Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > overlast torenvalken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : overlast torenvalken
termaat
Website Member
Posts :61

Website Member
2008-02-10 - 18:56:09 send message to termaat

hallo, ik heb een nieuwe veldschuur gebouwd en heb daar ruim drie jaar over gedaan om hem klaar te krijgen en eigenlijk vanaf het begin zitten er twee torenvalken (span?)in de schuur.
maar het is nu zover dat de schuur klaar is en voor een gedeelte verhuurd als caravanstalling.
het probleem laat zich nu al raden, de ontlasting en braakballen van de torenvalken op de caravans en campers, hier zijn de mensen (begrijpelijk) niet blij mee.
als ik nu van dat rood/witte plastic afzetlint boven langs de spanten bind zouden ze dan weggaan en blijven?? of iemand een andere oplossing.
tevens wil ik graag weten als ik buiten tegen de schuur een nestkast voor ze zou ophangen of het dan nog veel uitmaakt in welke richting de opening zit, ik wil ze niet definitief wegjagen want het zijn toch goede en voordelige muizenvangers en een genot voor het oog.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-02-10 - 20:52:55 send message to chrislaevers

Kan je niet overwegen om de caravans te bedekken met bashes? Dat is goed afwasbaar. En mischien een cameraatje installeren voor een eventuele nest?
Ik persoonlijk zou me vereerd voelen moesten er in mijn schuur twee torenvalken zitten al stonden in die schuur Rolls-Royces of Ferrari's.
Ik zou al blij zijn met braakballen, die laten drogen en in een fruitschaal zetten.
Natuurlijk dien je rekening te houden met de eigenaars van de caravans. Dat begrijp ik ook wel.


termaat
Website Member
Posts :61

Website Member
2008-02-10 - 21:12:19 send message to termaat

hoi, wat is die bashes precies? of waar kan ik info vinden.
ik heb wel overwogen om afdekhoezen te kopen, maar dat kost toch al zo'n €250 per caravan en ik heb er zo'n 25 staan....dusss, en er zijn mensen die soms een paar keer per maand de caravan komen halen dan blijf je ook aan de gang met die hoezen


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-02-11 - 18:13:09 send message to chrislaevers

Bashes worden gebruikt om van alles en nog wat af te dekken van caravans tot houtstapels en zo. Het zijn geen hoezen. Je kan er kopen van 6m op 6m of groter en die prijs ligt tussen de 12 en de 18 euro meen ik. Ik denk ook niet dat je alle caravans zult moeten afdekken, alleen die die net onder de vliegroute van de torenvalken staan.
Of hebben ze geen vaste stek en gaan ze overal op het gebinte zitten? Als ze nu overal gaan zitten, kan je het deel waar ze het meest zitten afschermen met bv aardbeidraad (misschien te riskant voor hun veiligheid) of zeil zodat de oppervlakte van bevuiling een heel stuk minder wordt en eventueel een invlieggat maken? Ik ben zomaar aan het denken hoor. Een oplossing kan hier zeker voor gevonden worden meen ik zodat de torenvalken niet moeten vertrekken.
Misschien zijn ze in jouw schuur een lokatie aan het kiezen voor een nest en eenmaal ze daaraan begonnen zijn zal het rondvliegen en rondzitten misschien een stuk minder worden. Ik weet het niet hoor.
Wat doen ze daar eigenlijk in jouw schuur? Een nest maken of gewoon de nacht door brengen maar vaak op een andere plaats zodat er overal bevuiling is? Kan je dat enigszins beschrijven? Dat zou heel interessant zijn.


termaat
Website Member
Posts :61

Website Member
2008-02-17 - 16:22:32 send message to termaat

hoi, sorry voor de late reactie. De torenvalken hebben in de schuur niet echt een vaste locatie, ze zitten op verschillende locaties in de schuur, dit is te zien aan de mestsporen en braakballen. Een invliegopening is ook geen oplossing want het is een open veldschuur, dwz dat de voorkant helemaal open is en drie kanten dicht. Maar weet je misschien of die speciale nestkasten voor torenvalken over het algemeen goed gebruikt worden, dan kan ik er daar een van maken en die tegen de schuur hangen. Ik wil zelf ook voorkomen dat ze helemaal van mijn erf verdwijnen.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2008-02-17 - 17:05:20 send message to hj de graaf

ja deze kasten worden graag gebruikt door de torenvalken. zie deze link voor een bouwtekening

http://www.hogb.nl/downloads/Nestkasten/nestkasten_torenvalk.html

mvg


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-02-17 - 18:28:14 send message to chrislaevers

Worden die nestkasten dan aan de buitenkant van een gebouw gehangen of binnen? Hebben ze (gezien hun naam alleen al) geen voorkeur voor gebouwen met een bepaalde hoogte plafond?
Ik vroeg me ook af of deze vogels als ze nestelen een bepaalde windrichting schuwen.
Met mijn kippen (moeilijk te vergelijken, weet ik) heb ik gelezen dat de opening van het kippenhok naar het zuiden moest gericht zijn en ik heb geďnterpreteerd dat dat waarschijnlijk moest om de noorderwind uit te sluiten.


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2008-02-17 - 20:11:04 send message to maikeltje

Ik zou bux pakken.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-02-17 - 21:36:27 send message to Karel

Over het algemeen worden de kasten op palen gezet en niet tegen een schuur of gebouw gehangen, maar proberen kun je het altijd. Liefst zo hoog mogelijk.
Succes!


tobke
Website Member
Posts :4

Website Member
2008-03-18 - 20:37:02 send message to tobke

t'is wel jammer dat ze wegmoeten
want zijn beschermde dieren die steeds zeldzamer worden



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 134 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede