Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wanneer ringen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Wanneer ringen?
lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-03-24 - 17:25:50 send message to lZebravinkjel

Ik heb overal gezocht maar kon geen bevredigend antwoord vinden op mijn vraag...

Momenteel zitten mijn Goulds, Japanse meeuwtjes en Diamantvinken op eitjes. Op welke dag moet ik de jongen ringen?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-03-24 - 18:12:21 send message to tonnl

Per soort verschilt het nogal eens en ook een nest met 2 of met 7 jongen kan verschil maken.
Bijna altijd is een handige truc; als de oudervogels de mest van de jongen op de rand laten liggen.
Vanaf het moment dat de jongen een dag of 6 zijn, kijk ik regelmatig hoe groot ze zijn.

Een vaste dag aanhouden kan ook misgaan, dat je te laat bent.
Groeten, Ton.


Maes D.
Website Member
Posts :60

Website Member
2008-03-24 - 18:37:38 send message to Maes D.

Na 6 of 7 dagen zijn de pootjes groot genoeg en kan je ze ringen wanneer ze ouder zijn is het pootje te groot en dan lukt dit niet meer


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-03-24 - 19:17:59 send message to lZebravinkjel

Ik heb nog nooit geringd dus het zal moeilijk in te schatten zijn wanneer ze oud genoeg zijn. Of bekijk je dat door de ring te passen? Ik zal in iedergeval rond dag 6-7 eens kijken of het gaat...


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-03-24 - 23:20:31 send message to tonnl

Inderdaad gewoon door te proberen.
Als de ring er moeizaam omheen gaat en er niet af schuift nadat het 4e teentje terug is, zit ie goed.
Als je te vroeg bent valt de ring er weer af, meer niet.
Succes. happy :)
Ton.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-03-25 - 11:43:25 send message to chrislaevers

Ik heb vorig jaar voor het eerst geringd.
Eerst meende ik op dag 5 te moeten ringen maar dat klopt niet. Nu kijk ik welk jong oogjes open heeft en uitkomende schachten op de vleugels heeft. Dat heb ik zo gedaan met groenvinken, kanaries, zebravinken, valkparkieten, rijstvogels en vlammenwevers.
De allereerste keer is het niet helemaal vlot verlopen omdat ik geen ervaring had en omdat ik mij vergist had in het dikste jong. Het waren groenvinken (5 jongen). Ik ring het 'dikste' jong maar die had zijn ring kwijt de volgende dag. Met het andere dikke jong ging het niet meer... ik durfde niet te ver duwen en had nog geen gebruik gemaakt van vaseline en tandenstoker.
Als je dus voor de allereerste keer moet ringen, ring dan de twee grootste of 3 grootste jongen. Dan speel je zeker. Na enkele keren nesten te hebben geringd, ga je gemakkelijker het onderscheid maken tussen jongen die kunnen geringd worden en anderen die nog een dagje of zo kunnen wachten.
Mijn tweede en meest negatieve ervaring vorig jaar waren de binsen : een toegankelijke nest met 4 jongen geringd en de volgende dag allemaal dood in de nest. Ik durf ze nog steeds niet te ringen. Met de tijd komt dat misschien nog wel.
Ik heb toendertijd van Karel hier op het forum ringadvies gekregen met duidelijke tekeningen ivm met de 3 teentjes naar voren en de achterteen naar achteren en hoe je met de tandenstoker die achterste teen er gemakkelijker door krijgt. Daar heb ik veel steun aan gehad en nu zou ik niet anders meer kunnen ringen.
Altijd zien dat je handen niet naar detergenten ruiken of zo... ik ring ook al alleen maar als het weer vrij mild is (buitenvolière).
Wens je veel succes bij de eerste ringing.



chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-03-25 - 11:43:38 send message to chrislaevers

Ik heb vorig jaar voor het eerst geringd.
Eerst meende ik op dag 5 te moeten ringen maar dat klopt niet. Nu kijk ik welk jong oogjes open heeft en uitkomende schachten op de vleugels heeft. Dat heb ik zo gedaan met groenvinken, kanaries, zebravinken, valkparkieten, rijstvogels en vlammenwevers.
De allereerste keer is het niet helemaal vlot verlopen omdat ik geen ervaring had en omdat ik mij vergist had in het dikste jong. Het waren groenvinken (5 jongen). Ik ring het 'dikste' jong maar die had zijn ring kwijt de volgende dag. Met het andere dikke jong ging het niet meer... ik durfde niet te ver duwen en had nog geen gebruik gemaakt van vaseline en tandenstoker.
Als je dus voor de allereerste keer moet ringen, ring dan de twee grootste of 3 grootste jongen. Dan speel je zeker. Na enkele keren nesten te hebben geringd, ga je gemakkelijker het onderscheid maken tussen jongen die kunnen geringd worden en anderen die nog een dagje of zo kunnen wachten.
Mijn tweede en meest negatieve ervaring vorig jaar waren de binsen : een toegankelijke nest met 4 jongen geringd en de volgende dag allemaal dood in de nest. Ik durf ze nog steeds niet te ringen. Met de tijd komt dat misschien nog wel.
Ik heb toendertijd van Karel hier op het forum ringadvies gekregen met duidelijke tekeningen ivm met de 3 teentjes naar voren en de achterteen naar achteren en hoe je met de tandenstoker die achterste teen er gemakkelijker door krijgt. Daar heb ik veel steun aan gehad en nu zou ik niet anders meer kunnen ringen.
Altijd zien dat je handen niet naar detergenten ruiken of zo... ik ring ook al alleen maar als het weer vrij mild is (buitenvolière).
Wens je veel succes bij de eerste ringing.



lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-03-25 - 17:01:07 send message to lZebravinkjel

Bedankt voor jullie reacties! Wel spannend hoor... Dus je kunt ze geen eens allemaal in 1x ringen?

Ik denk dat ik mijn handen voor het ringen even door nestmateriaal heen haal.


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2008-03-25 - 18:12:35 send message to maikeltje

Als ze allemaal even oud zijn dan kun je ze allemaal gelijk ringen dit is meestal als je de eieren raapt.Ik Haal ze altijd uit het nest en ga er op me gemak voor zitten, de eerste keer dat ik 3 jonge putters ringden doordat ik te hard trekte ging er een stukje poot af dus doed het voorzichtig.En als je teentje vuurrood ziet worden probeer het dan aan de andere kant, om bloeden te voorkomen , ik ring zelf altijd met de 5 a 6 dagen.


Enrico
Website Member
Posts :72

Website Member
2008-03-25 - 19:00:09 send message to Enrico

Je kunt ook wat eivoer op je handen doen ipv nestmateriaal...


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2008-03-25 - 20:00:42 send message to maikeltje

Gewoon niks op je handen is het makelijkste.
Nog nooiet een probleem gehad.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-03-25 - 20:21:35 send message to chrislaevers

En dan is er nog 'het ventieltje'. Sommige ouders van sommige soorten gooien hun jongen met een ring met een kleur uit de nest. Daarom gebruiken sommige vogelhouders het'ventieltje'. Ik heb het nog niet gedaan. Je gaat bij de fietsenmaker en vraagt voor een ventiel? (vleeskleurig rubber?). Voorzover ik begrijp moet je daar dus een reepje afsnijden en dat rond de gekleurde bondsring spannen zodat de ouders geen kleur herkennen bij de geringde jongen. Misschien moet ik dat bij de binsen volgende keer ook toepassen.
Vele anderen kunnen daar betere uitleg over geven.
Dat van de 'ijslepel' heb ik ook nog niet gedaan.
Dat is voor ontoegankelijke nesten...
De broedende vogels gewennen aan nestcontrole kan ook een belangrijke constructieve factor wezen bij het ringen. Het hangt er natuurlijk vanaf om welke soort vogel het gaat. Met de veteranen in de volière zou ik het elke dag kunnen doen maar met soorten die ik nog niet heel goed ken, doe ik het zo om de drie dagen of soms om de 5 dagen en nooit als het koud of ruw weer is.


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-04-06 - 09:48:47 send message to lZebravinkjel

Wat een helse klus was dat zeg! Er waren vier jongen. Ten eerste was het een ramp om ze uit het (diepe) nest te krijgen. Daarna trilde ik zo erg dat het wel 5 minuten duurde voordat ik het eerste jong geringd had. Ik probeerde het eerst met een 2,5 mm ring maar dat ging echt niet, dus dat jong is met 2,7 geringd. Met het tweede jong ging het gruwelijk mis, ik heb zijn pootje beschadigd. Op dat punt wilde ik het eigenlijk opgeven maar mijn vriend die mij hielp (en geestelijk support bood) zei dat ik door moest gaan. Het jong daarna lukte ook niet en het laatste jong weer wel met 2,7 mm (zij het moeizaam).

Ik vrees dat ik voor 2 jongen een dag of twee te laat was en dat ik voor de andere 2 jongen net op het nippertje was. Volgende keer ga ik het vanaf dag 6 proberen en kijken welke wel en welke niet lukken.

Maar wat een hel zeg!

Mijn diamantvinken hebben net weer een jong, dat ga ik echt niet ringen. (Het eerste nestje was namelijk uit het nest gegooid). De zebravinken zitten ook te broeden, dus dat wordt mijn volgende poging.

Bedankt voor de tips... Al doende leert men. Ik vond het echt zo erg..


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-04-06 - 17:19:21 send message to roodmus

Aldoende leerd men pcies,het blijft een lastig klusje.

Ik doe er altijd een beetje speeksel op,dan worden de teentjes wat week en gaat het wat makkelijker.

Suc6
Grt Roodmus.


Innerlife
Website Member
Posts :103

Website Member
2008-04-06 - 19:27:20 send message to Innerlife

Dat is normaal. Na enkele nesten speel je ermee hoor. Het is gewoon een techniek die je even onder de knie moet krijgen. Al doende leert men!

Natuurlijk wel wat oppassen met het bezeren van de pootjes.. dat is natuurlijk wel minder.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 134 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede