Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > verlichting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : verlichting
henk50
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-08-20 - 12:45:19 send message to henk50

Vraag over verlichting
door dat de energie duur gaat worden ben ik van plan om spaar lampen te gaan gebruiken in een binnen voliere. bijv 11watt licht opbrengst 60watt, wie heeft hier ervaring mee?
en wat zijn de bevindingen van?
is het licht niet te fel?
vrg Henk


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-08-20 - 13:18:25 send message to lZebravinkjel

Het lijkt mij wel fel, maar daar valt vast wel wat op te verzinnen door er iets voor te hangen ofzo?
Verder geen ervaring mee.


karis69
Website Member
Posts :6

Website Member
2008-08-20 - 13:28:21 send message to karis69

Misschien is dit iets voor u.

http://www.geonshopping.nl/shop/True-light-compact-p-639.html

Ik gebruik ze zelf ook, en ben erg tevreden hierover.


chemist010
Website Member
Posts :74

Website Member
2008-08-20 - 16:27:55 send message to chemist010

@ Henk 50: heb jij weleens naar de zon gekeken?? was die niet fel dan?
Teveel licht lijkt mij niet gauw aan de orde.Zelf zit ik op zolder en gebruik al jaren t.l. licht.


H H L Harmsen
Website Member
Posts :24

Website Member
2008-08-20 - 16:47:38 send message to H H L Harmsen

Hallo,

ik gebruik hoogfrequent tl verlichting. met daglichtlampen het geheel is dimbaar gemaakt zodat dag en nacht nagebootst worden incl zon opkomst/ondergang.s'nacht brand het geheel op 4% en volgens mij gebruikt dit zeer weinig stroom.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-08-20 - 19:52:40 send message to Rogert



Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-08-21 - 11:11:22 send message to Tens

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Bij verlichting maakt het aantal herz niet zoveel uit. Bij de meeste prooi- en roofdieren ligt de kijkfrequentie veel hoger dan bij ons en zullen ook zij niet veel last hebben van lichtfrequenties van lampen of televisie. Bij snelvliegende vogels hoort dat al helemaal geen probleem te zijn. Wel kan een verkeerde kleur, warmte, opstelling of felheid zorgen voor een stressreactie of verandering in de omgeving.

Oh, overigens is de keuze van een spaarlamp niet te moeilijk. En al helemaal niet voor een binnenverblijf. De meeste spaarlampen zullen geschikt zijn gezien de vermogenseisen waar je aan vast zit en gezien het bovenstaande.
Echter, goedkoop is duurkoop. Ga ook uit van de eisen van de planten in de omgeving en de hitte die van de lamp komt. Ga altijd voor een koele spaarlamp die genoeg verlichting opleverd dan zit u goed. Het is wel zaak op te letten bij de geschiktheid van uw dimmer zodat u niet voor verassingen komt te staan als uw verlichting gaat flikkeren wanneer u deze zachter zet.
Zelf gebruikten wij gewone spotverlichting van de bouwmarkt en TL voor de aquaria, alles op tijdschakelaars (met aarding natuurlijk). Let goed op de isolatie van de bedrading wanneer buiten verlicht wordt en er bespaard moet worden.
Bij de bouwmarkt weten ze daar genoeg over te vertellen. Zij verkopen eigenlijk geen gewone lampen meer.


Stefan Verhoeven
Website Member
Posts :77

Website Member
2008-08-21 - 12:03:36 send message to Stefan Verhoeven

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-08-21 - 12:34:12 send message to Tens

Afhankelijk van het soort aquarium dat er gehouden wordt is de keuze van verlichting voor aquariums variabel (had er zelf 4, tropische gezeldschapsbak, koudwater, wisseltemperatuur buitenbak en kweek).

Een tropisch aquarium kan ook prima met TL verlichting gehouden worden waar ook het algenkleurspectrum rood tot ultraviolet in voorkomt, mits het mileu in de bak ervoor geschikt is.
Met de koudwaterbak was verlichting echter altijd een ramp, maar ik kon daar weinig aan aanpassen gezien de speciale eisen van de planten en dieren. Dat is niet een soort aquarium waar veel hobbyisten aan beginnen.

Ik zal de herzkwestie even simpel uitleggen:
je hebt nu een HD formaat digitale weergave.
Daar komt het probleem van de lage frequentiebewerking van niet zozeer onze ogen, maar van onze hersenen bij kijken.
Vogels kunnen, makkerlijker dan wij dat kunnen, zowel zeer lage kijkfrequenties aan als zeer hoge kijkfrequenties verwerken.
Zo blijft hun beeld altijd scherp bij snelle bewegingen.
Onze hersenen kunnen dergelijke visuele informatie niet snel genoeg verwerken en dus maken onze hersenen deze visuela informatie wazig als het beeld beweegt.
Vogels, als snelbewegende en oplettende prooi- en roofdieren, hebben een brein dat wel snel zeer veel informatie uit bewegende beelden kan verwerken en zij kunnen ook zeer snel schakelen van beeld.

Wij kunnen dit niet.
Vandaar dat ik over HD TV begon.
Er is namelijk een probleem ontstaan met de scherpte van het beeld tijdens snel bewegende of snel wisselende beelden.
Namelijk dat wij, anders dan bijvoorbeeld vogels, het niet kunnen verwerken met ons hoofd. Hierdoor krijgen wij hoofdpijn of duizeligheid tijdens het spelen van en spel of kijken van een film (daarnaast is visueel het probleem ontstaan dat bijvoorbeeld regen niet meer genoeg vervaagd om het gehele beeld achter de druppels voldoende zichtbaar te houden).
Bij de nieuwe media wordt daarom kunstmatig het beeld vager gemaakt tijdens snel wisselende of snel bewegende beelden, omdat onze hoofden dat bij stilstand niet voldoende kunnen doen.

Het voordeel van het dier op visueel vlak in vergelijking met ons, is dus haar brein en niet de ogen of het netvlies, dat ervoor zorgt dat snel wisselende of snel bewegend beeld toch goed verwerkt worden. Vogels zien geen lichtstrepen en kunnen zowel snel bewegend beeld als snel wisselend beeld, flikkeringen, snel verwerken.

Hoe vogels kleur verwerken hangt denk ik deels van de soort af en ik kan daar ook niet voldoende over vertellen om met zekerheid te zeggen of een bepaald soort kleurspectrum invloed heeft op het dier. Wat ik wel weet, is dat wit licht aan de goede kant van het spectrum ligt om leven te doen ontstaan. Niet omdat daar iedere kleur in zit, want dat is niet waar, als je alle spectra zou combineren neigt de uiteindelijke kleur namelijk naar grijs (er zit bijvoorbeeld geen infrarood in wit, maar er zit ook geen ultraviolet in zwart, dit zijn twee uiterste kanten van een enkel kleurspectrum).


Stefan Verhoeven
Website Member
Posts :77

Website Member
2008-08-21 - 13:43:05 send message to Stefan Verhoeven

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-08-21 - 14:48:34 send message to Tens

Of een bepaald type licht ergens voor deugt hangt natuurlijk af van de toepassing waarin het licht gebruikt wordt, in dit geval van wat er onder een gemiddeld aquarium verstaan wordt maar natuurlijk oorspronkelijk welk spaarlicht geschikt is voor een binnenvoilere.
Het begrip gemiddeld is echter op aquariagebied nogal rekkelijk en daarnaast zou ik niet weten waar wij hier in de regio anders onze (TL) verlichting zouden moeten halen als wij de bouwmarkt links zouden laten liggen.
Daarnaast bieden zij, zoals ik al zei, alleen nog duurzame en zuinige verlichting aan.

Ik gaf mijn uitleg om aan te geven dat ons brein niet hetzelfde werkt als dat van vogels met betrekking tot de verwerking van lichtfrequenties, bewegende en wisselende beelden.
Het is maar zeer de vraag of een soort vogel op dezelfde manier last heeft van een bepaalde lichtfrequentie als waar wij wel last van kunnen hebben.

Met andere woorden:
het is niet relevant wat er aantoonbaar klopt aan mijn verhaal. Waar het om gaat is of er uitgesloten kan worden dat de vogels geen last hebben van de soort verlichting die wordt aangeschaft. Dat is namelijk het enige dat het gebruik ervan zal gaan bepalen.

Tot nog toe heb ik geen problemen opgemerkt of van problemen gehoord met vogels of andere huisdieren die direct in verband staan met de lichtfrequentie vanuit bepaalde type TL lampen, spots, of typen televisie (hoewel er wel problemen zijn met de straling van de zon bij onder andere ratten en albino´s).

Waar men wel op dient te letten naar mijn mening, omdat wij als mens daar ook op moeten letten, is verbranding op het netvlies of stress door teveel licht. Dan is bijvoorbeeld het type oog van het dier ook van belang voor de verwerking van het licht, en niet zozeer de frequentie of de kleur van het (meestal indirecte) licht zelf.

Een vogel zal niet in de lamp willen kijken neem ik aan, en dan neem ik ook maar aan dat meneer meerdere lampen of ander indirect licht gebruikt, gezien de plaatsing en het type van de kooi.
Het enige dat, naar wat ik mij weet te herinneren aan de hand van mijn ervaring met andere dieren, echt invloed heeft op landdieren zijn kleur, (uv), voor het fokken of kweken. Maar dat zit ook in wit (niet blauw) licht en is geen vereiste voor het broeden of gezond laten leven.
Daarnaast is de lichtsterkte van belang, (lux), waarin de dieren zich het prettigst voelen. Het doorgaans verkrijgbare kunstlicht, bijvoorbeeld TL, voldoet bijna allemaal in ruime mate de het minimum aan te raden intensiteit (hoewel daglicht natuurlijk veel sterker is).

Maar ik weet natuurlijk niet veel over vogels.
Mijn dieren, die als prooidier doorgaans erg schrikachtig zijn voor alles, schrikken zelfs niet voor rode ogen flitsers van camera´s. Laat staan dat ze last hebben van de televisie of spots.

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Nogmaals, ik zou gewoon een goede spaarlamp nemen van de bouwmarkt die eventueel mat is gekleurd en met een geschikte dimmer en schakelklok (want voldoende donker is meer van belang voor uw dieren dan voldoende licht).
Desnoods gebruikt u twee lampen of TL.

Binnenshuis zal de reguliere spaarlamp niet noemenswaardig veel energie vragen en kleurenspectrums hebben geen aantoonbare invloed op huisdieren gehad, (met uitzondering van terrariadieren).
Al is daglicht nog altijd verreweg het beste, doorgaans geldt liever te zwakke als te sterke verlichting.


Stefan Verhoeven
Website Member
Posts :77

Website Member
2008-08-21 - 15:16:03 send message to Stefan Verhoeven

Fijn dat je je teksten gaat aanpassen, zodat mijn reacties fout lijken en die van jouw goed...


henk50
Website Member
Posts :7

Website Member
2008-08-22 - 15:00:48 send message to henk50

iedereen bedankt voor een reactie.
ik denk dat ik gewoon tl licht ga kopen
vrg Henk


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-08-22 - 21:04:24 send message to medaar

quote



Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-08-26 - 11:43:57 send message to Tens

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Stefan, het feit dat ik berichten aanpas omdat er naderhand, op aangeven van iemand anders of niet, foutieve of ontbrekende informatie in bleek te staan, heeft niets te maken met het zwart willen maken van andere mensen. Mocht dat naderhand toch zo lijken, dan biedt ik daar op voorhand mijn excuses voor aan. Toch denk ik dat er voor mij geen mogelijkheid bestaat om op die manier reacties niet kloppend te maken. Er staat immers een tijd van plaatsing en wijziging bij. Als ik mijn berichten aanpas op de reacties die er op volgen, dan werkt dat naar mijn mening enkel in het voordeel van een juiste informatievoorziening.

°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Afgezien daarvan zou ik nog even willen toevoegen dat het wel van belang is om eventueel lampen te vervangen op het moment dat ze beginnen te knipperen. Het is niet uit te sluiten dat dit storend werkt voor het dier, maar het is zeker dat het dier de flikkering wel al heeft opmerkt.

Ik ben geen lichttechnicus maar wat na enig naslagwerk van belang lijkt te zijn is het indirecte effect van het licht, (ambiantie, dus hetgeen dat alles daadwerkelijk zichtbaar maakt en niet zozeer het schijnsel van de lichtbron zelf).
In lichtbronnen zal een dier als het goed is van nature niet willen kijken maar om stress bij dieren te voorkomen is voldoende indirect of mat licht gecombineerd met daglicht en voldoende donkeruren ruim voldoende, (aan de hand van een online gepubliceerd onderzoek met betrekking tot kunstlicht in kippenhouderijen).

Wat dus vooral belangrijk is, is de sterkte en opstelling van indirect licht in combinatie met donkeruren en schaduwdelen, en niet zozeer de lichtbron zelf (normale spaarlamp, / TL-verlichting zou namelijk ruim voldoende lichsterkte moeten afgeven om dieren in te kunnen houden, min. 200 lux bij kippen en daglicht is hier meestal rond de 1000 lux).

Een lichte woonkamer met voldoende ramen zou op zichzelf al voldoende ambiant moeten zijn om vogels in te kunnen houden.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 187 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede