Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > taranta's in kolonie / in buitenvoliere? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : taranta's in kolonie / in buitenvoliere?
gboom
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-04-15 - 17:10:13 send message to gboom

Momenteel kweek ik mijn taranta's koppelsgewijs in broedkooien (in een schuurtje). Op zich gaat dat prima, maar ik speel met de gedachte om ze in
een buitenvoliere onder te gaan brengen. Daarom de volgende 2 vragen:

1) Wie heeft er ervaring met het houden van taranta's in kolonie?
Bijv: hoeveel vogels bij elkaar?, de afmetingen van het verblijf?, veel vechtpartijtjes?, de geluidproduktie? En hoe gaat de kweek?

2) Wie heeft er ervaring met het houden van taranta's in buitenvolieres?
Bijv. de geluidproduktie?, de koudegevoeligheid? (ter info: mijn buitenvolieres hebben geen nachthok, wel is de achterwand dicht, is het geheel overdekt met golfplaten en wordt 's winters de voliere rondom afgesloten met voorzetramen)

Ik zou graag ervaringen horen.
Bij voorbaat dank!

gr. Gerben


wings
Oud Lid
Posts :207

Oud Lid
2008-04-15 - 18:54:28 send message to wings

Hallo,
Ik zou daar ook graag alles over willen weten.
lijk mij heel mooi als dat zou kunnen,
gr. Jan


steynkorse
Website Member
Posts :156

Website Member
2008-04-15 - 19:30:26 send message to steynkorse

Wij hadden er in een voliere van ongeveer 3,5 meter lang, 2 meter hoog en 1 meter breed, rond de 16 zitten. We hadden meer broedblokken opgehangen dan er koppels zaten, maar ondanks het feit dat we er bewezen koppels tussen hadden zitten hebben wij bij de koloniebroed van Taranta's geen jong mogen verwelkomen.

Uit onze ervaring gebleken dat je taranta's gewoon rustig moet laten broeden. Het houden in een kolonie ging prima op hier en daar wat plaatbepalingen dmv van pikken binnen de groep na. Voor het broeden eist een Taranta simpelweg meer aandacht dan een roseicollis en andere vergelijkbare soorten. Wat broedresultaten betreft kan je ze mijns inziens dus beter koppelsgewijs in een broedkooi houden. Wat betreft het kijkplezier is een kolonie vele malen leuker.

Kortom: De vogels gaan goed samen, maar de meeste broedproductiviteit is er toch wanneer men deze soort per koppel huisvest.

Wat betreft het geluid: Ze maken ietsje meer geluid, omdat zoals in iedere groep soms wat onenigheid of onrustigheid heerst. Dit is echter niet heel storend en ik zou dit dan ook niet bariere zien t.o.v. koloniebroed.

Ik hoop dat je een beetje genoeg weet, als je meer wilt weten stuur dan maar een prive bericht dan stuur ik mijn tel nr even door.

Groeten Steyn


weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2008-04-15 - 21:41:01 send message to weggy

Hoi,

Ik heb mijn tarantas in buitenvluchten zitten.Wel per koppel apart. Ik heb geen ervaring met koloniebroed,maar de vogels zitten wel naast elkaar en kunnen mekaar zien. Enkel in het onverwarmde nachthok waar ook de nestblok het hele jaar door hangt zien ze mekaar niet. Hier hangen ook mijn voerschalen. Probleem met tarantas die buitenzitten is wel dat ze nogal eens willen gaan broeden in de winter. Als het dan weer een weekje extreem koud is,wil er wel eens een broedsel verloren gaan. Voor de rest geen probleem met de koude. Tarantas kunnen daar op zich perfect tegen. Zeker als je in de winter de voorkant nog afsluit.
Wat geluid betreft; valt dit mijnsinziens best mee bij de taranta. Zoals elke parkiet kwetteren ze op geregelde tijdstippen en als er 1 begint volgt er meestal een tweede en derde,.... Maar het is geen fel en storend geluid ( ik heb zelf even een koppel goudvleugels (brotogeris) gehad en het geluid dat zij voortbrachten was naar mijn idee veel storender dan 6 koppels tarantas.

Succes, Herman


gboom
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-04-15 - 22:31:42 send message to gboom

Steyn en Herman,

Bedankt voor jullie uitgebreide reactie. Waardevol!
Nu hopen dat we ook nog een positief geluid over de kweek in kolonieverband mogen horen happy :)

gr. Gerben


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2008-04-16 - 00:39:26 send message to agabird

Ik heb vorig jaar in kolonie gebroed met de taranta's. In de winter zaten ze in een nachthok van 1,50 bij 1,50 bij 2,50 hoog. (zonder nestkasten)

In het voorjaar konden ze naar buiten, en hadden ze naast het nachthok de beschikking over de ren, van 1,50 breed, 3 meter lang, 2,50 hoog.

In totaal had ik binnen 2 nestkasten opgehangen, en buiten 3. Van de 3 koppels, is er 1 koppel "trouw" gebleven. De andere 2 koppels hebben partners geruild. (In de jaren daarvoor heb ik bij de "originele" koppels jongen gehad)

Het koppel dat trouw is gebleven heeft 4 jongen groot gebracht. Van de geswitchte koppels, heeft 1 koppel 1 jong groot gebracht (3 onbevruchte eieren). Het andere koppel heeft geen ei gelegd, maar ja het was misschien geen koppel meer, maar meer 2 vrijgezellen.

De vechtpartijen vielen wel mee tijdens de kweek. Wel wat achter elkaar aangejaag, maar geen gewonden.

Wel tijdens de winter periode toen de 3 koppels in het binnenverblijf zaten wat nagels verloren. Waarschijnlijk wat te lang gewacht met het beschikbaar stellen van de nestkasten en het openen van de buitenvoliere. Ze waren al ver in broedstemming, wat waarschijnlijk de reden is voor de verwondingen.

Alles bij elkaar was het niet helemaal wat ik had gehoopt van de kolonie kweek. Ik ben er mee gestopt.


gboom
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-04-17 - 21:22:30 send message to gboom

Jan, ook jij bedankt voor je reactie.
Jammer dat je met de koloniekweek gestopt bent. Zou je nog eens kunnen uitleggen waarom het niet gebracht heeft wat je ervan verwacht had?
Je schrijft namelijk dat je 5 jongen op 3 koppels gekweekt hebt; dat lijkt mij helemaal niet zo'n slecht resultaat, toch?

gr. Gerben



agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2008-04-19 - 15:16:13 send message to agabird

Nee, het is ook niet zo'n slecht resultaat.

De jongen waren ook mooi van formaat, dus dat was ook geen probleem.

Ik heb de Taranta's altijd in broedkooien gehad en heb langzamerhand de overstap naar forpussen gemaakt. Ik had dus niet echt plaats meer voor de taranta's.

Ik heb ze de koppels bij elkaar gezet in een voliere van mijn vader. Als ze het heel goed zouden doen, mochten ze blijven. Maar het was niet heel goed, het was "redelijk". Ik had namelijk 1 koppel die niets heeft gedaan, en 1 koppel met maar 1 jong.

Daarnaast had ik ook de jongen van dat jaar ervoor allemaal bij elkaar ingezet, in een aparte voliere. Stuk of 10 taranta's, in een andere voliere, met dezelfde afmetingen.

Van die jongen, waren alle vrouwtjes wat gehavend na 1 jaar. Kale koppen, slecht in de bevedering, erg schuw. Eigenlijk te sclecht om ze te verkopen.

Dit betekende dat ik ze eerst alsnog apart moest gaan zetten, zodat ze weer mooi in de veren zouden komen te zitten, en ze dan pas kon wegdoen. Dat was niet helemaal de bedoeling. Ik wilde ze namelijk niet meer in broedkooien hebben.

Vandaar dus dat ik er mee ben gestopt.


gboom
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-04-19 - 17:30:07 send message to gboom

Ok, dank je voor deze extra uitleg.
Je hebt me enorm geholpen. Ik ga nog eens heel goed overwegen of ik het experiment aan ga of er toch maar van af ga zien.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 231 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede