Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Lever-afwijking help! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Lever-afwijking help!
lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-06-23 - 17:52:41 send message to lZebravinkjel

Ik heb laatst twee Gouldamadines verkocht die aan het eind van hun rui periode zaten. De beestjes waren prima in orde, uiterlijk niets te zien.
Nu zijn ze binnen een paar dagen bij de nieuwe eigenaar gestorven. Hij heeft een dierenarts sectie laten uitvoeren en daaruit bleek volgens hem dat de Gould een leverafwijking had die in de combinatie met stress+nieuwe omgeving waarschijnlijk dodelijk was.

Ik heb nu een aantal vragen:
- Is een lever afwijking erfelijk?
- Zijn hier dan geen uiterlijk waarneembare kenmerken voor? De vogels waren echt springlevend

Meer commentaar + tips?


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2008-06-23 - 19:41:55 send message to hj de graaf

of een leverafwijking erfelijk is weet ik niet. maar maria distel heeft een gunstig effect op de levers. zelf geef ik het mijn kanaries en wildzang en heb minder last van vergroote levers.

je kan de zaden geven, of malen door eivoer of in de biologishe winkel een flesje kopen.


mvg


lonchura
Website Member
Posts :10

Website Member
2008-06-23 - 22:31:06 send message to lonchura

het geven van Lyfos klei in een bakje met water geven als drink water wil ook wel helpen.het is tekoop in een reform zaak klei nutraliseert giftige stoffen in de lever
gr.chris


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-06-23 - 22:50:49 send message to medaar

kan geld en mama missen


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-06-23 - 23:06:29 send message to cocobar

Hey Chris,

kan je wat meer uitleg geven over die klei?
Wanneer gebruik je het? Hoe precies en hoevaak?

Kan je een merknaam geven als voorbeeld?

gr koen


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-06-23 - 23:37:40 send message to lZebravinkjel

Dus een zogenaamde lever afwijking is gewoon te genezen/te voorkomen blijkbaar?

Maar kun je dan niet aan de beestjes zien dat ze ziek zijn?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-06-24 - 00:21:56 send message to Ton Koek

Even voor de zekerheid... de koper, vroeg die om geld terug?


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-06-24 - 12:54:07 send message to lZebravinkjel

Nee hij zei zelfs in zijn mail dat "jij er niets aan kunt doen" (oftewel ik). Dus dat is heel netjes. Maar ik vind het ook vreemd. Twee jonge kerngezonde vogels die uit een buitenvoliere komen ineens dood.
Misschien is het stress omdat hij ze in een kweekkooi heeft gestopt terwijl ze hun hele leven alleen nog maar in een buitenvoliere gezeten hebben.

Of misschien waren ze nog niet goed genoeg door de rui heen. Hoe sterk is die 'extra zwakte en gevoeligheid/doodgaan' bij jonge Goulds die in de rui zijn?


maikeltje
Website Member
Posts :313

Website Member
2008-06-24 - 13:40:45 send message to maikeltje

Is onzin een leverafwijking dan waren ze bij jouw al dood gegaan twee ineens gaan er niet dood.
Hij zal de vogels wel hebben laten onderzoeken bij een hondenart.Dit gebeurd zo vaak en die zeggen zo maar iets en geven wat medicijn mee en vervolgends is het toch niet te redden.


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2008-06-24 - 16:38:02 send message to birdfreak

Laat het ons zo stellen: de kans dat 2 random gekozen jongen uit een uitgebreide kweekstam allebei een erfelijke leveraandoening hebben is relatief klein. Het kan natuurlijk altijd wel maar dan moeten er reeds veel meer vogels geweest zijn die deze afwijking hadden.
Dus de kans dat we leverafwijking hier mogen interpreteren als een incorrect gevormde lever met deficiënte functie lijkt mij relatief klein.

Ook de kans dat de lever "ziek" is geworden zoals we dit bijvoorbeeld zien bij levercirosis lijkt mij relatief klein daar aan zo'n toxificatie van de lever toch vaak een lang proces voorafgaat en het op een paar dagen komen te overlijden van 2 jonge vogels geeft hier ook zo niet direct aanleiding toe, zeker daar ze volstrekt geen tekenen vertoonden bij vertrek.

Waarschijnlijk is het dus zo dat de vogels ofwel een infectie hebben opgedaan in het nieuwe verblijf ofwel dat een reeds vroeger opgedane infectie door de stress veel meer tot uiting is gekomen. Zoals u reeds zelf aangaf zaten de vogels in de rui - wat sowieso een kwetsbare periode is- en dit gecombineert met de nodige stress en de eventueel grotere infectiedruk in kleine kooien is de vogels wellicht fataal geworden. Er zijn tal van infectieziekten waarbij de lever ziekteverschijnselen zal vertonen, dus wellicht is het zo te interpreteren. Maar zonder de exacte vaststellingen van de dierenarts te kennen is en blijft dit natuurlijk speculatie wink :).

Jan


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-06-24 - 19:53:24 send message to molineti

quote
Zoals u reeds zelf aangaf zaten de vogels in de rui


Lijkt mij een belangrijk gegeven..

om problemen te verkomen kan men dus beter geen vogels kopen of verkopen die in de rui zitten,in deze periode zijn vogels veel te kwetsbaar en kan elke verandering al dodelijk zijn .

zonde voor de koper ,de verkoper en vooral voor de vogel.

Ik heb door de ,,vele,, jaren heen nog nooit een autopsieverslag gezien van mijn eigen vogels of die van een ander waarin de lever niet als afwijkend genoemd wordt.

waarde van deze kennisgeving,ik zou het niet weten.

groeten Rene


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-06-25 - 18:29:25 send message to lZebravinkjel

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Het maakt dat ik me iets geruster voel: ik was heel bang dat ik te maken had met een erfelijke lever ziekte.
Ik had niet gedacht dat mijn Goulds nu nog steeds zo gevoelig zouden zijn, de een was al bijna "af" en van de ander moest alleen de kop nog grotendeels kleuren.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 179 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede