Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Dagje NOP Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Dagje NOP
molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-05-03 - 23:06:26 send message to molineti

Omdat het mij niet helemaal los laat wil ik het hier toch effe kwijt.

Afgelopen donderdag zijn wij met enkele liefhebbers(en vrouw en kinderen) een dagtripje wezen maken naar het NOP.

Ondanks dat ik (en wij) het een goed iets vinden,de opvang van papagaaien(voorkomen is natuurlijk beter dan genezen)waarvoor geen goed tehuis meer geboden kan worden gingen wij toch met gemengde gevoelens huiswaartssad :(

En wel hierom:

Er worden kapitalen geinvesteert in nieuwe aangekochte grond(om er een dierenpark van te maken) om bezoekers te vermaken en om ze luxe in een hapje en een drankje te kunnen voorzien(tropenhal).

Hoe ik de rieten,,entree,,? onder moet brengen weet ik nog niet,maar lijkt mij ook vrij kostbaar.

Vindt het dan wel ,,bezwaarlijk,, om te moeten zien dat de meeste aras,waaronder zelfs 2 paren hyacinten zich moeten behelpen in een kooitje van 2 bij 2 meter.

dat er een compleet ,,nieuw,,gedeelte rond de tropenhal is gebouwd ter uitstalling van soorten papagaaien wat aan geen een dierenwelzijnsnorm voldoet.

Vele soorten zoals ;kraagpapagaaien,kaapsen,kleine aras,scharlaken etc in een kooi van 1 bij 1 m buiten en soortgelijk binnen.

Het enigste welzijn wat ze wel hadden was hun broedblok??.

Om de hoek zitten veelal kakatoes in veel te kleine kooien,gemiddeld een 2 meter(hoogte is van minder belang)

Dan zie je ineens een koppel blauwoogkakatoes met een koppel groenvleugelkonings in een mega kooi,en een koppel keas in een mega kooi en een enkele zwarte kakatoes een inca en wat koningsparkieten in een gigantische vlucht(waarin ,,vroeger wel 50 opvangertjes ,,zaten.

Voor ons was dit alles moeilijk te rijmen.

ook zagen we dat vele soorten verdwenen zijn zoals; amazone collaria,molinetspreeuwen,manakins etc.

Ook vonden wij het raar dat zo vaak de publiciteit opgezocht wordt betreft diefstal(wat natuurlijk niet goed te praten issad :()terwijl men er weinig op toe ziet dat vogels zomaar kunnen ontsnappen.

De ,,harlekijnaras,, en diverse paren molukkenkakatoes hadden gaten in het gaas van hun kooien niet meer normaal.

Persoonlijk vindt ik dan ook nog(zal wel niet gezegt mogen worden)dat er vele bijzaten die beter af zouden zijn(of hun omgeving)als ze ze in zouden laten slapen.

Wat ik als kweker/liefhebber nog het ergste van alles vondt was dat er een mollukkenkakatoeiets? zat tussen/naast diverse andere mollukkenkakatoes.

Zonde dat al die prachtige zeldzame potentieele kweekvogels naast dit scharminkel zitten.

toen wij de vogel zagen dachten wij allen:hopelijk zijn die virrussen minder besmettelijk dan men zegt/denkt?

Ben benieuwd hoe andere hierover denken?

Groeten Rene



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-05-04 - 00:57:53 send message to Ton Koek

Ik denk dat het stichtingsbestuur gekozen heeft voor een "dierenpark" om de boel te finacieren.
Net als in alle dierenparken wordt er alleen veel geld besteed aan de grote publiekstrekkers, terwijl "minder interessante dieren" verpieteren in oude, kleine hokken.

Voor een opvangcentrum vind ik het een slechte keus, maar ik kan niet beoordelen of er ook alternatieven waren.

Dat veel vogels beter kunnen inslapen ben ik direct met je eens, maar een opvangcentrum heeft zich ook te houden aan afspraken die gemaakt worden met de mensen die de vogels brengen.

Er zijn gelukkig ook positieve punten te melden, de vluchten waar de kolonies papegaaien in zitten zijn wel echt mooi. Vooral die met de bergen boomstammen vond ik geweldig.
De vrijwilligers die ik gesproken heb doen heel erg hun best, dat mag niet vergeten worden, vrijwilligers!
Ton.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-05-04 - 09:10:32 send message to johanblok

Het is lang geleden (zeker wel een jaar of 8) dat ik er geweest ben, maar ik heb niet de indruk dat hierbij sprake is van een koerswijziging.
Naast de prachtige grote volieres met fantastische mogelijkheden en inrichting voor ex-huiskamer vogels was er ook toen al een volstrekt verwaarloosde en vervuilde afdeling van kleinere en volgestopte vluchten.
Juist een opvangcentrum zou een voorbeeld moeten zijn, maar ook juist voor een opvangcentrum is dat heel lastig omdat het werk en benodigde financien al snel de pan uit rijzen.



Poicepalus
Website Member
Posts :1

Website Member
2008-05-05 - 13:26:52 send message to Poicepalus

Ben afgelopen week ook bij het NOP geweest. Kan me best vinden in een aantal van de gemaakte opmerkingen. Inderdaad zijn er een aantal volieres aan de kleine kant. Daar tegenover staat dat er ook veel zeer grote volieres zijn waar vele papegaaien naar hartelust kunnen vliegen. Overigens ziet alles er keurig schoon uit en ontbreekt het deze vogels aan niets. Ik begrijp best dat je als kweker zo nu en dan denkt dat de vogels bij jouw of anderen ook een goed huis zouden kunnen vinden. Echter nagenoeg alle vogels komen uit de huiskamers. Ik begrijp best dat er uitgebreid wordt om op deze wijze meer geld te genereren om andere volieres te kunnen bouwen. Naar mijn mening doen ze uitstekend werk.

Volgens mij moeten diegene die zichzelf kweker noemen en al hun jonge vogels weghalen voor handopfok eens na gaan denken. Deze zorgen ervoor dat het NOP vol raakt. Wanneer handopfok gebeurt om een vogel te redden: helemaal goed maar volgens mij gaat het meestal om het geld. Als wij met z'n allen zorgen voor mooie jonge vogels (natuurbroed) dan is het vervolgens aan de kopers om er verder voor te zorgen. Als iemand er dan voor kiest om een vogel tam te maken: Prima, maar dan heeft hij er in ieder geval veel tijd en geduld voor nodig.

Mijn conclusie: NOP doet prima werk en wij kunnen er met z'n allen voor zorgen dat er in ieder geval op normale wijze voor nageslacht wordt gezorgd.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2008-05-05 - 14:15:55 send message to dooren

Ikzelf + wat andere liefhebbers van lori's zijn enige maanden geleden met wat buitenlandse bezoekers waaronder Rosemary Low bij het NOP geweest.

Onderin in het nederlandse verslag van de meeting 2008 staat het een en ander beschreven van het bezoek aan het NOP. http://www.loribreeders.com/index.php?page=meeting_2007

Rosemary Low bekent auteur van diverse papegaaiboeken was niet erg geamuseerd van dit park en heeft later nog een brief aan de directie geschreven.

Of er iets mee gebeurd is natuurlijk de vraag, maar ik vrees dat dit niet het geval is.
Gert


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-05-05 - 14:48:51 send message to denegon

quote
Volgens mij moeten diegene die zichzelf kweker noemen en al hun jonge vogels weghalen voor handopfok eens na gaan denken. Deze zorgen ervoor dat het NOP vol raakt.


Even vooraf: Ik zelf probeer de ouder vogels zelf de jongen te laten opvoeden. Haal de jongen niet weg om naar de hand opfok te brengen.

Echter ik denk dat de voorbereiding van de mensen die een vogel kopen tekort schiet. Als men het in zijn hoofd heeft om een vogel aan te schaffen dan komt er meestal meteen een, zonder eerst na te denken over wat er gaat gebeuren over een paar jaar als de vogel volwassen wordt.

Dit gedrag werkt de verkoop van tamme vogels in de hand. Veel vraag voor tamme vogels dus snel en makkelijk geld verdienen.

Dus conclusie: Ik denk dat het NOP vol komt omdat mensen niet goed nadenken voordat ze een vogel kopen.

Nu even on topic: ik zal binnen kort eens gaan kijken zodat ik zelf kan oordelen over de genoemde punten
vriendelijke groet Egon


ferry1
Website Member
Posts :196

Website Member
2008-05-05 - 16:26:44 send message to ferry1

ik ben er inmiddels 2 keer geweest en mijn laatste keer vorig jaar was ik verbaasd dat bijna alle edel papegaaien weg waren en er dit keer een koppel groenvleugel ara s bij 2 of 3 koppels edels zat. mijn vraag is waar blijven alle vogels. paar jaar geleden zag ik meer mooie vogels van diverse soorten als de laatste keer zaten voornamelijk oranje vleugel amazone en blauwvoorhoofd en grijze. zelfs haast geen rose kaketoes meer.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-05-06 - 12:25:33 send message to henkdelaat

Zoals er bij liefhebbers en kwekers vogels doodgaan zal dit bij het N.O.P. ook gebeuren.

Het zijn vaak zeer gestreste vogels die daar gebracht worden.

En steeds verschillende mensen,kinderen om de kooien,doet er ook geen goed aan.

En steeds verschillende verzorgers,omdat het vrijwilgers zijn komen die soms enkele uren helpen,en deze zien vaak niet dat een vogel niet goed is,en dan komt hulp vaak te laat.

Ieder die met deze papegaaien omgaat(kweekt)die weet dat regelmaat en rust een must is wil men deze vogels gezond houden en er mee kweken.

Ook mensen die een papegaai binnen hebben zitten die weten dat hun vogel onrustig wordt als er veel onbekend volk bij zijn kooi komt(zoals met een feestje) o.i.d. en meestal wordt de vogel met kooi in een ander vertrek gezet.

En er worden ook kweek programma's gedaan met bedreigde papegaaien.

Ik kom er elk jaar 1 á 2 keer maar vind dat het er goed aan toegaat met de mogelijkheden die zij hebben.





rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-05-07 - 14:00:34 send message to rupicola

Het NOP in Veldhoven is en blijft een veelbesproken fenomeen.

De betreffende instelling lijkt een centrum van belangenverstrengelingen.

Op VA is er overigens ook al veel over geschreven, zie o.a.
http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=3111


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-05-07 - 19:42:26 send message to P.Rooth

Rupicola
Heb ff naar de bedoelde topic gekeken en kan alleen maar cocluderen dat bij het N.O.P. niks voor nop is het blijft een commercieel bedrijf waar winst gemaakt moet worden om ' rond ' te komen

Paul


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-05-08 - 13:30:16 send message to rupicola

Daar is op zich niets tegen, mits men daar dan ook eerlijk voor uitkomt!



BONTEBOER
Oud Lid
Posts :183

Oud Lid
2008-05-14 - 22:03:30 send message to BONTEBOER

Wij zijn gisteren 13-05-2008 bij de NOP geweest.
Ik vindt het een leuk park , en zie ook dat ze naast de opvang vor papagaaien ook andere vogels en dieren er bij hebben gekregen . Ziet er mooi uit ,zag ook dat ze de grote voliere`s weer aan het opbouwen waren . elke keer zie ik dat het park mooier wordt

alex ( BONTEBOER )


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-05-14 - 22:26:20 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

1 keer is genoeghappy :)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-05-14 - 22:26:34 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Natuurlijk verschillen mensen van mening(gelukkig)maar vond je de nieuwe papagaaienkooien in het verlengde van de tropenhal en aan de achterkant ervan ook zo mooi?

B.V een meter in het vierkant voor kraagpapagaaien en ander soortgelijke soorten?

ongeveer 2 bij 1 meter voor toekans/arasaries en kakatoes?

Hier wordt natuurlijk door liefhebbers divers over gedacht,maar ik vindt ze schandalig klein.

ik vindt overigens ook het AID gebouw aan geen 1 welzijnsnorm voldoen en zou me als aid voor die naam schamen.

Groeten Rene


BONTEBOER
Oud Lid
Posts :183

Oud Lid
2008-05-14 - 22:52:36 send message to BONTEBOER

die kooien waren inderdaad niet ruim maar ik weet niet wat de rede is dat deze vogel klein zitten mischien zijn ze nog niet klaar om groter tezitten, over het gebouw van de aid dat is niet het mooiste stukje van het park

alex


M & M
Website Member
Posts :25

Website Member
2008-05-15 - 13:20:11 send message to M & M

Ik denk dat het NOP zich in een uitstekende situatie bevindt om het welzijn van de vogels te verbeteren, kweekprogramma's op te zetten en toch de mensen tevreden kan stellen. Dit kan namelijk door echt uit te komen als een 'dierentuin' of vogelpark. Wanneer het onderhoudt van het park iets opgeschroefd wordt en er wat meer voorzieningen worden aangelegd zoals een degelijk restaurant dan kan men de entreeprijs gerust naar de 12 euro brengen.
Door marketing erbij te betrekken kan men meer beziekers trekken en met deze inkomsten kunnen de te kleine kooien, vervangen worden op ten duur zijn kweekprogramma'sdan ook een optie. Waarom bijvoorbeeld niet aansluiten bij de Nederlandse vereniging van dierentuinen en actief meedoen in de fokprogramma's die zij kennen? Op deze wijze kan er echt wat gedaan worden voor zeldzame soorten.

En boven alles: Als het NOP echt wil voorkomen dat huiskamerdieren verwaarloost worden dan is educatie nog wel het belangrijkste. In het park zijn op dit gebied meer dan genoeg opties, opties die op dit moment niet benut worden.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 239 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede