Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kwartels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kwartels
Dimke
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-04-29 - 14:30:28 send message to Dimke

Dag iedereen wink ;)


Ik ben nieuw hier.
Ik had een vraagje ivm met het kweken met kwartels.
Al voldoende info gevonden over kwartels maar nog niet de juiste info over het goed kweken ermee.
De laatste paar dagen leggen ze enorm veel eieren maar geven ze niet een plaatsje in de voliere. Ze hebben nochtans de mogelijkheid om in hun hok eitjes te leggen maar doen dit liever waar ze het zelf denken.
Ik heb nu een emmer met daarin de eitjes die ik al verzameld heb op de grond gezet daar nesteling in gelegd en dat ze zo de kans hebben om te nestelen.
Is er nog een andere manier om dit tot een succes te brengen.
De kwartels beschikken immers over voldoende water, zaad, eivoeder en zelfs een zandbak en ruimte om zich weg te stoppen.
Graag had ik nog andere tips of nuttige info gekregen

mvg
Dimitri wink ;)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-04-29 - 19:29:29 send message to Rogert

Hoi Dimitri,

Kwartels kweken kan wat moeite kosten. Je kunt het beste de eieren met een grijs potlood een nummer geven zodat je weet welk ei hoe oud is. Kwartels kunnen er erg lang over doen voordat ze daadwerkelijk gaan zitten. Helemaal als ze geen ervaring hebben met het uitbroeden van de eieren. Of als ze zelf met de hand zijn groot gebracht. (hier zijn de meningen over verdeeld)

Leg de eieren op een beschut plekje waar de kwartels wel goed hun omgeving kunnen zien. Een open nest vinden ze vaak niet fijn aangezien ze dan open en bloot zitten te broeden. Een kartonnen doos, een schuine stoeptegel of een holle boomstam kan daarvoor goed dienst doen.

Gooi eieren ouder dan 15-20 dagen weg. Deze zullen niet of moeizaam uitkomen.

Als een nest compleet is (+/- 15 eieren) zullen ze zelf moeten gaan broeden. Voor vogels is een broedproces een leerproces. Het wil niet zeggen dat een jonge vogel al gelijk weet hoe het moet. Dus je hebt best kans dat er veel dingen fout zullen gaan. Als de vogels op gegeven moment hun eieren uitgebroed hebben kunnen er ook nog veel dingen mis gaan. Er zullen jongen sneuvelen, maar ook hier leren de ouders van.

Als je het gevoel hebt dat het toch niet zo lekker loopt maar de vogel zit wel op de eieren, kun je de eieren uitbroeden in een broedmachine. Leg dan kunsteieren terug of broed alleen een gedeelte met de machine uit.

Als je natuurbroed jongen wilt kun je ze vlak voor/tijdens/na het uitkomen terug leggen onder de hen. De haan en de hen zullen nu hun best doen om de jongen groot te krijgen.
Als je denkt dat de hen de jongen niet zelf groot brengt kun je ze ook met de hand groot brengen.


sofie
Website Member
Posts :35

Website Member
2008-04-30 - 12:37:51 send message to sofie

hey dimke,

zelf heb ik ook kwartels in een volière. Ik geef ze altijd een schuine dakpan om onder te schuilen. Mijn kwartels hebben voor het eerst gebroed vorige zomer, na een jaartje dus nog even geduld. Mijn eerst nestje werd gemaakt in een stukje gras in de volière.
Zorg ervoor dat ze genoeg ruimte te hebben, heb veel geduld en de rest komt vanzelf.


Dimke
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-04-30 - 14:52:44 send message to Dimke

Wel ik ben nu al een aantal keer gaan kijken en kmerk wel dat ze in het nest geweest zijn.
Het nadeel is wel dat er een paar eitjes zijn uitgerold. Ik kruis de vingers en hoop dat ze toch het nest verder uitbouwen.
Men vader zei ook dat het best is van de eitjes die ik verzameld heb er nadien terug bij te leggen. Kan wel zijn dat hiervan al een paar eitjes verloren zijn. Maar elk eitje telt.
Ze hebben wel niet zoveel om zichzelf te verstoppen maar ze zijn niet echt bang ofzo. Ik heb ze een houten hok gekocht waar ze indien mogelijk in kunnen maar ze maken er niet echt gebruik van want snachts slapen ze gwn ergens in een hoekje of in het midden van de voliere.
Ik ga afwachtten en zien wat het de volgende dagen geeft. Heb nu wel een emmer schuin gelegd en daar dan de eitjes ingelegd met nesteling denk dat ik toch ga gebruik maken van 1 van onze dakpannen wink ;)
En anders word het afwachtten.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden al
groetjs
dimi


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-04-30 - 18:15:53 send message to Rogert

Succes met je geduld.

Wat ik je nog wel wil meegeven is dat geduld een schone zaak is. Ga niet te veel rommelen in je voliere. Zorg er voor dat je voor het broedseizoen je voliere helemaal klaar hebt. Zo zorg je er voor dat dat de voliere niet veranderd.

Ik vind je emmer wel een goed idee. Zorg er voor dat hij wel stabiel ligt.

Nestcontrole is op zich niet erg als je weet dat de hen snel weer terug keert op het nest. Na 8 dagen even schouwen en je weet of het nog zinnig is dat de vogel verder blijft broeden.

Maak het nest niet te groot, want te veel eieren zorgt er voor dat de eieren aan de rand onderkoelen en afsterven. En als alle eieren door de hen een keer naar de rand gerold worden loop je het risico dat ze allemaal een keer onderkoelen en afsterven waardoor je geen jongen krijgt.


Dimke
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-05-21 - 11:55:22 send message to Dimke

Hoi, heb sinds begin van de week terug een koppel kwartels bijgekocht.
Nu dacht ik hiermee misschien de kweek iets te kunnen versnellen, en het voor beide kwartels aangenamer te maken om wat soort genoten bij te hebben.
Nu doen ze niets aan elkaar, wat al een opluchting was.
De laatste 2 kwartels zijn wel enorm bang wanneer ik in de voliere kom, ze vliegen naar omhoog en dalen weer neer op een veilig plekje.
Heeft iemand hiervoor enige tips om de kwartels een veilig gevoel te kunnen geven.
Ik probeer de voliere alleen maar te betreden wanneer het echt nodig is, voor bv eten of drinken te geven. Het is niet men bedoeling de kwartels tot stresskwartels te krijgen.



chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-05-21 - 12:43:42 send message to chrislaevers

Bosjes hoog gras in de bodem inplanten kan het gevoel van veiligheid verhogen of oude heidestruiken of droge bamboe samengebonden en tegen de wanden geplaatst. Ze lopen graag via paadjes door de bosjes heen. Alleen bij het zandbaden zitten ze open en bloot en bij het zoeken naar voedsel.

Hou er rekening mee dat de kuikentjes elke kwartel achter na lopen. Als dat de ouders niet zijn, zullen ze geen verwarming vinden en rap onderkoeld raken. Ik zou tegen het uitkomen van de eieren de andere kwartels apart zetten voor een week of twee. Ik vermoed dat in de natuur een broedende hen zich sowieso al gaat afzonderen van de andere kwartels en een tijdje in die afzondering blijft tot wanneer de kuikentjes wat groter zijn. In een beperkte ruimte kan ze dat niet doen.
Mijn kwartelkoppel heeft vorig jaar 3 maal gebroed en dit jaar is het tot nu toe noppes! Ze heeft op eieren gebroed en heeft dubbel zolang gebroed maar niets is uitgekomen. Ik heb ze maar laten doen omdat ik de indruk had dat er eieren in de nest waren bijgekomen.
Gisteren heb ik een eitje ontdekt in een holletje onder wat droge bamboe... misschien een nieuwe nest.

Christine.



roul rouls
Website Member
Posts :93

Website Member
2008-05-23 - 10:00:11 send message to roul rouls

Hey medehobyisten,

Geduld is een schone zaak. Ik ben nu al 4 jaar bezich met het kweken van vogels.(lachduiven,kwartels, parkieten, valkparkieten, japanse meeuwtjes en chinese dwergkwartels.) Alle jaren alleen maar jonge lachduiven en veel dode vogels. Dit jaar is het eindelijk gelukt. Ik heb sinds ongeveer een week 7 kwartels kuikens,1 ei is niet uitgekomen en al bijna 2 weken 5 parkieten 1 jong is overleden.Ook dit jaar heb al 2 nesten lachduiven gehad. Een tijd geleden wilde ik nog stoppen met de vogels omdat ze toch alleen maar dood gingen. Maar dit maakt alles weer goed, wat het probleem was, weet ik niet zeker ik denk muizen.

Liefs Martine


M & M
Website Member
Posts :25

Website Member
2008-05-23 - 15:42:14 send message to M & M

Ik heb jarenlang een koppel chinese dwergkartels gehad die het zeer goed deden. Het hennetje bracht elke jaar welk een aantal jonden groot.(natuurlijk) Mijn ervaring is: beweeg langzaam. Wanneer u gewoon stilstaat zullen ze zelf helemaal niet in de gaten hebben dat u er staat.wink ;)
Het plotseling steil omhoog vliegen is een natuurlijke schrikreactie van deze vogels. Ze kunnen hierbij wel een stootje hebben, ondanks dat het er nogal wild uitziet.

Zo snel het hennetje begint te leggen, ging ik deze direct afzonderen van het mannetje. Gebeurt in de natuur ook zo. Het henneje zal een paar minuten per dag van het nest af zijn om te eten. In het begin ziet het nest er inderdaad rommelig uit, met eieren die niet netjes bij elkaar liggen. Wees hierbij geduldig. Mijn ervaring is dat de hen, zo snel ze echt begint te broeden, de eieren bij elkaar schuift.


De hen zal gedurende en paar uur de jongen onder zich houden wanneer ze uitkomen. Maar na deze paar uur gaan de jongen op pad. Let hierbij op gevaren. Zelfs in een klein laagje water kunnen ze al verdrinken. bevruchte eieren zullen hierna niet meer uitkomen, omdat de hen alleen nog maar aandacht voor de jongen heeft en niet de eieren.

Daarom is het ook verstandig om alle eieren tegelijk terug te leggen en hiervoor kunsteitjes te gebruiken of onbevruchte eieren.

Het haantje bij de jongen laten is onverstandig omdat deze de jongen kan doden. Zelf wanneer het goed lijkt te gaan, kan het haantje plotseling 1 van de jongen beginnen te pikken tot deze niet meer beweegt.

Ik hoop dat deze informatie nuttig is.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 149 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede