Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > hoe rijger van vijver houden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : hoe rijger van vijver houden
thieb
Website Member
Posts :39

Website Member
2008-08-28 - 15:51:44 send message to thieb

heb deze week al 3 verschillende rijgers op mjn vijver gehad. deze week. weet dit omdat 1 keer samen zaten. heb nu niet echt een probleem er mee dat er af en toe eentje zit. vissen kweken toch genoeg. maar vrees dat er niet genoeg op zit voor 3 rijgers. mijn vijver is redelijk groot en wens er geen net over te hangen. omdat mijn honden ook graag eens in die vijver spelen en er ook een ijsvogeltje op zit dat ik zeker niet wil bezeren. en ik denk dat biede er in gaan vast zitten.
nu vraag ik mij af is er een vriendelijke mannier om ze weg te houden. want plastieken rijger helpt niet aangezien ze al met 3 samen zitten zal niet uitmaken of er nog 1 bij zit zeker. en die plastieken visjes met gewicht aan is duur om den duur. want vind je niet rap terug.

heb wel al gehoord snoekhaak in vis steken en die dan laten zwemmen aan een koord. zou opeten en zou dan stikken. maar vind dat niet diervriendelijk. aangezien ik een vis al die tijd laat zwemmen met een haak in zijn lijf en dan ook de rijger laat stikken. kent er niemand trukjes die een alternatief bieden. honden constant laten lopen help niet. ze zijn rapper dan rijger. en hebben hem ook vast. zal niet ver meer vliegen. maarja dan is hij dood.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-08-28 - 19:02:37 send message to Rogert

Langs je vijver takken steken die schuin over de vijver hellen. Deze op een afstand van ongeveer 20-30 cm plaatsen en zo ver boven de vijver dat de reigers niet kan landen in het ondiepe gedeelte van je vijver.
Voor de reiger maak je het dan moeilijker om te landen maar ook om weg te vliegen. Ze zullen dan minder snel jouw vijver aan doen.

Om nog wat meer effect te krijgen kun je aan de stokken ook touwtjes met zilverfolie maken. Door de reflectie en het bewegelijke schrikken ze ook vaak af.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-08-28 - 20:28:22 send message to P.Rooth

Er is een probaat middel genaamd reigerschrik
Een nepvis waaraan een draad zit , de reiger grijpt de neppert en vliegt weg zet aan de andere zijde een zware stoeptegel o.i.d. en huppekee de reiger schrikt zich rot na een aantal viegmeters , heb het bij m'n buren gezien en die lagen net als ikzelf in een deuk die reiger is niet meer gezien .
Mogelijk het proberen waard het blijft een beschermde vogel en dit is diervrindelijk
Succes
Paul


dasc
Website Member
Posts :44

Website Member
2008-08-28 - 20:58:45 send message to dasc

In België verkopen ze glinsterende ballen (de grootte van een voetbal)die je op het water laat drijven. Ik weet wel niet waar.


thieb
Website Member
Posts :39

Website Member
2008-08-28 - 22:45:49 send message to thieb

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

die glinsterdingen help niet, heb ik al gehad. die vis zal mss helpen. maar heb schrik dat mijn honden die er ook gaan uit halen (en ook heb er al een paar gekocht, en moet er meer als 1 zetten want hij zit elke keer op andere plaats. en ook die vis om de 3 tellen tussen de planten en in de vijver zelf leggen gaat ook niet, is een betonnen die afhelt). en stokken. er is een rand van een meter ondiep waar planten in staan en gaat ook in midden van de vijver zitten op de waterlelie, en het is ook niet zo mooi zich.en kunnen mijn honden er ook niet meer in. en ze doen het toch zo graag. zeg het heb al alle winkels bijna af gegaan. en wil nog altijd dat ijsvogeltje niet tot last zijn. hij is daarvoor veel te mooiwink ;) en dat die stokken zo goed helpen weet ik toch niet. weet een vijver. daar zijn de randen tot waar het een meter diep is overgroeit door bramen. heb daar al zelfs rijgers zien zitten.


Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2008-08-29 - 10:01:23 send message to Hobby-handel

Je zal toch een keuze moeten maken denk ik (veilig voor je honden is ook veilig voor de reigers of je moet het overspannen op 2 meter hoogte).
De enige manier die werkt is denk ik dat je je hond(en) dag en nacht buiten laten lopen. Of het moet een Chihuahua/tekkel of iets dergelijks zijn! wink ;)laugh :D


thieb
Website Member
Posts :39

Website Member
2008-08-29 - 13:15:22 send message to thieb

is een golden retriever en heidewachtel. beide jachthonden. die in staat zijn hem te vangen. maar moet er nog is over nadenken en bekijken. wat ik ermee doe.


termaat
Website Member
Posts :61

Website Member
2008-08-29 - 16:58:40 send message to termaat

er zijn ook sproeiers met een bewegingsmelder, zodra er een kat hond of reiger in het bereik van de sensor komt gaat de tikker aan.
wel om denken dat je hem even uitzet als je zelf naar de vijver gaat (maar dat leer je snel genoeg wink ;)


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2008-08-29 - 17:10:59 send message to Fonje

Ik ken iemand met een grote visvijver. Die heeft op bepaalde afstanden van elkaar een visdraad over de vijver gespannen. Ik schat dat ze ongeveer 2m - 2,5m boven de grond hangen. Heel effectief.

Groetjes
Peter


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-08-30 - 22:40:51 send message to meyer

Je tuin geheel met vislijn afschermen help perfect.
Ik heb zelf een flinke vijver met koikarpers en kan ook geen reigers gebruiken in mijn tuin. Maar omdat ik ook vogelliefhebber ben zal ik een reiger ook geen schade toebrengen. Na dat ik bijna alles al geprobeerd had,want een reiger hou je bijna niet tegen, ben ik vanaf het bovenraam van mijn huis vislijnen gaan spannen tot achter in mijn tuin. Ik heb deze lijnen 30cm van elkaar gezet.Kleinere vogels vliegen hier gewoon tussendoor en zien de lijnen duidelijk. Ook reigers zien de draden goed en zullen daarom niet proberen te landen. Zit er toch een eigenwijs tussen die het toch wil proberen dan heeft hij een probleem want reigers hebben een te grote spanwijdte en zullen altijd met hun vleugels op de lijnen slaan waardoor hij zo schrikt dat hij er vandoor gaat.Ik heb geen reigers meer bij mijn vijver gehad zins ik deze draden boven mijn tuin heb gespannen,ze zitten nu bij de burenlaugh :D
Nog even een tip voor de draden,bevestig aan één kant de draden door een oog en maak aan het einde van ieder draad een gewichtje zodat de draden strak blijven staan.Vislijn rekt namelijk uit als het nat word.

Groeten Meyerwink ;)


Aurora
Website Member
Posts :13

Website Member
2008-09-14 - 11:57:45 send message to Aurora

Ik heb zojuist een nieuwe woning gekocht met vijver, en over de gehele tuin hebben ze kriskras door elkaar visdraad gespannen. De reiger raakt dat draad één keer, en houdt het voor gezien in dat tuintje! Is bijna onzichtbaar dus niet eens zo lelijk. De reiger heeft genoeg ruimte om te ontkomen en loopt zelf geen schade op. Ik was er wel mee ingenomen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede