Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kwartels uit broedmachine Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kwartels uit broedmachine
petergr
Website Member
Posts :74

Website Member
2008-08-12 - 07:49:56 send message to petergr

als ik kwartels wil kopen uit een broedmachine kan ik dan zelf mee kweken of zijn ze dan niet meer vruchtbaar


birdfreak
Website Member
Posts :112

Website Member
2008-08-12 - 10:21:35 send message to birdfreak

Tuurlijk wel, waarom zouden die onvruchtbaar zijn?
Wel is het zo dat kwartels uit een broedmachine zelf soms moeilijker gaan broeden.

Jan


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-08-12 - 18:27:29 send message to medaar

waarom onvruchtbaar. Zelf broeden in volière zal moelijk zijn. Ze kennen geen nest. Geen mama die het getoond heeft hoe het moet. groet medaar.


Raphaél
Website Member
Posts :8

Website Member
2008-08-13 - 12:48:41 send message to Raphaél

Zeker zijn ze vruchtbaar, En waar vindt je kwartels die door de ouders nog uit gebroed worden ! En hoeveel kuikens heb je dan ?


petergr
Website Member
Posts :74

Website Member
2008-08-13 - 14:16:42 send message to petergr

nou ik heb noch gemnoeg kwartel adressjes die natuurbroed zijn dus ik zou maar niets zeggen maar dan koop ik toch denk maar natuurbroed


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-08-13 - 14:48:51 send message to chrislaevers

Ik denk dat het een beetje een mythe is dat broedkwartels niet zouden kunnen broeden.
Ik heb mijn koppel gekocht in een doodgewone dierenwinkel zonder te weten of het natuurbroed of machinebroed was. Vorig jaar had ik drie broedsels met 7 - 1 - 5 jongen die volwassen zijn geworden.
Dit jaar zijn er twee broedsels geweest (tiptop gebroed) maar onbevrucht en nu zit de hen terug op eieren. Wat een verschil met vorig jaar!
Ik kan er geen verklaring voor vinden tenzij ik per vergissing de kloekhen verkocht heb en één van de dochters heb gehouden (de haan is geringd) en dat deze hen te jong is of zo. Ofwel zijn het de weersomstandigheden... ik weet het niet.
Zelfs al heb ik bij vergissing de kloekhen verkocht, dan nog is de dochter natuurbroed.
Dit jaar waren er bij mij vergeleken met vorig jaar opvallend veel nesten met onbevruchte eieren, ook dus bij andere soorten vogels.
Wat een geluk dat ik aan niemand kwarteleieren voor de broedmachine heb gegeven.

Dus nu ben ik weer aan het afwachten.

Van kippen weet ik zeker dat broedmachinekippen wel broeden. Mij hadden ze ook gezegd dat dat niet zou pakken maar ik heb daar niets van gemerkt.

Christine.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-08-13 - 15:06:33 send message to Rogert

Hallo,

Het is een raar jaar wat betreft nakweek. Bij mij is ook erg weinig goed gegaan.

Broedmachinebroed kan zeker wel zelf jongen uitbroeden. Je hebt erfelijk gedrag en aangeleerd gedrag. Het uitbroeden van eieren is voor kwartels erfelijk gedrag, dit kunnen de jongen niet leren van hun ouders aangezien ze dan nog in hun ei zitten.

Het grootbrengen van de jongen is gedeeltelijk aangeleerd gedrag. Bij broedmachinebroed ouders zul je veel meer problemen ondervinden met betrekking tot het grootbrengen van de jongen. Maar dit wil niet zeggen dat het niet kan. Alle oudervogels zullen van elk nest leren hoe ze hun jongen groot krijgen. Bij natuurbroed zal dat makkelijker gaan dan bij broedmachine broed, maar na diverse ervaringen zal je met geluk het verschil nauwelijks meer kunnen ontdekken.
Maar realiseer je wel dat dit voor andere soorten vogels als kromsnavels, kraanvogels, watervogels etc weer heel anders werkt.

Het voordeel van natuurbroed is dat ander gedrag dat niets te maken heeft met direkte opfok van de jongen ook doorgegeven wordt aan de kuikens. Dit is dus meer natuurlijk gedrag.
Voor broedmachinekuikens is dit dus weer een nadeel. Want ongewenst gedrag gericht naar mensen of aandere dieren kan ook doorgegeven worden aan hun jongen. En niets is er vervelender dan dieren die hun verzorger aanvallen of zo, of dieren die teveel gericht zijn op andere diersoorten. Nu zal dit bij kwartels wel meevallen, maar het is maar iets wat men wel moet beseffen.

Succes met aankoop.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-08-13 - 21:13:07 send message to medaar

Amai ze zo veel woorden... In de kokende soep een eitje lekker ze. Ik lust dat in een lekkere soep. Heerlijk.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 209 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede