Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pyrrhura rupicola stimuleren tot kweek Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Pyrrhura rupicola stimuleren tot kweek
theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2008-05-30 - 11:27:25 send message to theelepeltje

Ik heb sinds september 2007 een koppel Pyrrhura rupicola (man 05, pop 04) (gesext). Ze zitten in een buitenvoliere van 2,5x1x1 en ze hebben een broedblok.
Echter broeden ze nog niet en ik neem ook geen paringen waar. De Muisparkieten in de naastgelegen voliere zag ik 3 maanden geleden al paren en zitten inmiddels op 5 eieren. De achterste 1,5 meter van de voliere is een dichte wand, dus ze zien elkaar alleen in het voorste gedeelte v/d voliere.
Ze eten parkietenzaad, pellet, eivoer, en verschillende soorten fruit (appel, banaan, druif enz)

Wanneer beginnen deze vogels normaliter kweken of hoe kan ik ze anders stimuleren tot kweken?
Het heeft geen haast maar ik vroeg het mij gewoon af daar al mijn andere vogels wel kweken momenteel.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-05-30 - 12:43:19 send message to ParkietenPeter

Pyrrhura''s willen nog wel eens wachten op het betere weer.
Hier in het verleden al pas in de zomer activiteiten gehad, als de jonge mussen al van het dak vallen.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-05-30 - 15:42:06 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Pyrrhura kunnen eigenlijk in ieder jaargetijde beginnen met broeden.

Naar mijn idee zijn ze niet gevoelig voor een voedingstrigger.

Wat wel opvalt is dat ze elkaar triggeren.

M.a.w. wanneer één koppeltje aan het broedproces begint volgen er vaak meer.

verder is het zoals zo vaak met vogels een kwestie van geduld.


Mooie soort overigens! wink ;)

succes


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2008-05-30 - 17:04:03 send message to marti

Het droge voorjaar is niet echt bevorderlijk... gewoon even afwachten.. meestal beginnen ze dan in juni/juli wel weer. Is mij nu al een aantal keer overkomen, bij een erg nat voorjaar zijn ze veel vroeger.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2008-05-30 - 23:18:26 send message to Antonia

Ik heb er twee in de woonkamer, denk een man en pop maar ben er niet zeker van. Deze twee hebben af en toe al flinke ruzie en gekibbel razz :p ze hebben een broedblokje hangen omdat ik er voor de aratinga's ook één heb en ze knagen er geregeld aan.Ze zijn nu twee jaar happy :)


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2008-06-16 - 16:31:12 send message to theelepeltje

De Pyrrhura's doen nog steeds niks, maar ik heb geduld!

Wel heb ik nog een vraag over het broedblok:
Broeden deze vogels graag donker of maakt dit niet veel uit? Ik heb ze namelijk een blok gegeven van 50x25x25. Maar ik vraag mij af of ze hier nog wel in gaan broeden, ze hebben namelijk het invlieggat helemaal uitgeknaagd en ook het inspectieluikje hebben ze helemaal uitgeknaagd. Je kijkt dus recht het blok in eigenlijk.
Het lijkt me niet nodig een nieuw blok op te hangen, ze zullen dit toch ook wel weer kapot knagen.


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2008-06-16 - 17:00:15 send message to johanm

Een twijfelend koppel kan je vaak over de streep halen door een goed diep blok te geven, 50 cm lijkt mij echter wel genoeg. De binnenkant van het inspectieluik afzetten met platte aluminium lat (iets over de deuropening laten vallen) is afdoende om schade te voorkomen. Ook belangrijk, in de hoeken van het blok verticaal een stuk panlat of een wilgetak bevestigen, vogels halen daar lange krullen af als nestmateriaal.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-06-16 - 18:31:09 send message to rupicola

Pyrrhura houden ervan om zo donker mogelijk te broeden.

Met andere woorden: In het broedblok dient het zo donker mogelijk te zijn.

N.B. Een en ander vooral niet te verwarren met algehele donkere huisvesting!
In dat geval loopt men de kans dat de vogels schuw blijven (of dat worden)
Bovendien valt er weinig van de subtiele kleurschakeringen te genieten als ze donker zitten en dat lijkt me zonde.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2008-06-17 - 09:13:15 send message to theelepeltje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Waarom maken ze dan allemaal kijkgaten in hun blok als ze graag donker broeden? Of is dit hun natuurlijke knaagdrang die ze maar loslaten op hun blok? Verder zitten ze absoluut niet donker! Ze zitten in een mooie lichte buitenvoliere waar ik goed van ze kan genieten!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-06-17 - 14:53:41 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dat heeft inderdaad met natuurlijk gedrag te maken.
Pyrrhura knagen tijdens het broedproces aan de binnenkant van hun nestblok.
Als er jongen zijn wordt dit gedrag nog intensiever.
De jongen komen gedurende huin nestperiode dan ook steeds hoger te liggen.
(Dat is dus ook even iets rekening mee te houden v.w.b. de positie van het inspectieluikje!)
Het is dus raadzaam nestblokken te gebruiken met relatief dikke wanden.
(of ze op tijd een nieuw blok te geven)

N.B. dit knaaggedrag staat volledig los van de natuurlijk knaagbehoefte van veruit de meeste papegaaiensoorten.

M.a.w. Pyrrhura hebben dus ook behoefte aan knaagtakken!


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-06-17 - 23:33:25 send message to denegon

Misschien een aanvulling.
ik heb nu een koppel caiques (geen pyrrhras maar wel zuid amerikaans) die helemaal niet aan de trakken knagen en het blok slopen viel wel mee voor dat ze gingen kweken.
nu is het jong 7 weken oud en het blok is bijna op. (volgend jaar weer een nieuw blok dus of beter een gerestoureerd blok.)
groetjes egon


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-06-18 - 08:42:57 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

aanvulling op aanvulling: wink ;)

Veel papegaaiachtigen,in dit geval Pionites, maar vooral ook Forpus kunnen erg conservatief zijn met gedrag.

Ervaring leert dat jonge ondernemende vogels gemakkelijker leren en aanwennen.

Wanneer dit soort vogels niet bekend zijn met gevarieerde voeding en knaagtakken, wordt het naar mate de leeftijd toeneemt doorgaans evenredig moeilijker om ze daar aan te wennen.
Dat is erg jammer, want het is een beperking op hun eigen welzijn.

Voorbeeld: volwassen Forpus zijn erg conservatief met voeding, maar jonge Forpus kun je echt aan van alles wennen. En dat heeft dan weer de nodige voordelen wanneer de volgende generatie zich aandient! Overigens kun je (jong) volwassen Forpus door volhardend te blijven aanbieden uiteindelijk toch bewegen om een meer gevarieerde voeding op te nemen.

Vandaar in letterlijke en figuurlijke zin het belang van een goede opvoeding, door zowel de eigenaar/houder, als door de eigen vogelouders.

Bij het geslacht Pyrrhura speelt dit onderwerp in zekere zin minder.
Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat deze vogels uiterst ondernemend en nieuwsgierig zijn.
Nieuwe voedingscomponenten worden vrijwel meteen onderzocht en opgenomen.
Met nieuw aangekochte vogels heb ik meer dan eens de indruk gehad dat ze bij de vorige eigenaar nog nooit een knaagtak hadden gezien. Binnen een of enkele dagen beginnen ze er toch aan te komen.
Na enkele weken zitten ze al op de nieuwe verse takken terwijl ik ze nog moet plaatsen. wink ;)

Bovengenoemde Pionites zou ik zonder meer toch steeds takken blijven aanbieden.

En een nestkast met flink dikke wanden. wink ;)


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2008-06-18 - 21:04:09 send message to theelepeltje

Bedankt voor alle reacties. Ik zal van de week dan maar eens een nieuw blok kopen want ik zag vandaag dat ze bijna het hele inspectieluikje eruithadden geknaagt.
Toevallig zag ik ze daarnet ook paren dus volgens mij beginnen ze in de stemming te komen!


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-06-18 - 21:11:57 send message to denegon

quote
Bovengenoemde Pionites zou ik zonder meer toch steeds takken blijven aanbieden.


moet ik je zeker gelijk in geven en ze krijgen bij mij regelmatig verse wilgen takken

groetjes egon



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 168 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede