst een paar minuten in de magnetron


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-02-08 - 01:36:39 send message to tonnl

Alleen beschuit en ei vind ik zelf niet voldoende, dan zou er echt behoorlijk wat ontbreken aan eiwitten. Bijvoorbeeld Aves opfok of Aves kracht vult die tekorten aan.
Een ei bevat lang niet alle verschillende aminozuren en niet eens zoveel eiwit als wel gedacht wordt (eiwitten in de zin van voedingsstoffen).
In elk goed merk eivoer zit een behoorlijk uitgebalanceerd assortiment van die stoffen. Het gedroogd brood, cake of beschuit in de eivoeders zijn alleen maar "draagstoffen", anders zou het ook poeder zijn.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-02-08 - 07:17:07 send message to Zjurre

quote
maar bij een gekookt ei worden bacteriën/ virussen gedood.


Als je het lang genoeg kookt ja, want deze kweker had de eieren ook gekookt (en goed, dacht ie...). Dan kan ik er wel in komen (en nog, zou ik het risico niet nemen).

Net als Ton gebruik ik ook Aves Kracht (en straks tijdens de kweek Aves Opfok), de vogels nemen dit goed op! Sterker nog, dit eivoer is altijd als eerste op.


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-02-08 - 12:17:58 send message to Leandro

HEt beste is eigenlijk nog zelf eivoer kopen ?? voor alle vitaminen enz,.... ??
want als je het zelf maakt moet je toch nog zelf dingen gaan kopen bv. aves opfok,aves kweek enz..


Mvg,leandro.


chemist010
Website Member
Posts :74

Website Member
2008-02-08 - 14:49:41 send message to chemist010

Ik ga niet zitten gokken met mijn vogels door zelf eivoer samen te stellen (gevaar van overdoseren bij vitamines en/of mineralen bijdoseren). Die fabrikanten weten heus wel wat er in moet zitten daar zijn vast wel studies naar gedaan. Wat ik echter wel doe is meerdere soorten eivoer gebruiken soms mix soms na elkaar(niet op 1 dag maar dagen na elkaar) om eventuele tekorten van een eivoer dan toch nog op te vangen . Is misschien wel duurder maar voor mij werkt het.


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-02-09 - 11:11:57 send message to Leandro

Haha happy :) ik heb gewoon 4 gekookte eiren gepakt schil eraf geplet + wat volkoren brood stukjes en wat beschuitmeel en ze eten het heel graag daarmeee wat gekiemde zaden en gewoon zaad + fruit en groenten. hopelijk is dat ook een goede mengeling voor de kweek.happy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede