Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kwartel dizzy? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Kwartel dizzy?
ronbrum
Website Member
Posts :152

Website Member
2008-07-15 - 22:54:59 send message to ronbrum

Ik had nog een kooi van 1.20 x 40 x 40, had ik 2 jonge kwartels inzitten, wel in de veren. En 3 rijstvogels, die rijstvogels werden opgehaald die wou ik eruit vangen en toen begonnen de kwartels beetje te vliegen en te springen. Toen ik na de tijd terug kwam lag er 1 kwartel helemaal op zijn zij alsof hij zijn coordinatie kwijt is. Het lijkt erop dat hij al langzaam begint bij te trekken. Iemand dit ooit een keer gehad? Wat er aan te doen?


Zjurre
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-07-15 - 23:00:22 send message to Zjurre

Kwartels vliegen vaak recht omhoog bij schrik/angst. Hoogstwaarschijnlijk is hij dus recht tegen het plafond van je kooi geknald. Vaak draait dit wel weer bij maar ik zou hem zeker de komende dagen in de gaten houden. Je zult niet de eerste zijn die hierdoor kwartels zou verspelen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-07-15 - 23:14:11 send message to Karel

Wat Zjurre zegt kan idd zijn gebeurd, maar kwartels hebben ook wel eens last van een soort stuip-aanvallen. De oorzaak weet ik ook niet (inteelt?), maar ze lijken er na de aanval weinig last van te hebben gehad.
Ik heb het vaak gezien juist bij jonge hennen. Op een bepaalde leeftijd gaat het vanzelf over.


ronbrum
Website Member
Posts :152

Website Member
2008-07-16 - 19:14:06 send message to ronbrum

Hij lag helaas vanmiddag dood. Heel apart heb nog nooit eerder zoiets gehad.


Innerlife
Website Member
Posts :103

Website Member
2008-07-16 - 20:29:14 send message to Innerlife

Ik wel. Kwartels zijn niet echt goed bestand tegen stress..


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-07-16 - 20:38:53 send message to rupicola

Reden temeer om kwartels behalve op uiterlijke kenmerken dus vooral ook te selecteren op gedrag!

Het is om die reden zeer af te raden om te kweken met blijvend onrustige/paniekerige vogels.

Hetzelfde geldt voor agressieve haantjes die hun eigen kuikens aanvallen.
Dit is behalve ongewenst gedrag beslist ook geen natuurlijk gedrag, dus weg ermee!

Chinese dwergkwartels horen mooi rustige
vogels zijn, die samen zeer zorgzaam voor hun kuikens zorgen.




henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-07-16 - 20:55:25 send message to henkdelaat

De bovenkant van de kooi( aan de binnenzijde)bekleden met een dun laagje schuimrubber dan is dit probleem meestal wel opgelost.
Dit gebeurd ook als je kwartels op een TT zet.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2008-07-16 - 23:59:05 send message to BZB

Kwartels moet je ook niet in een broedkooi zetten! En als je het al doet (tijdelijk) dan de bovenkant met schuimrubber bekleden zoals henk al aangeeft. Maargoed, het is nu te laat, jammer.

Dit heeft niets te maken met onrustig onnatuurlijk gedrag, opvliegen in noodsituaties is gewoon natuurlijk gedrag. Horen ze natuurlijk niet te doen als je gewoon langs de voliere loopt.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-07-17 - 15:50:45 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

quote
Dit heeft niets te maken met onrustig onnatuurlijk gedrag, opvliegen in noodsituaties is gewoon natuurlijk gedrag. Horen ze natuurlijk niet te doen als je gewoon langs de voliere loopt.



Het opvliegen is inderdaad natuurlijk gedrag. Daar is niets mis mee en als ze ergens flink van schrikken zullen ze dit gedrag ook zeker vertonen.
Kwartels in avicultuur kunnen echter prima vertrouwelijk en rustig zijn ten opzichte van de dagelijkse gang van zaken in hu directe omgeving.
Door slechts met rustige vogels verder te kweken is dit gedrag in positieve zin te sturen.

Dat is uiteraard voor alle 'partijen' veel aangenamer! wink ;)

Om die reden is het af te raden met paniekerige vogels door te kweken.

noot: De door mij gebruikte term 'onnatuurlijk gedrag' refereert niet aan voornoemd gedrag, maar aan agressieve haantjes.

Het is ongewenst om met dergelijke haantjes verder te kweken want dit gedrag wordt genetisch overgedragen.


ronbrum
Website Member
Posts :152

Website Member
2008-07-17 - 19:28:14 send message to ronbrum

Ik hou ze verder ook niet in broedkooien, maar ik had had er nog 1 over, die was verwant aan de anderen en die zat tijdelijk in de broedkooi. Mocht ik er ooit nog 1 in zetten maak ik er inderdaad schuimrubber tegen aan.



ronbrum
Website Member
Posts :152

Website Member
2008-07-17 - 19:29:05 send message to ronbrum

Andere inmiddels verkocht.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2008-07-17 - 23:43:48 send message to BZB

rupicola,

volledig mee eens: haantjes die hennetjes pikken moet je wegdoen, en dan het liefst niet dat ze bij een andere liefhebber terechtkomen.

Bovendien selecteren op rustige kwartels is een goed iets.
Om kwartels rustig te krijgen: het helpt als je altijd een deuntje neuriet of op een ander manier waarschuwd als je eraan komt. Overigens: dit geld voor alle vogels



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 178 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede