Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > LED-verlichting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : LED-verlichting
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-08-26 - 19:57:07 send message to Rogert

Ik heb twee Tl-balken met LED-verlichting gekregen van http://www.ledsvario.com/ en ik ben benieuwd of er kwekers zijn die ervaring hebben met LED-verlichting?

Volgens de vertegenwoordiger zijn deze lampen ook uiterst geschikt voor dierenverblijven en aquaria en hebben ze hetzelfde effect als daglicht-lampen. Ze worden ook gebruikt bij licht-therapie bij mensen en op kantoren om winterdepressies tegen te gaan.
Het zou de groei bevorderen bij planten.

Deze lampen hebben het brede lichtspectrum van daglicht behalve UV straling.

De lampen plaats je in Tl-armatuur waar het voorschekelapparaat uitgehaald is. Dus eigenlijk is het rechtstreeks 220 V.

Tl-lampen van 120 cm/36 Watt zijn te vervangen voor LED-lampen van 120 cm/12 Watt. Je bespaart 66 % van het huidige stroomverbruik.

Lampen gaan 35000 uur mee, vergeleken met True-lite lampen die elk jaar vervangen moeten worden gaan deze lampen bij een gebruik van 16 uur 6 jaar mee.

Heeft iemand hier ervaring mee?



vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2008-08-26 - 20:28:09 send message to vandervliet

Er zitten nogal wat kanttekeningen aan led-tl's Rogert. De lichttemperatuur moet boven de 6000K komen wil het in de buurt van de normale daglichttemperatuur komen. Voorts is het van belang wat de lichtsterkte is, wij hebben momenteel een tl van 1880! lumen in de testbank staan, maar de verlichtingshoek is maar 120%. Dus dat betekend ten opzichte van de conventionele tl-lamp, dat deze led-tl nog heel wat dode hoeken heeft. Er zijn al wel hele goede led-tl lampen, maar zijn erg kostbaar. zie ook http://www.youtube.com/watch?v=VDBzhIyyqCc


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-08-26 - 20:36:12 send message to Rogert

Ik ben een leek op het gebied van vakkundige termen.

Kun je de term: lichttemperatuur uitleggen? En waarom is dat van belang?

De term: 'lumen' kun je deze ook uitleggen?

Hoeveel lux heeft een ledlamp? Weet jij dat?

En op hoeveel cm afstand heeft een ledlamp nog effect?

Alvast bedankt voor de uitleg.


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2008-08-26 - 21:04:22 send message to vandervliet

Rogert

De lichttemperatuur wordt voor consumentenverlichting vaak aangeduid met warmwit, koelwit en fullspectrum.
Dit alles heeft een bepaalde kleurtemperatuur meegekregen met als uitgangspunt een heldere dag van kleur 1000, daglichtlampen moeten dus zo dicht mogelijk naar die 1000 toe! De kleur 965 vinden we bij bijv. de true-lite, de osram biolux.De fullspectrum tl-lampen bevatten de essentiele kleuren rood-groenen blauw. Daarom zijn zijn deze meestal duurder als een normale tl. De fullspectrum LED-tl-lampen welke de groei zouden bevorderen zonder UV is een fabeltje. Dan moeten je vogels op 30cm (zoals bij planten gedaan wordt) van de tl's leven. De meeste led-tl's welke nu op de markt worden gebracht zijn tussen de 550 en 700 kleur.
De hogere kosten vaak veel meer daar er dan hele andere (duurdere)led's voor gebruikt worden.

De lumen (lees lux)is de sterkte gemeten op 1 mtr. van de lichtbron. Een normale tl (120 cm), geeft ongeveer 1800 lumen, terwijl de meeste led-tl's nog niet aan de 1000 lumen komen! Dat verschil valt niet direkt op daar led-tl's vaak een hele scherpe uitstraling hebben.
Ee led-tl kan en vrij groot grondoppervlak verlichten, mits hij voldoende lichtsterkte (lux)heeft. Lampen rond de 1200lux kunnen tot 4.5 mtr boven het te beschijnen opervlak gemonteerd worden.

met sportgroeten
Jan


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-08-27 - 15:29:24 send message to paintim

Toevallig dacht ik ook al een poosje aan LED-verlichting.Met mij waarschijnlijk ook anderen.
Prima uitleg van vandervliet.
Als ik het zo allemaal lees,houd ik me toch maar
aan de daglicht TL-buizen.
Bedankt Jan !
Vriendelijke groeten van
ANTONI


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-06 - 17:25:02 send message to Rogert

Erg duidelijke uitleg. Heel erg bedankt. Dit is zeker een topic om te onthouden.

Te Koop: 2 Tl-lampen van LED verlichting geschikt voor eenvoudig gebruik laugh :D

De lux-waarden zijn mij wel bekend. Hoeveel lux heeft een true-lite lamp? en tot op welke afstand heeft deze nog voldoende bereik?.

Ik weet dat een eenvoudige lamp op 1 meter afstand minder dan 300 lux heeft.

Wat zijn in jouw ogen de best gesteste daglichtlampen geschikt voor onze vogels?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-09-06 - 17:37:13 send message to Niltava

Je hebt de lampen, wat is je eigen indruk???


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-15 - 20:21:40 send message to Rogert

Op het blote oog vind ik het hele intressante lampen. Ze zijn goedkoop in energieverbruik. Je hebt geen dure Tl-armatuur nodig, ze geven optisch veel licht, ze geven helder licht, als een individueel lampje kapot gaat merk je daar weinig van. Ik weet niet of ze te dimmen zijn, aangezien je ze rechtstreeks op 220 V aansluit lijkt mij dat wel mogelijk.

Ik moet ze wel richten in de voliere en de reflectoren hebben bij deze lampen geen nut. Als je in de lamp kijkt heb je meer last van verblinding dan Tl. Dit geld dus ook voor de vogels. Ik moet voor elke voliere 1 individuele lamp hangen, anders krijg je te veel schaduw in de lager gelegen hokken. Je moet wel de glazen (duurdere) lampen hebben en niet de kunststof (goedkopere) lampen hebben.

Maar ondanks deze positieve en negatieve ervaringen lijk mij het belangrijkste de lichtintensiteit. Ik kan mijn vogels onder goedkope UV loze lampen huisvesten, maar als dat invloed heeft op hun gezondheid en voortplanting dan koop ik liever dure en onderzochte lampen. En dit geld ook voor de LED verlichting. Als deze niet de stralingen bevatten die mijn dieren in conditie houden dan gebruik ik ze liever niet. Ik heb daar ervaring mee met terraria en aquaria.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-09-15 - 20:59:08 send message to Niltava

Ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk tussen voorheen gewone tl en de truelight van nu.
Noch in het zicht(voor mezelf) nog in de resultaten/happier vogels zie ik enig verschil. Eigenlijk het tegenovergestelde.


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2008-11-05 - 16:19:26 send message to vandervliet

Niltava. Het licht is een onderdeel van de verzorging. De lampen welke voor mij als de meest juiste gebruikt dienen te worden zijn de truelight en de osram biolux. Dit zijn volspectrum lampen welke elke dag hun waarde bewijzen bij beroepskwekers van kalkoenen, kippen, varkens koeien ed. Daar is elk dier een produkt waar men van moet eten, en wordt elk produkt tot op de cent uitgemeten. Als deze bovenstaande lampen (lees duurdere tl-lampen) vervangen konden worden door een goedkoper alternatief, dit zeker gedaan werd. Nu zijn wij bezig met led-verlichting, met hele positieve resultaten, maar die overstap vergt(buiten de investering) een langdurig onderzoek.
Zie ook: http://www.venkelectronics.nl.

sportgroeten
jan


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-11-05 - 18:15:44 send message to Niltava

Dat bedrijven altijd rationele dingen geloof ik niet. Dat wordt wel altijd gesuggereerd.
Ik heb jaren met gewoon tl gebruikt zonder problemen. Maar ach je hoort dat de vogels er beter, mooier uit zien, het goed is voor de vogels dan denk je het beste voor de vogels en dus aangeschaft. Niets geen mooier licht/beeld, en de resultaten, zoals gezegd niets van gemerkt. Sterker nog, ik heb het gevoel juist het tegendeel


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-09-07 - 18:45:38 send message to mijnkaketoes.nl

Hoe is het nu met de led verlichting . Zijn er al verbeteringen .
Wie heeft ereraring mee?

Henk


narva
Website Member
Posts :8

Website Member
2012-09-08 - 01:35:22 send message to narva

Kijk ff op onze site Henk. Wij hebben er sinds vorige maand een dimmer voor, welke de dag/nachtcyclus perfekt nabootst!


Eelke
Website Member
Posts :144

Website Member
2012-09-08 - 01:43:26 send message to Eelke

Goed bezig Jan wink ;)

mvg. Eelke


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2012-09-08 - 09:12:04 send message to mijnkaketoes.nl

Jan

Zal ik zeker doen.
Maar ik ben ook zeer geďnteresseerd naar de ervaring van papegaaien en kaketoe kwekers. Ook vond ik het zeer interessant de foto van de nachthokken te zien, dit mag op pb.

Verder zou ik nog willen weten wat de kosten zijn van leverlichting plus dimmer in een nachthok van 8 bij 4 .

Henk



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 166 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede