Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > begroeiing voliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : begroeiing voliere
RobertoCipo
Website Member
Posts :36

Website Member
2008-04-08 - 15:29:05 send message to RobertoCipo

Ik wil graag een klein boompje in mijn voliere zetten. Maar ik weet niet goed welke, omdat veel boompjes giftig zijn voor de vogels en sommige te lekker zodat ze kaal gevreten worden.
De volierevogels zijn: valkparkieten, grasparkieten, turquoisine en kakariki's. Op de grond lopen nog 3 chinese dwergkwartels, maar denk dat dat niet relevant is. Graag uw reactie. Alvast bedankt.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-04-08 - 15:32:51 send message to denegon

Een dikke wilgentak voor eenderde de grond in zetten en hij slaat vanzelf aan. je kunt zo een mooi klein boompje planten. wel regelmatig snoeien.
Je hebt wel kans dat je vogels heb gaan slopen het zijn en blijven kromsnavels.
Groetjes egon


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-04-08 - 17:14:35 send message to roodmus

Met het vogel bestand wat jij hebt zal er weinig of geen boom groen worden.

Inderdaat wilgen takken hebben ze lekker wat te knagen,maar groen word ie echt niet.

Groet Roodmus.


Ralph76
Website Member
Posts :1

Website Member
2008-04-08 - 17:21:26 send message to Ralph76

Zoals Roodmus ook al zei, je plantje of boomje hebben geen kans. Kromsnavels zijn net snoeischaren. Ik zelf heb een bosje vam 40m2 met ook Kakariki`s en andere `snoeischaren`, alles binnen 4 maanden helemaal kaal. Maar zo`n plantje/boompje kleed je voliere wel mooi aan.
Succes ermee.


RobertoCipo
Website Member
Posts :36

Website Member
2008-04-08 - 22:54:41 send message to RobertoCipo

Bedankt voor de reacties, ik ga voor een klein wilgenboompje kijken


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2008-04-09 - 01:53:50 send message to tonnl

Een den of een spar houdt het vaak net wat langer uit, sommige coniferen ook, dat moet je treffen.
Wat ook mooi is, een emmer (of liever nog regenton) vol zetten met verse wilgentakken. Ze blijven lang vers zo en wie weet komt er een enkele tak toch aan groeien toe.
Groeten, Ton.


RobertoCipo
Website Member
Posts :36

Website Member
2008-04-09 - 16:27:40 send message to RobertoCipo

ik heb een kleine treurwilg gekocht


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-04-09 - 17:10:00 send message to roodmus

Leuk,hoop niet dat het echt treurig word.

Ik snij zelf altijd dennentakken en hulst en zet deze in 40mm afvoer pijp met water.
Ververs de takken 3-4x per jaar.


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-04-09 - 18:35:25 send message to Zjurre

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Bevat de treurwilg niet een bepaalde "giftige" stof?
Ik heb me laten vertellen dat het dezelfde stof is als in aspirine (salicine), welke ook in de knotwilg zit, alleen dan in een lagere dosering.
Ik weet wel dat sommige konijnenfokkers de knotwilgentakken aan hun konijnen voeren, omdat zij hier rustig van worden. Handig voor bv. de TT ofzo.

zie hier:
quote
NSAID's

Er zijn veel NSAID's in de handel. Een aantal zijn zonder recept bij de drogist verkrijgbaar (aspirine, ibuprofen, naproxen). Deze middelen zijn chemisch afgeleid van aspirine, dat oorspronkelijk is gemaakt uit de bast van treurwilgen. Alle NSAID's zijn behalve pijnstillend en koortswerend, ook sterk ontstekingsremmend.




quote
Wel belangrijk is om te melden dat ze ernstige bijwerkingen kunnen hebben. De bekendste is natuurlijk maagpijn en de kans op een maagzweer.



Bron: http://www.pijn.com/patienten/medicijnen.htm, gewoon de eerste hit die ik kreeg op google ("aspirine treurwilg").

quote
Wilgen worden voor veel doeleinden gebruikt. Ze bevatten bijvoorbeeld salicine. Een afkooksel van de schors (met daarin salicine) kan een middel tegen koorts en griep leveren; het kan ook worden gebruikt tegen malaria. Salicine zit in aspirine.


Bron: http://www.profburgwijk.nl/PBW/Wijk/Bomen/Treurwilg.aspx


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-04-11 - 10:44:22 send message to P.Rooth

volkomen gelijk Zjurre wilgen zijn prima maar de treurwilg bevat een giftige stof en als er vogels aan knagen kan dit dodelijk zijn , niet direct maar dood gaan ze .
Roberto Cipo niet in de voliere plaatsen alstublieft
sad :(Paul


RobertoCipo
Website Member
Posts :36

Website Member
2008-05-03 - 14:04:51 send message to RobertoCipo

Ik heb de wilg eruit gepakt. Hij was helemaal kaal gevreten, maar tot op heden is er geen vogel gestorven. De boom heeft er 1,5 dag ingestaan en is er nu alweer een week of 5 uit. Het had dus geen dodelijk effect op mijn vogels. Wellicht hebben jullie je niet goed geinformeerd. Desalniettemin zet ik voorlopig geen bomen meer in de voliere om problemen en overleden vogels te voorkomen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-05-03 - 20:17:06 send message to P.Rooth

Reken maar dat we ons goed geinformeerd hebben want we gaan echt niet over 1 nacht ijs ,een treurwilg heeft sappen die niet goed voor uw vogels zijn de gewone wilg is wel gezond
tenminste als deze niet besproeit is met het een of ander middeltje tegen ziektes
Paul



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 173 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede