Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wandelende takken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Wandelende takken
Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-04-15 - 00:00:35 send message to Karel

Ik kan een (groot) aantal wandelende takken krijgen om als voer te dienen voor mijn vogels. Is dat een goed idee? Ik heb namelijk weleens gehoord dat deze diertjes giftig zouden kunnen zijn. Weet iemand of dat waar is of hebben jullie zelf ervaring met dit soort levend vogelvoer?
Alvast bedankt.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-04-15 - 17:01:56 send message to Niltava

Hallo Karel,
Ze worden wel vaker aangeprezen als voer. Dat ze giftig kunnen zijn zou te wijten kunnen zijn door het voer/de planten die ze krijgen.

Niltava


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-03-17 - 09:59:20 send message to DenisdeV

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Even een heel oud onderwerpen naar boven gehaald. happy :)

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het voeren van wandelende takken aan insecteneters ?
Hoe zit het met de voedingswaarde ?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-03-17 - 10:48:49 send message to rupicola

Wandelende takken zijn op zich niet giftig.
Nu weet ik hier niet helemaal precies het fijne van, maar het is mij wel bekend dat wandelende takken vaak worden gevoerd met liguster, want daar gedijen ze nu eenmaal goed op.
Als ik me niet vergis is de liguster echter giftig voor vogels.
Wellicht dat hier de link ligt naar de oplossing, namelijk door de wandelende takken van voor vogels onschadelijke voedselplanten te voorzien.


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-03-17 - 19:46:35 send message to DenisdeV

Ok,dank je. Iemand ook enig idee van de voedingswaarde ? Is dit vergelijkbaar met een meeworm/morio/buffalo's ?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-17 - 21:00:13 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Moeilijkheid is dat er van wandelende takken geen tabelen zijn betreffende de voedingswaarde.
De voedingswaarde hangt ook af van het soort voer de insekten krijgen. (algemeen bekent denk ik, hetzelfde met giftigheid wat Niltava schreef)
Meelwormen zitten: ruw eiwit 21.6%, ruw vet 12.3%
krekels " eiwit 21.8%, ruw vet 3.9%
Sprinkhanen " eiwit 19.0%, ruw vet 4.0%
overige procenten: = as en vocht.

Ik denk zelf dat de waarden van wandelende takken rond de krekens en sprinkhanen moeten zitten. Maar zoals Niltava schreef, let op: wat je de wandelende takken geeft.
Gert


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-03-17 - 23:23:29 send message to DenisdeV

OK,helder. Dank ! Ik ga het maar eens proberen......


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-03-18 - 00:05:16 send message to natasja

ik zou het maar niet doen ..

en waarom niet .. de meeste wandelentakken worden trouwens op klimop gehouden , maar dat buiten beschouwing , de wandelende tak is 1 van de insecten die het makkelijkste te kweken zijn , dit gaat echt enorm hard en enorm snel ..

Dan denk ik met mijn nuchtere verstand dat er dan een hele goede reden moet zijn dat ze niet als voedseldieren aangeboden worden voor reptielen , want zo ongeveer alle mogelijke insecten worden gevoert aan reptielen , waarom dan de wandelende tak niet .. dat moet een reden hebben en die zou ik eerst maar eens achterhalen voor je je waagt aan het voeren ..


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-18 - 05:44:07 send message to Niltava

{quote]Dan denk ik met mijn nuchtere verstand dat er dan een hele goede reden moet zijn dat ze niet als voedseldieren aangeboden worden voor reptielen , want zo ongeveer alle mogelijke insecten worden gevoert aan reptielen , waarom dan de wandelende tak niet .. dat moet een reden hebben en die zou ik eerst maar eens achterhalen voor je je waagt aan het voeren .. [/quote]

Dan zegt mijn nuchtere verstand, waarom staan ze dan in het boekje "Voedseldieren, voor aquarium, terrarium en voliere van Johannes Jahn"????

Maar de reden waarom ze weinig worden gebruikt"Vanwege hun harde structuur zullen oudere dieren slechts door weinig terrariumdieren en dan nog alleen door de grotere worden gegeten.
De veel zachtere en kleinere larven vormen ook voor kleine terrariumdieren een waardevol voedsel, vooral ook omdat zij een hoog gehalte aan chlorophyl en caroteen hebben, bouwstoffen van vitamine A"

Zou wel leuk zijn als Karel(Hans) zelf reageerde, heeft iemand nog contact met hem?


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-03-18 - 10:00:45 send message to natasja

nou ik heb heeeeel wat voedseldieren gezien en complete stands op reptielenbeursen met voedseldieren in de gekste maten / soorten maar er dus werkelijk nog nooit wandelende takken bij zien staan , maar zoals je al aangeeft het kan dus blijkbaar wel


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-18 - 20:37:49 send message to dooren

Natasja, ik denk dat wandelende takken helemaal niet snel voorplanten tov andere insekten en juist daarom niet interessant zijn om te kweken.
A: Het duurd een hele tijd voor ze volwassen zijn
B: Eenmaal volwassen leggen ze 1 ei per dag.
C: Duurt nog eens 3 maanden voor ze uit zijn.
(Ik heb ze als kind ook gehad)
Vliegen, sprinkhanen, daarvan krijg je juist bijbelse plagen van, dus voldoende om te voeren.
Wandelende takken, dat schiet niet op, in vergelijking met andere insekten.
Gert.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-03-18 - 21:10:02 send message to natasja

wandelende takken verdubbelen bij iedere vervelling in grote , hebben geen mannetjes / vrouwtjes nodig om eitjes te leggen en leggen inderdaad 1 ei per dag waar je verder geen enkel omkijken meer naar hebt , dat bedoelde ik eigenlijk met makkelijk happy :)

de meeste mensen die aan wandelende takken begonnen zijn als huisdiertje worden al snel helemaal gek van de jongen wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-18 - 21:21:53 send message to Niltava

Uhh alleen vrouwtjes natas. Mannetjes zijn er overigens wel. Voor de broodnodige variatie wink :)

En ook al leggen ze je in jouw ogen wel veel, maar als je jonge vogels hebt, geloof me, er gaat wat in zo'n bekje. En er zit nu niet zoveel vlees aan.
Geloof ook niet dat vogels er zo gek op zijn (nogal houterig happy :) ??)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-03-21 - 07:40:10 send message to natasja

mijn kiek houd anders wel van een stuk wilgentak hoor wink ;)

en eerlijk is eerlijk , ik zat er dus flink naast wat betreft wandelendetakken als voederdieren razz :p



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 195 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede