Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kiemzaad Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : kiemzaad
sjefke
Website Member
Posts :16

Website Member
2008-03-13 - 15:18:53 send message to sjefke

welke zaden kun je hiervoor het beste gebruiken.
Kan je kiemzaad ook compleet kopen zoja waar haal ik dat.
Het is ovregens bestemt voor grote parkieten.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-03-13 - 16:17:01 send message to ParkietenPeter

Je kunt gewoon hun eigen zaad laten kiemen.
IS goed genoeg.
Anders kun je het gemengd kopen bij de zaadhandel.


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2008-03-13 - 18:28:37 send message to wings

Hallo,
Sjefke even op het forum zoeken.
gr Jan.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-03-13 - 18:40:30 send message to denegon

dag sjfeke.

Versele laga heeft een eigen kiemzaad. dit is een heel mooi kiemzaad.
Ik heb het gebruikt maar nu niet meer want ik deed met een zak 7 mnd 25 kilo was wat veel.
Ik koop nu:
saffloor pitjes 1 kg
tarwe 1kg katjang erwten 0,5 kg
hennep zaad 0,5 kg
boekwijt 1 kg.
dit gaat heel erg goed het kiemt mooi en bijna alles even snel behalve de katjang erwten die wat sneller.
Ik spoel het 6 keer per dag dit om schimmel tegen te gaan.
als het stinkt dan gooi ik alles wat ik heb gekocht weg. Dit is een keer voor gekomen.
Ik week van savons tot smorgens de zaden en doe ze dan in een lek bakje na twee 1,5 dagen geef ik het dan.
bij mij krijgen ze het elke dag.
groetjes egon


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-03-13 - 20:57:45 send message to Leandro

Ik gebruik geen kiemzaad, wel eivoer en heb jongen op de stok zitten en in de nesten dus ...

Ik hebruik gewoon eivoer met vers fruit en groenten en natuurlijk vogelzaad happy :)

Mvg,leandro.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-03-14 - 00:11:01 send message to meyer

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Antwoord aangepast omdat sommige niet tegen een normale opmerking kunnen. Toch jammer want wat is dan het nut van een forum? sad :(

Even op de vraag terug komen, ik gebruik voor mijn papegaaien duivenzaad ( vliegzaad en snoepzaad)Niet al deze zaden kiemen gelijktijdig maar dat kan geen kwaad,dit komt omdat deze zaden niet gesorteerd zijn om gelijktijdig te kiemen, wat wel het geval is bij kiemzaad (dit kan je zo kopen)omdat dit wel gesorteerde zaden zijn welke bijna allemaal gelijktijdig kiemen.

Succes.

Groeten Meyerwink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-03-14 - 01:39:01 send message to tonnl

Om bederf tegen te gaan, kun je een klein beetje azijn in het water doen waar je de zaden in kiemt. Het kiemt net zo snel maar bacterién groeien wat langzamer.

Groeten, Ton.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-03-14 - 10:08:26 send message to digipeet58

sorry, maar de reaktie op Leonardo begrijp ik niet helemaal. Ik gebruik ook geen kiemzaad.
Geef de vogels veel verschillende zaden: kanariezaad, klein parkietenzaad, zaad voor tropen, volierezaad, onkruidzaad, eivoer, af en toe opfokzaad, af en toe krachtvoer, verder fruit (niet te lang laten liggen) groente, gierst, grit,sepia, levend voer soms. wat is hier mis mee? zaad op de bodem van de volier kiemt vanzelf en alles gaat prima.
P.S. ik heb tropen (afrikaanse en australische)


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2008-03-14 - 17:04:15 send message to broto

quote
ik gebruik voor mijn papegaaien duivenzaad ( vliegzaad en snoepzaad)


Als je deze zaden niet laat kiemen maar zo geef aan de vogels, wat geeft het kiemen dan voor meerwaarde??
Voedingswaarde die niet in het zaad zitten , komen er toch ook niet in door het te kiemen ??

Henk


Leandro
Website Member
Posts :234

Website Member
2008-03-14 - 20:28:07 send message to Leandro

Meyer,

Is kiemzaad dus echt zo noodzakelijk ??
Want in de natuur vinden ze toch eigenlijk ook geen keimzaad, wel fruit enz happy :)
Is dan eivoer met fruit en groenten niet voldoenen ??
Met zaad natuurlijk.
Want ik geef dit al zo een jaar en heb nog geen problemen ondervonden happy :)

Alvast bedankt voor je antwoord,

Mvg,leandro.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-03-15 - 01:19:33 send message to meyer

quote
Als je deze zaden niet laat kiemen maar zo geef aan de vogels, wat geeft het kiemen dan voor meerwaarde??
Voedingswaarde die niet in het zaad zitten , komen er toch ook niet in door het te kiemen ??

Henk


Is dit een vraag of een opmerking?


Groeten Meyerwink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-03-15 - 01:48:21 send message to tonnl

Door kiemen ontstaan zeer waardevolle series aminozuren die ook opneembaar zijn.
Gedroogd zaad bevat deze in basis wel maar in een vorm waarin deze nog niet nuttig zijn.

Aminozuren zijn dè bouwstoffen voor eiwitten. Er zijn heel veel verschillende, noodzakelijk? Nee, niet allemaal, nuttig, jazeker!

Groeten, Ton.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-03-15 - 01:55:22 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Is kiemzaad dus echt zo noodzakelijk ??


leandro ik denk dat dit weer een kwestie is van ieder zijn eigen mening.

Ik zweer echt bij kiemzaad en waarom??? eigen alleen dat mijn vogels het heel goed opnemen.
of het beter is om het wel of niet te geven weet ik niet. als je je vogels veel variatie geeft in de voeding denk ik dat je goed zit met de voeding en dan heb je misscien geen kiemzaad nodig.
nou groetjes egon


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2008-03-15 - 09:06:56 send message to broto

quote
Ik zweer echt bij kiemzaad en waarom??? eigen alleen dat mijn vogels het heel goed opnemen.



Dat is zeker een reden om het te geven , maar of het meer voedingswaarde heeft ??

Henk


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-03-15 - 14:23:05 send message to tonnl

Eigenwijs.... razz :p

Hier een van de zeer vele stukjes informatie over kiemen:
Het kiemen is een proces waarbij het zaad nadat het geweekt is ontspruit, zodat er een nieuw plantje ontstaat dat kan worden gegeten. Kiemzaden zitten vol voedingsenergie voor dit nieuw plantje. Tijdens het kiemproces absorbeert het zaadje water en zwelt deze op. Tegelijkertijd worden tijdens het ontspruiten grote hoeveelheden enzymen vrijgemaakt en neemt ook de voedingswaarde toe. Deze processen zorgen ervoor dat de kiemen belangrijke voedingsstoffen bevatten die een positief effect hebben op de gezondheid.
Born: www.natuurdietisten.nl/
Groeten, Ton.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-03-15 - 15:38:46 send message to meyer

quote
Eigenwijs....razz :p


laugh :D Of het eigenwijs is ik weet het niet.
Ik heb het idee dat sommige het kiemen te veel werk vinden en doen het dan maar af met, het heeft toch geen extra voedingswaarde of mijn vogels doen het toch goed dus waarom zou ik het dan geven.
De opmerking dat vogels in de natuur ook geen kiemzaad eten is onzin, tenslotte begind ieder plantje als zaadje en zo'n zaadje zal eerst moeten kiemen. Dit zaad zit dan niet netjes in een bakje maar ligt her en der over de grond versprijd. Vogels in de vrije natuur zoeken naar deze gekiemde zaden.

Groeten Meyerwink ;)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 172 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede