Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > halsbandjes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : halsbandjes
wierdo
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-07-07 - 13:32:17 send message to wierdo

hallo,ik heb een vraagje
Wij hebben nu 2 tamme halsbandjes(groen ong 14 wkn en blauw 10 wkn )de groene is gekortwiekt en de blauwe niet,zitten saampies buiten in de voliere.
Wij hadden de groene laten kortwieken omdat hij tegen raam vloog,en steeds de keuken in fladderde,we waren bang dat hij zich bezeerde.
De blauwe is vanuit de handopfok gelijk de voliere ingegaan.
We hebben er sinds 3 dagen 2 babyhalsbandjes bij en komen over paar maandjes ook in de voliere,dus gezellige boel buiten.
Maar ik ben als de dood dat er 1 zou wegvliegen als deur niet goed dichtzit ofzo.
Dus wil ze eigenlijk allemaal laten kortwieken zodra ze de voliere ingaan.
We hopen over paar jaar een keer een nestje te krijgen,we weten nu dus nog niet of het man of pop zijn.
Maar als ze gekortwiekt zijn kunnen ze dan wel gewoon een nest maken of niet??
We hebben aanpassingen zoals trapje en touwtjes om naar nachthok te gaan,en van stok naar stok(voor die gekortwiekte en die doet het geweldig)
Ik ben gewoon heel bang dat er 1 zou wegvliegen,omdat we ze allemaal uit het blok hebben en met de hand grootgebracht hebben,dus tam en heel lief

groetjessssssshappy :)


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2008-07-07 - 13:58:10 send message to Daniel

Ik denk dat je je vogels erg te kort doet als je ze in de voliere gekortwiekt laat. Zeker als de enige reden is dat je bang bent dat ze wegvliegen als je de deur niet goed dicht doet.

Probeer goed op te letten als je de voliere in en uit gaat. Je kan ook aan een sluis denken.

Verder zal kweken moeilijker gaan aangezien de man zich in balans houdt met zijn vleugels (de pop trouwens ook happy :) ).

Mijn advies laat je vogels volledig van de voliere genieten en kortwiek ze niet


Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2008-07-07 - 14:56:44 send message to Hobby-handel

1 van mijn kinderen klom, toen hij net kon lopen, steeds op het bed en viel er een paar keer af. Omdat we bang waren dat hij zich zou bezeren hebben we zijn benen laten amputeren.
En het werkt!!! hij klimt niet meer op het bed!

Nu speelt hij samen met zijn broertje buiten en in ben bang dat zijn broertje een keer wegloopt als ik de poort open laat.
Wat moet ik doen, ook zijn been amputeren?

Een vogel kortwieken in een voliere is volgens mij hetzelfde als een kind zonder benen in een speeltuin. Een vogel moet kunnen vliegen en een kind moet kunnen spelen!!
De hiervoor genoemde optie van een sluis is denk ik het beste!


Papegaaienboer
Website Member
Posts :190

Website Member
2008-07-07 - 15:52:44 send message to Papegaaienboer

Mooie manier om iemand iets duidelijk te maken laugh :D. Maar je hebt helemaal gelijk, een voliere zonder sluis is vragen om problemen bij tamme vogels. Overigens is angst wel een erg slechte raadgever om je vogels te gaan kortwieken.


theelepeltje
Website Member
Posts :621

Website Member
2008-07-07 - 16:02:46 send message to theelepeltje

Lijkt me dat parkieten graag vliegen anders hadden ze geen vleugels????? Zeer slecht idee om ze te kortwieken alleen uit eigenbelang!
Als ze gekortwiekt zijn beperk je ze enorm in hun vrijheid en doen!
Paren zal moeilijk gaan en ook is het bijna onmogelijk om er mee te broeden (hoe vliegen ze naar het blok?)
Verder wordt het knokken als je meer dan 1 koppel bij elkaar zet.
Ik raad je gewoon aan: maak een sluis aan je voliere of anders neem je maar struisvogels, die vliegen niet.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2008-07-07 - 16:18:28 send message to Daniel

Wat zijn we weer subtiel happy :), maar om kort te zijn. Geen goed idee, probeer een sluis te maken.

En meerdere koppels halsbanden in een voliere zou ik niet adviseren zeker niet als je wilt gaan kweken.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-07-07 - 18:12:39 send message to Rogert

Tja ...... ik ben het met jullie eens, maar het is ook wel hypocriet.

Kortwieken beperkt de vogel in zijn vrijheid om te vliegen, helemaal als ze in een voliere zitten ......... volgens mij beperk je een vogel zowiso in zijn vrijheid als deze in "gevangenschap" leeft. Maar daar doe ik ook aan mee!

Je kan het ook positief benaderen .... door de vogel te kortwieken verrijk je hem in zijn kunnen en laten. Hij zal meer moeite moeten doen om bij zijn etensbak te komen, zijn nestblok en zitstok ....... maar jah, als ie naar beneden donderd dan kan hij met zijn vleugels de val niet breken ..... wel zijn borstbeen.

Daarom zou ik ook gewoon die sluis plaatsen.


wierdo
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-07-08 - 09:40:49 send message to wierdo

bedankt voor de tips over een sluis,die komt er op zeker,en dat jullie vinden dat je ze niet mag kortwieken ben ik het mee eens,ivm vrijheid van vogels
maar sommige kunnen ook wel beetje subtieler zijn,de boodschap komt met een "normale" reactie ook wel over hoor.
vandaar dat ik om raad vroeg

bedankt voor de tips


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-07-08 - 20:08:21 send message to P.Rooth

Hallo Wierdo

Heb de sugesties gelezen en ben het volledig eens met de op en aanmerkingen maar u vroeg er wel erg om met de naam die u hanteert betekent toch Raar of is m'n engels achterhaald

Paul



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede