Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eucalyptus boom/struik in volière??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : eucalyptus boom/struik in volière???
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-04-23 - 19:42:43 send message to chrislaevers

Ik kan van iemand een eucalyptus boom (ong 3 meter hoog) krijgen en zaailingen van 5 cm. Dit weekend bouw ik twee volières bij waarvan één zeker veel beplanting moet hebben. De boom snoeien tot struikvorm stelt geen probleem. Maar wat met de giftigheid? Weet iemand daar iets over?
Het zal natuurlijk niet de enige beplanting zijn en de vogels die er in komen zijn in één volière St-Helena fazantjes, gouldsamadines en de binsenkolonie en in de andere volière zou de boom uitsluitend moeten dienst doen als steun voor de geweven nesten van een zwartmasker roodbekweverkolonie maar dat is absoluut geen prioriteit.
Heeft iemand hier kennis over? Voor mij gaat het het er om dat ik nieuwe ervaring op doe met een plantensoort die ik absoluut niet ken maar ik zou de vogels dus niet willen blootstellen aan iets dat al vooraf zou moeten geweten zijn als giftig en/of uitermate giftig.
Bedankt alvast om te reageren.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-04-23 - 20:23:38 send message to P.Rooth

Hallo
Zelf heb ik enkele bomen die ik speciaal gekocht heb om de rose kakatoes van knaaghout te voorzien wat ze ook in het broedblok slepen en helemaal fijn knagen .
voordeel is ook dat insecten een hekel aan de lucht van eucalyptis hebben .
wat ook aardig is om te vermelden is dat er eucalyptisreiniger in de handel is om gaas e.d.
schoon te maken en op de verpakking staat dat het niet giftig voor de vogels is .
Hier mag u zelf uw conclusie uit trekken
Paul


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-04-23 - 20:28:40 send message to chrislaevers

Heel erg bedankt voor uw reactie. Ze is zeer waardevol daar ik de insectenfactor totaal niet in overweging heb genomen. Ik ga ze dus maar niet in de volières plaatsen daar de vogelsoorten die ik heb juist wel een grote behoefte hebben aan insecten; ik leg momenteel fruitcomposthopen aan in de volières en zelfs in de sluisdeuren...
't Heeft dan geen zin om die boom te introduceren.
Bedankt!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-04-23 - 20:29:12 send message to rupicola

Voor zover ik weet zijn er nogal wat verschillende soorten Eucalyptus.

T.a.v. de Australische soorten is bekend dat vele soorten vogels op diverse manieren gebruikmaken van deze plantensoort.
Ook kromsnavels houden zich veelvuldig op in Eucalytusbomen.
Ik weet dat er kwekers zijn die zelf Eucalyptesbomen hebben om er takken van te voeren aan de kromsnavels.

Enigszins afhankelijk van de diktes van de takken denk ik dat een boompje van 3m voldoende houvast zal bieden voor wevernesten.

Die nesten zijn overigens verbluffend degelijk van structuur terwijl het gewicht ervan uiterst beperkt is.

Quelea bouwt zijn nesten ook vaak aan het (dak)gaas.
De oude nesten of restanten daarvan krijg je er haast niet meer vanaf. happy :)



P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-04-24 - 13:13:07 send message to P.Rooth

Hallo Chrislaevers
Ik had al de indruk dat u de eucalyptus wou planten voor aantrekken van insecten , vlier is een alternatief die trekt n.l. insecten aan en groeit snel .
Een fijnbladige vlier is dan te verkiezen boven de normale wordt dichter en staat mooier , wat u dan eveneens kunt planten zijn siererwten staat heel mooi trekt insecten en bladluizen aan die uw vogels niet zullen versmaden en goed voor de eventuele jonge vogels
Succes
Paul


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-04-24 - 19:32:53 send message to cocobar

Siererwten krijgen geen kans, want de jongescheuten zijn te lekker happy :)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-04-24 - 20:00:06 send message to Rogert

Naar mijn weten is eucalyptus giftig. Koalaberen in Australie eten van de vele soorten eucalyptus die er bestaan maar een handjevol. Dit omdat de rest zo giftig is dat ze niet eetbaar zijn.

Hierdoor zal het ook een goed desinfectiemiddel zijn.


ineznick
Website Member
Posts :654

Website Member
2008-04-24 - 20:46:54 send message to ineznick

hallo ,
Ik heb sinds kort ook een eucalyptus in de tuin staan (zeggen ze???). Kan iemand mij een foto laten zien van een eucalyptus ? Voordat ik takken aan de vogels ga geven wil wel graag weten dat ze niet giftig zijn.
Alvast bedankt.
Gr gerben


J. Santegoeds
Website Member
Posts :214

Website Member
2008-04-25 - 06:55:34 send message to J. Santegoeds

Hallo,

ineznick
quote
Kan iemand mij een foto laten zien van een eucalyptus ?

kan makkelijk gegoogled worden....
Vlier trekt idd insecten aan, met name veel bladluis.
Maar probeer die maar eens aan je vogels aan te bieden; als ze van een vlierstruik komen, raken vogels ze niet aan.....

Groeten, J. Santegoeds


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-04-25 - 12:50:42 send message to chrislaevers

Ik ga de eucalyptus toch niet gebruiken. Alles bij mij is gericht op het aantrekken van insecten? 'k Vind het wel een mooie boom.

Wat de vlier betreft : vorig jaar had ik zwarte luis op mijn vlier en ik sneed enkele zwaar gehavende takken af en legde ze in de volière. Ik had dus ook de indruk dat de vogels helemaal geen interesse hadden voor die bladluizen.
Misschien is vlier wel interessant als hij leeft en bloemschermen heeft waardoor er dan wel andere insecten aan komen vliegen die voor vogels interssant zijn (zweefvliegen...).
Ik heb ééntje staan in een pot en die heeft zwarte bloedluis. Ik ga de plant gewoon in de nieuwe volière planten en dan zie ik wel verder.
De moederstruik heeft ook zwarte bloedluis maar dit jaar voel ik me niet geroepen om er takken af te snoeien en ze in de volière te plaatsen. De bladeren verwelken zeer vlug en dat is het dan.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2008-04-25 - 13:07:28 send message to Picolet

Ik gebruikte altijd heesters die op een stam waren geent. Het voordeel is dat de bodem overzichelijk blijft en de onderste laag makkelijk schoon te maken is. De vogels broeden bij mii destijds mooi in het centrum van deze bol vormige planten. Ik kweekte toen met honingzuigers en dacnissen.
Overigens is het voeren van groene bladluizen mij goed bevallen, je vind ze alleen niet zo makkelijk. Voornamelijk op rozen, kamperfoelie en op dovennetels in de bermen. De laatste planten klopten we uit in een emmer en naast de luizen veel groene wantzen, spinnen en larven van het lieveheersbeetsje die niet werden gegeten.

Groeten Ruud



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 178 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede