Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Appelazijn. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Appelazijn.
roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-04-05 - 11:46:23 send message to roodmus

Weet iemand waar je nog Appelazijn kunt kopen in de omgeving van Haarlem.

Had diverse adressen in Haarlem maar waarschijnlijk was ik de enigste want ze hebben overal de azijn uit het assortiment gehaald.

Wel appelcider maar dat werkt niet.

Misschien weten jullie wat.

Grt Roodmus.


@ra
Website Member
Posts :6

Website Member
2008-04-05 - 16:37:45 send message to @ra

Ik haal het gewoon bij de plusmarkt.

Groeten Erwin


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-04-06 - 10:41:42 send message to zourky

En wat is de reden dat ze het uit de rekken gehaald hebben ?


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-04-06 - 14:16:41 send message to roodmus

Ja Zourky dat zou ik niet weten,waarschijnlijk te weinig vraag naar.

Met een fles doe ik 2 maanden.

Ga zeker ff kijken bij de Plus markt.
Bedankt.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2008-04-06 - 16:17:56 send message to parrotmaniak

1 gr citroenzuur 100% per ltr water geeft hetzelfde effect,en is volgens mij zuiverder
te halen bij de apotheek


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-04-07 - 18:05:58 send message to zourky

Hallo roodmus,het lijkt mij een beetje te ver om naar de plusmarkt te gaan kijken voor appelazijn.Ik ben hier aangesloten bij een club waar vogel liefhebbers alles kunnen kopen appel azijn 4,5 per liter en 11 € voor 5 liter groetjes zourky


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-04-07 - 18:10:07 send message to zourky

IK heb het nog nooit gegeven,wat is feitelijk de reden waarom ze het geven,welk verschil is er tussen vogels die het krijgen en anderen niet
zourky


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-04-07 - 20:01:16 send message to Rogert

Het aanzuren van je drinkwater doe je om de darm schoon te houden. Kleine vogels hebben geen darmflora waardoor een bacterieinfectie makkelijk het darmgestel kan veroveren. Door je water aan te zuren loop je minder kans op bacterien in de darmen. Tevens voorkom je pieken en dalen in de productie van maagzuur.

Voor wat grotere vogels die wel een darmflora hebben kun je bacteriepreperaten aan je voer toevoegen die een vergelijkbare werking hebben als yakult, orthiflor en dergelijke. Dit stimuleerd de positieve bacteriegroei die bevordelijk zijn voor voedselopname en probiotisch werken. Zeventig procent van je weerstand wordt bepaald door je darmen.
(let wel: probiotica-preperaten hebben alleen nut als ze ook gewonnen worden uit vogeldarmen. Dus yochurt, yakult en biogarde hebben geen optimale werking)

Waar je wel op moet letten als je aangezuurd water verstrekt is dat je je vogels voldoende kalk geeft. Zuur veroorzaakt afbraak van kalk in hun botten en eierschalen. Kalk kun je het beste apart verstrekken. De vogel neemt altijd zelf de juiste hoeveelheid kalk op (dit regelt de vogel zelf) Een overschot aan kalk kan namelijk vergroeiingen veroorzaken en te dikke ei-schalen. Met alle gevolgen van dien.

De dosis citroenzuurpoeder is 2-5 gram per liter drinkwater. Twee gram is voldoende, 5 gram bij een vermoeden van een slechte darmflora (maar dit moet je tijdelijk doen). Citroenzuurpoeder is te verkrijgen bij bakkerij-produkten-leveranciers.

Dieren in de natuur drinken het liefst regenwater. Dit is namelijk zuur en heeft dus bovenstaande werking. Iemand die honden of katten heeft ziet hun huisdier liever regenwater drinken dan kalkrijk en hard leidingwater.


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2008-04-07 - 20:10:34 send message to danielkempenk

ik snap eigenlijk de reden van het aanzuren van water niet helemaal?

quote
Het aanzuren van je drinkwater doe je om de darm schoon te houden


de zuurtegraad van de maag is zodanig dat je heeeeel wat apelazijn aan het water toe moet voegen wil je daar bovenuit komen!
en tegen die tijd is het water NIET meer te drinken.

het enige nut wat ik inzie met betrekking tot het aanzuren voor water is dat wanneer water de kans krijgt te worden bevuilt met uitwerpselen en dat dan de bacterien gedood worden.
maar water hoord niet bevuilt te raken en dient minimaal elke dag verschoont te worden.

af en toe ontwormen met een goed ontwormmiddel lijkt mij effecienter en beter voor de vogel toch?

gr.daniel


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-04-07 - 20:38:02 send message to denegon

Helemaal mee eens daniel.
groetjes eogn


msmartijn
Website Member
Posts :189

Website Member
2008-04-07 - 21:15:37 send message to msmartijn

eey je kan bij geonschrijver halen. zit in rijnsburg. is half uurtje met de auto van uit haarlem.
succes groetjes


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-04-07 - 21:25:00 send message to zourky

bedankt voor de nodige uitleg,toch weer iets bij geleerd,in feite zou men citroensap bij het water kunnen doen,citroenzuur in poeder ik geloof dat mijn vrouw het gebruikt voor de koffie aparaat te ontkalken en halen wij bij een drogist
groetjes zourky


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-04-07 - 22:15:48 send message to roodmus

Martijn bedankt,en verder iedereen voor zijn mening en ideeen.

Grt Roodmus.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-07-22 - 20:52:44 send message to Rogert

En zaadetende vogels voeren hun jongen vanuit hun krop, dan is het voedsel nog niet in aanraking geweest met maagsap! Dus de krop kan wel degelijk besmet zijn met ongewenste bacteriën die je d.m.v. het aanzuren van je drinkwater tegen kan gaan.

Waar ik wel een verontrustende mededeling over wil plaatsen is de pH waarde van het water. Ik zuur mijn water aan met citroenzuur en heb altijd een dosering van 2,5 gr per liter water aangehouden. Zo staat het in verschillende fora vermeld. Maar nu heb ik met deze dosering mijn water opgemeten en blijkt de zuurgraad ruim onder de 4,5 pH zit. Lager kon ik niet meten omdat de kleurenschijf op houd. Pas bij het gebruik van 1,25 gram kreeg mijn water een pH van 4,5 - 5. Maar dit is bij iedereen weer anders omdat je rekening moet houden met de pH waarde van het lokale leidingwater. Dus: meten = weten!!

Ter vergelijking: Speeksel heeft een PH van 6,5. De maag heeft een PH van 3-4. Maagsap heeft een PH van 1,5-2. De dunne en dikke darm hebben een PH van 6-7. Coca cola heeft een PH van 4.

Maar wat is een veilige waarde om het gehele jaar door je drinkwater mee aan te zuren zodat je vogels nog wel water willen opnemen?

Onder een pH van 3 is het voor bacteriën niet mogelijk om te groeien.

Nadat ik mij nog uitgebreider heb ingelezen in het aanzuren van water, de anatomie van het spijsverteringskanaal van de vogel wil ik mijn eerdere beweringen over het aanzuren van water niet meer als aannemelijk beschouwen.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2010-07-22 - 22:54:29 send message to Fonje

Onderzoek bij kippen heeft aangetoond dat vogels een heel brede tolerantie hebben wat betreft de ph waarde van het drinkwater. Een ph van 3 zou niet minder problemen geven dan een ph van 5. http://www.thepoultrysite.com/articles/246/effects-of-water-acidification-on-broiler-performance

Een ideale krop ph zou moeten varieren tussen 4,2 en 4,6. Bij bepaalde ziektes loopt die gemakkelijk op. In combinatie met voedsel ook.
Daar komt nog bij dat niet alle zuurmakers geschikt zijn om aan te zuren. De reden ligt in de zogenaamde disassociatie(uiteenvallen van de moleculen) van de verschillende zuren in een wateroplossing.
Hoe lager de ph, hoe minder moleculen uiteen vallen. Dit is verschillende van zuur tot zuur. Het zijn nu net die volledige moleculen die dodelijk zijn voor de meeste bacterien en schimmels. Citroenzuur en zoutzuur zijn wat dat betreft niet geschikt. Azijnzuur, propionzuur en mierezuur zijn wat dat betreft de betere zuren. (Zie ook tabel 4 van volgende link http://www.dexiberica.com/trabajos/accion-ing.htm )Deze worden op natuurlijke wijze uitgescheiden door melkzuurbacterien.

Groetjes
Peter



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2010-07-23 - 19:26:50 send message to Rogert

Dank je Peter, dit is informatie waar men wat van kan leren!

Helemaal top!



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 222 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede