Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > berkenhout Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : berkenhout
kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-04-20 - 14:13:07 send message to kakatoe

wie kan mij vertellen of berkenhout ook goed is voor nestmateriaal?
ik heb het uitgekookt en wil het als nestmateriaal gebruiken kan dit of is het beter om ander materiaal te nemen het gaat om papegaaien


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-04-20 - 18:27:00 send message to Hawkeye_NL

Volgens mij kan je berken hout heel goed gebruiken als nestmateriaal! De vogels in de natuur gebruiken het ook gewoon.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-04-20 - 20:06:45 send message to kakatoe

hawkeye nl bedankt voor de info


achte384
Website Member
Posts :11

Website Member
2004-04-20 - 20:53:05 send message to achte384

Hallo,ik zou geen beukensnippers gebruiken als nestmateriaal,omdat dit te hard is waardoor de eieren beschadigd raken.Ik spreek uit ervaring dit is bij mij een keer gebeurd bij de Edelpapegaaien Ze zaten op 2 gedeukte eieren.Zelf gebruik ik turfmolm gemengd met houtmot en dan iets vochtig gemaakt.


zwier01
Website Member
Posts :48

Website Member
2004-04-22 - 18:16:42 send message to zwier01

het is mogelijk om beukenhout te nemen, maar deze dient dan zeer klein versnipperd te zijn, ik gebruik het zelf bij de kakariki's en de roodruggen, werkt goed... ook de combinatie met turfmolm en fijn gesnipperd beukenhout werkt ok.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-04-22 - 18:40:15 send message to kakatoe

beuken en berken zijn niet het zelfde hoor


E.bakker
Website Member
Posts :135

Website Member
2004-04-22 - 19:15:32 send message to E.bakker

Ik gebruik de snippers al jaren bij mijn vogels, bl.voorhoofden, penanten, bergen, zw.oor pionus.

ik heb zelden een kapot ei.

Ed


zwier01
Website Member
Posts :48

Website Member
2004-04-26 - 10:11:35 send message to zwier01

of het nu berken of beuken is maakt niet zoveel uit, als het maar niet te grof is als je het als nestmateriaal wilt gebruiken.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-04-26 - 22:03:01 send message to Karel

achte384 heeft het over het gebruik van houtmot, maar dat is al jaren geleden afgeraden omdat daar mogelijk nog lijmresten inzitten.
Erg goed is gemalen schorsmengsel dat gebruikt wordt in terraria. Het houdt goed vocht vast, maar schimmelt niet en is mooi zacht maar niet stuivend zoals turfmolm. Beukensnippers moet je echt niet gebruiken! Als een vogel dat binnen krijgt, kan het de slokdarm verstoppen want het verteert zeer slecht. Bovendien kan het zelfs achter in de snavel blijven zitten en eten onmogelijk maken.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-04-27 - 09:22:09 send message to kakatoe

Ik heb een verrotte beukestam uit het bos gehaald en uitgekookt
Deze stukken uitgekookt stam mogen ze van mij zelf fijn maken is dit aanteraden?


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-04-27 - 09:36:51 send message to Hawkeye_NL

Kaketoe,
Zoals ik het zie!
In de natuur verzamelen de vogels van alles en nogwat om hun nest op te bouwen. De papegaaien gebruiken vaak uitgeholde stammen om hun jongen in groot te brengen. Veelal worden de eieren op veel hardere ondergrond gelegt en uitgebroed. kromsnavels gebruiken zelf al het hout dat ze kunnen vinden.

Wat betreft de stelling dat beukensnippers niet gebruikt moeten worden kan ik vermelden dat e goed fout zit Karel. Als dit zo gevaarlijk zou zijn dan zou het verboden zijn om het te gebruiken als bodembedekking, nestmateriaal. Ik gebruik het al jaren zo ook mijn familie. Mijn oom heeft al meer dan 25 jaar met ara's en amazones gekweekt maar nog nooit is er een jong in het nest gestorven door de bodembedekking. De tweede reden dat het achter n de snavel kan blijven zitten is al helemaal te betwijfelen omdat dit dan met alle houtsoorten en materialen zo zou zijn.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-04-28 - 00:06:50 send message to Karel

Nee Hawkeye, dat geld niet voor alle houtsoorten. Beukenhout heeft een veel langere verteringstermijn dan berken, wilgen e.d. Wat hierbij wel van belang is, is de grootte van de snippers. Het gebruik de 2 grootste maten is geen enkel probleem (voor vogels). Waar ik het over heb, is de fijnste soort. Dat zijn in feite harde kleine splinters. Als je vogels hebt die direct in de snavel worden gevoerd tot het moment van uitvliegen, zullen er inderdaad niet zo gauw problemen optreden omdat de jonge vogels het hout gewoonweg niet in de snavel krijgen. Bij vogels echter, die op een gegeven moment het voer in het nest leggen, zodat de jongen het zelf moeten oppakken, is dit probleem absoluut aanwezig. Overigens worden deze "splinters" nog steeds als bodembedekking aangeraden en verkocht ten behoeve vogels, knaagdieren en reptielen. Ook deze laatste groep is -weet ik helaas uit eigen ervaring- regelmatig het slachtoffer van ophoping in de maag en blokkering van de slokdarm. Dus waarom mogelijke risico's lopen als er alternatieven zijn?


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-04-28 - 00:23:16 send message to Hawkeye_NL

Ok, bedankt voor de uitleg. Kan mij daar wel in vinden! Ik weet van de dierenwinkel van mijn broer dat de kleine maat problemen geeft ij bijv. de ratten. Maar dat heeft dan te maken met het stofgehalte van de euken snippers. Ik heb er zelf nooit last van gehad omdat ook ik met papegaaien en grote parkieten kweekte. En idd, als er alternatieven zijn dan zekers de moeite waard om te bekijken.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-04-30 - 23:58:23 send message to Karel

Inderdaad Hawkeye, met onze knaagdieren hebben we ook problemen gehad, na gebruik van de fijne snippers. Hoewel we niet besefte dat het hier weleens het stofgehalte zou kunnen zijn (dank voor de tip!) zijn we grover materiaal gaan gebruiken en de problemen waren gelijk over.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-05-01 - 06:21:29 send message to kakatoe

Mag ik iedereen bedanken voor de infohappy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 155 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede