Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nagels knippen bij broedende pyrrhura pop. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Nagels knippen bij broedende pyrrhura pop.
patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2008-04-11 - 09:27:39 send message to patrickprincen

Ik zit met een dilema, een pyrrhura pop heeft zulke lange nagels dat ze problemen heeft met het opvliegen vanaf het gaas.
Ik heb ze nog niet zolang in mijn bezit. Het liefst had ik de nagels geknipt voordat ze eieren ging leggen. Wanneer ze opschrikt en wil wegvliegen heeft ze problemen om weg te komen. Ik vind dit behoorlijk eng!
Echter ik ben me er ook van bewust, als ik ze nu ga uitvangen terwijl ze misschien nog een ei of meerdere eieren in haar lichaam heeft zitten dat er dan een risico aan verbonden zitten.
Wat moet ik doen, wachten tot ze alle eieren heeft gelegd of wachten tot na het broeden?

Graag jullie antwoord


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2008-04-11 - 10:10:50 send message to wings

Hallo Patrick,
Ja dat is best een moeilijke beslissing.
als ze zelf nog los kan komen van de gaas, zou ik er nu niks aan doen.
gr Jan.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-04-11 - 10:32:51 send message to P.Rooth

een dikke zitstok van een harde houtsoort kan helpen om de nagels te laten slijten op een natuurlijke manier .happy :)
Persoonlijk zou ik de pop haar nagels knippen nog voor ze gaat broeden , is dus persoonlijk
succes Paul


patrickprincen
Website Member
Posts :86

Website Member
2008-04-11 - 10:39:37 send message to patrickprincen

Je hebt gelijk. Maar het viel me pas op na een paar dagen en toen zat ze al op eieren.
Dus....
Ik denk dat dat ik vanavond toch maar even haar nagels knip. Of er moeten nog reacties komen van niet doen!! want?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-04-11 - 10:48:25 send message to rupicola




Een dikke zitstok of slijtstokken of wat dat ook zijn voorlopig geen oplossing omdat de pop de komende tijd (weken) in het blok zal verblijven.

Het totale broedproces bij Pyrrhura duurt relatief lang, dus voordat die situatie voorbij is zijn de nagels nog langer.

Na jarenlange ervaring met diverse soorten Pyrrhura durf ik wel te stellen dat deze vogels niet erg gevoelig zijn voor (korte) verstoring.

Wat nu te doen hangt van een aantal factoren af.

Wanneer je in staat bent om de betreffende vogel snel en effectief uit te vangen en goed te hanteren, dan zou ik de nagels alsnog even knippen.
Als je met het knippen geen of niet veel ervaring hebt, desnoods even met hulp van iemand anders.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 259 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede