Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > help jong vogeltje Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : help jong vogeltje
ice9340
Website Member
Posts :58

Website Member
2008-05-14 - 20:14:29 send message to ice9340

ik heb daarstraks een jong koolmeesje gered het ging bijna besprongen worden door 4 katten dus ik heb ze weggejaagd het beestje kon nog niet vliegen net uit nest denk ik we hebben da in een muit gezet maar wa zou ik het beste doen ind e voliere steke ofzo help ikweet niet wat ik er mee moet doen en ik wil da beetsje nei aan zen lot overlaten ofzo of sterven ofzo ik wild a en goe leven geven zo dus kan er mij alstublieft iemand helpen

kenneth


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2008-05-14 - 20:47:42 send message to Asura

Het beste is toch om het beestje weer vrij te laten. Als je hem ongeveer op dezelfde plek terug zet, dan vinden de ouders hem vanzelf wel weer en gaan ze hem voeren. wink ;)


populier
Website Member
Posts :51

Website Member
2008-05-15 - 19:14:16 send message to populier

Even de dierenambulance bellen of direct bij een vogelopvang brengen.

Groeten Michael.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-05-15 - 21:09:44 send message to Rogert

Mmmm, ik heb wat moeite met dit dialect.

Als je het vogeltje een goed leven wilt geven dan zul je hem toch weer los moeten laten. Als je het beestje met de hand groot brengt zal hij gedragsgestoord worden en zich nooit een koolmees voelen.

De natuur is wreed. Het is eten en gegeten worden. Het vogeltje is niet voor niets uit het nestje gevallen. Als hij op het punt stond uit te vliegen dan had hij wel degelijk dergelijke pogingen ondernomen. En als hij te vroeg uit het nestje is gevallen dan is het een klungel. Tja .... en dan is het de natuur dat er roofdieren zijn die wel een lekker koolmeesje lusten.

Survival of the fittest.

Ja, en is dit dan zielig .....? Nee, vind ik niet. Want dit meesje heeft ook allemaal leuke rupsjes gegeten die mooie vlinders hadden kunnen worden. Je kunt nu eenmaal niet alles redden!


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2008-05-15 - 21:28:11 send message to natasja

of het is nou net de natuur dat een goed onderwikkeld dier ( de mens ) nou net dit vogeltje vond en de middelen heeft om het te redden razz :p

In de natuur doden dieren om te overleven ... de meeste huiskatten hebben echt geen prooi meer nodig om te overleven hoor .. vind niet dat je dan zo zeer kan spreken over de natuur ..


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-05-15 - 22:50:08 send message to meyer

Ik ben het wel met Rogert eens, laat de natuur de natuur. Dit wil dan niet zeggen dat je dit vogeltje niet mag redden uit de bek van een kat, maar wat ga je na de redding met dit vogeltje doen? Hier gaat het meestal fout want de meeste jonge vogels worden later niet terug gezet in de natuur maar worden op ondeskundige wijze volgepropt met verkeerde voeding en verkeerde inprenting, niet wetende dat zo'n vogeltje later helemaal geen leven meer heeft als hij ooit nog in de vrije natuur terug komt. Wat je ook kunt doen als je bv een jong vogeltje gered hebt is het later als de kust weer veilig is terug zetten in de buurt waar je het gevonden hebt zodat de ouders hun jong verder groot kunnen brengen. Dit jong is niet uit het nest gevallen want Koolmeesjes hebben geen open nest. De eerste dag van uitvliegen zijn deze kleintjes nog niet zo behendig in het vliegen en zoeken daarom ook de struiken op om hogerop te komen. Hier kunnen ze dan wel eens een kat tegen komen, maar moeten we dan alle jonge vogels maar vangen zodat de katten geen kans krijgen? Nee dat denk ik niet, volgens mij zijn wij mensen net zo erg of misschien nog erger dan de katten want er worden in het voorjaar veel jonge vogels zogenaamd gered.
Zet jonge vogels terug waar je ze gevonden hebt,bv in een struik zodat de ouders hem kunnen vinden.

Groeten Meyerwink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-05-16 - 08:55:43 send message to ParkietenPeter

Zeker koolmeesjes zijn uitstekende vliegers.

Bij het velaten van het nest zie je ze mestal ook niet meer terug. Hier vliegen ze uit en meteen meerdere honderden meters vliegen.

De koolmeesouders verzorgen de jongen uitermate goed! Ze zijn alleen sterk gereserveerd naar mensen toe. En als hun jong 'gekaapt' wordt kijken ze van een afstand toe wat er gebeuren gaat.

Los laten en het liefst zo snel mogelijk, geen dag wachten. sad :(



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 241 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede