Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Afval volière en composthoop Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Afval volière en composthoop
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-03-08 - 19:44:54 send message to chrislaevers

Enkele dagen al ben ik mijn composthopen aan het omkeren en aan het verplaatsen. Dat doe ik met de hand. Ben tot de ervaring gekomen dat de oude nesten (cocosvezel met wol) helemaal niet vergaan zijn. Ik heb ze er nu allemaal uitgevist.
Ook de leeggeten trosgiersten hebben het zeer moeilijk om te vergaan.
Nu heb ik besloten om ze niet meer op de composthoop te brengen.
Wat doen jullie met de afval van de volière?
De restjes zaad en eivoer leg ik in de tuin op bordjes (eivoer schimmelt in de grond) zodat de wilde vogels er nog van kunnen eten.
De restjes appel en komkommer gaan elke dag op de composthoop en ook de bovenlaag van bodems onder zitstokken.
Ieder heeft zo zijn gewoontes, maar ben wel benieuwd hoe andere vogelhouders omgaan met volière-afval.


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2008-03-08 - 20:48:31 send message to suk

bij mij gaat het afval ( mest \ voerdoppen ) en de rest gewoon in de groene of grijze bak.

op de oude zit stokken en knaag takken na.die gaan in de tuin kachel.

sebastiaan


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-03-09 - 11:48:32 send message to meyer

Ik denk dat bij de meeste onder ons de kooien goed schoon gehouden worden om alles ongedierte vrij te houden. Als je dan het restafval op een composthoop gooit ben je weer bij af want dit trekt weer ongedierte aan, het ligt tenslotte voor het oprapen. Ook zijn composthopen prima overwinteringplaatsen voor muizen, lekker warm vanbinnen en vooral als er dan ook nog nestmateriaal bij in zit. Ook met de rest-zaden en eivoer moet ieder zelf weten wat er mee te doen maar opvoeren aan de buitenvogels brengt ook weer ongedierte met zich mee omdat er toch zaden gemorst worden. Je raad het al, mijn afval gaat direct de container in zodat alles zo goed mogelijk schoon blijft.

Groeten Meyerwink ;)


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2008-03-09 - 15:39:01 send message to P.Rooth

Sluit me helemaal aan bij suk en meier
Weg met voederafval muizenellende zit niemand op te wachten


marco20
Website Member
Posts :259

Website Member
2008-03-12 - 17:52:32 send message to marco20

ook ik gooi het afval in de groene bak ben je gelijk van alles af .


termaat
Website Member
Posts :61

Website Member
2008-03-12 - 21:11:12 send message to termaat

ik gooi het altijd achter de schuur in het grasland, daar zitten er vaak duiven van te eten, er zal ook wel ongedierte op af komen maar dat is dan ook weer voedsel voor de roofvogels, katten ed.


postvogel
Website Member
Posts :165

Website Member
2008-03-12 - 22:41:51 send message to postvogel

Het overgebleven voer is voor de vogels buiten,als ik de volieres schoonmaak gaat dat in de groene.
Groet Chris.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-03-13 - 00:03:40 send message to meyer

Gepast voeren zorg ervoor dat je bijna geen restvoer over hebt en je vogels eten zo niet alleen het lekkerste er uit. Dat beetje wat er dan over kan blijven kan dan beter de container in.

Groeten Meyerwink ;)


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-03-13 - 07:12:25 send message to denegon

Al het afval dat ik van de vogels heb gaat de groen kliko in.
Dus van pitjes top stront. inhoud van broedblokken (behalve de uitgevlogen jonkies vatuurlijk) tot afgeknaagde stokken.
dan ben ik het mooi kwijt en de gemeente maakt er hummes van.
groetjes egon


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-03-13 - 11:31:37 send message to chrislaevers

Het gros van de zaadresten achter in de tuin wordt door de mussen en tortelduiven opgegeten. De rest kiemt in dichte bossen met hier en daar een gekiemde zonnebloempit. Die gaan het nu niet halen maar na de ijsheiligen wel. Vorig jaar had ik er één die na verplanting 3 meter hoog is geworden en die zonnebloempitten zijn dan weer als volledig bloemscherm in de volière terechtgekomen.
Enkele dagen geleden vond ik een nog warme muis op het gazon. Was het de hond of de een kat, ik weet het niet. Feit is dat er wordt gejaagd. Ik ben er nogal gerust in.

Vorige zomer had ik ook veel van een soort gierstplanten (rode zaadhalmen maar niet volledig gerijpt) die met de compost in de groenteperken zijn beland als zaden. Sommigen heb ik als planten samengebonden terug in de volière gehangen. Anderen heb ik gewoon gewied want er waren er zoveel.
Zo probeer ik een evenwicht te bereiken. De mussen waren er partij voor en dat levert dan weer een mooi tafereeltje.
Wat het ongedierte betreft, ach ja... als je de composthopen regelmatig keert is de kans al zeer klein dat er muizen in gaan zitten. Ik moet eerder oppassen dat ik geen pad kwets want die kom ik al eens in een oude composthoop tegen en niet alleen in de winter. Padden en muizen zie ik niet goed samen huizen.
Als ik het vogelzaad in de tuin zie kiemen heb ik dan ook weer de geruststelling dat het goed zaad is. Misschien komt er een dag dat het niet meer kiemt en dan weet ik dat het zaad op één of andere manier gengemanipuleerd werd. Nog effe er van genieten tot het zover is denk ik maar.


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2008-03-16 - 15:57:59 send message to wings

Hallo,
Ik woon zo'n 100 meter van een hertenpark van de gemeente,daar lopen ook kippen en konijnen.
Breng daar elke avond mijn voerafval naartoe.
Als ze me zien komen ze al aangesprint.
gr Jan



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 185 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede