Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hulp met bloedluis in voliere? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Hulp met bloedluis in voliere?
Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2008-09-03 - 16:56:54 send message to Jhoukes

Hallo,

Vanochten vond ik mijn gouldamadine pop dood in de voliere. Ze is neergeslagen door een kat. Maar tot mijn verbazing liepen er allemaal rode spinnetjes over haar heen. Ik heb er 1 uitgedrukt en er kwam bloed uit. Ik heb metteen spul gehaald tegen bloedluis en heb alle naden en kieren bespoten en daarnaast de vogels.

Wie kan mij vertellen hoe ik weet wanneer de bloedluis weg is en of het misschien niet iets anders als bloedluis geweest kan zijn?

Gr. Jordy


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-09-03 - 19:05:22 send message to chrislaevers

Je kan uit routine alle nestkasten tijdens broed checken op bloedluis. Na een tijdje ontwikkel je daar wel een 'oog' voor. Ze zitten in hoekjes en zo in de nestkasten (ik heb buitenvolière).
De zitstokken moeten regelmatig vervangen worden want de bloedluis schuilt tijdens de dag in de kleinste kiertjes, ook dus tussen bast en hout van zitstokken.
Heb je kweekkooien dan zitten ze vaak in de hoeken, of onderaan de kooi, maar ook daar waar de stokken vastzitten in de kooi en daar waar de tralies eindigen in het hout van de kooi.
Er is verder heel veel informatie te vinden over bloedluis en hoe te bestrijden. Je kan werken met roofmijten, je kan spuiten...hangt allemaal af hoe en waar je vogels zitten.
Elke broedkast dompel ik na gebruik 24u lang in een emmer met heet water en een sterk reinigingsprodukt.
Ik heb ook al bloedluis gehad via oude kweekkooien die ik van iemand die stopte had overgenomen. Toen ik de toestand ontdekte heb ik ze buiten laten uitregenen na goed ingezeept te hebben met een sterk reinigingsproduct.
Gespoten had ik ook, maar sommige beestjes liepen gewoon verder na enkele minuten.
Ik opteer dus voor lange onderdompeling in toxisch water van nestkasten en delen van kooien en zo. Dit jaar heb ik nog niets gemerkt van bloedluis.
Ik kan nog meer vertellen maar er s informatie genoeg en één van de belangrijkste stappen is even kijken hoe die bloedluis eigenlijk leeft en welke zijn natuurlijke vijanden zijn. Dan ben je al een hele stap verder.

Veel succes in de bestrijding!

Christine.



medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-09-03 - 20:09:54 send message to medaar

Welke hamer . Kat vogel doodt slaan. Eigen fout.happy :)


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2008-09-03 - 20:57:17 send message to Jhoukes

Hallo Den Medaar,

Dit is de tweede reactie van jou op 1 van mijn vragen. En elke keer geef je geen antwoord op de vraag maar maak je lullige opmerkingen. Daarnaast trek je verkeerde conclusie uit het verhaal.

Dit is voor mij de reden om hier niet langer informatie te delen of vragen te stellen. Tip aan de mensen van dit forum. Zouden jullie zulke berichten willen verwijderen wanneer het antwoord niet bijdraagt aan de vraag.

Gr.

Jordy


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-09-04 - 00:35:47 send message to meyer

quote
Ze is neergeslagen door een katlaugh :D


Misschien komt dit wel omdat je het zelf op een nogal vreemde manier opschrijft.

Waaruit maak jij op dat de vogel is dood gegaan tengevolgen van een kat? Is deze vogel al niet verzwakt door het grote aantal bloedluis wat op de vogel zat en daaraan ook gestorven?
Maak je kooien maar goed schoon want normaal zitten er overdag bijna geen bloedluizen op een vogel dus kun je nagaan wat er nog in de naden van je kooi zitten.

Groeten Meyerwink ;)



Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2008-09-04 - 16:18:26 send message to Jhoukes

Hallo Meyer,

Ik heb het zelf zien gebeuren dat de kat bezig was met het schoonlikken van het gaas. En de vogel was zo verwond dat er weinig andere mogelijkheden over blijven. Dus daarom weet ik het zo zeker. En ik heb geen kooien maar een voliere. Die ik elke week grondig schoonmaak. Ik heb vanacht de voliere bekeken en zie nergens bloedluis lopen. Dus waarschijnlijk is het geen bloedluis geweest.

Mvg,

Jordy


ard
Website Member
Posts :8

Website Member
2008-09-04 - 20:22:57 send message to ard

Hallo, ik denk niet dat dit bloedluizen zijn maar inderdaad rode spinnetjes.
Wat dit is weet ik niet, maar ik zie ze ook wel eens in de tuin lopen.
Ik weet het natuurlijk niet zeker maar dat is wat ik vermoed.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-09-04 - 20:40:19 send message to P.Rooth

Hallo Jordy
Heb uw verhaal gelezen en kom ook tot de conclusie dat uw vogel onder de jonge net uit een ' nest ' gekropen spinnetjes geweest moeten zijn .
Heb zelf soms explosies gezien van honderden klein rode spinnetjes .

Voor katten problemen kunt u in het forumverleden rondneuzen want vogelleifhebbers zijn niet altijd katteliefhebbers

Paul


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2008-09-05 - 11:52:51 send message to Jhoukes

Hallo Allemaal,

Hartstikke bedankt voor deze goede reacties.

Ik heb zelf toch maatregelen genomen betreft bloedluis. Ik heb de voliere bespoten en daarna heb ik in de avonden en het donker geinspecteerd en kan niks vinden. Dus waarschijnlijk heb ik geluk gehad. Kon het me al niet voorstellen verschoon de voliere elke week grondig.

Toch jammer van de dode gouldamadine. Maar de buurvrouw houdt de kat na dit voorval s'nachts binnen.

Mvg,

Jordy


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-09-06 - 16:12:00 send message to P.Rooth

Hallo Jordy

Weet de buurvrouw eindelijk hoe het moet binnenhouden die lieve diertjes waar ze waarschijnlijk niet zo dol op is anders werd dit beest niet 's nachts naar buiten gekingeld .
Maar houd ze overdag dat kreng ook op der eigen erf ?
Zou ook moeten anders heb je straks weer een dooie vogel door de kat van de buren .

Paul

Geen kattenliefhebber wink ;)


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-09-06 - 16:58:47 send message to meyer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mooi uitgelegt paul laugh :D maar als je vogel ga houden zal je zelf ook maatregelingen moeten nemen
om ongedierte en ook katten en muizen uit of van je kooi te houden. Hier ga ik nu niet verder op in omdat hier al verschillende topics van bestaan.
Hoe vervelend sommige katten ook kunnen zijn ze zullen altijd blijven rondlopen. De één heeft nu eenmaal katten de ander vogels en daar zal je rekening mee moeten houden als je een kooi in je tuin plaatst.

Groeten Meyerwink ;)


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2008-09-06 - 18:39:50 send message to Jhoukes

Hallo Meyer,

Ik denk dat het plaatsen van schrikdraad over mijn schutting en bovenkant van de voliere genoeg had moeten zijn. Daarnaast had ik een groot deel van mijn voliere al dicht met plexiglas. Dus ik heb GENOEG maatregelen genomen.

Daarom is het goed dat nu ook de buurvrouw haar maatregelen heeft genomen.

Gr.

Jordy


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2008-09-06 - 18:43:18 send message to Jhoukes

Nou overdag komt de kat niet in de tuin. Dan loopt die over het deel van de schutting was niet voorzien is van schrikdraad en kijkt niet eens om naar de voliere. Het is gewoon een heel erg slim beest.

Gr.

Jordy


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-09-06 - 20:19:18 send message to P.Rooth

Hallo Jordy
Las dat je schrikdraad op de schutting heb aangelegd .
Hopelijk rekening mee gehouden dat er een min/aardedraad op korte afstand van de plus aangelegd is anders helpt schrikdraad niet .
Ga er echter vanuit dat hier aan gedacht is maar voor de overige belangstellenden die deze topic lezen een tip

Paul


Jhoukes
Website Member
Posts :156

Website Member
2008-09-08 - 10:02:44 send message to Jhoukes

Hallo Rooth,

Hij werkt zeker weten. Heb het zelf even uitgeprobeerd wink ;).


psittacula
Website Member
Posts :126

Website Member
2008-09-08 - 15:12:46 send message to psittacula

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als je een houten schutting hebt dan moet je een massa en een stroomdraad boven op de schutting maken , want een houten schutting isoleerd en dan heb je aan 1 stroomdraad niet genoeg , dit omdat de kat verbinding moet maken met massa (aarde ) voordat de stroom overkomt.
Kijk maar naar de vogels buiten die op een hoogspannings draad gaan zitten , deze krijgen ook geen stroom omdat die niet in verbinding staan met aarde.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 244 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede