Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jonge duif al wel met verenpak voeren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jonge duif al wel met verenpak voeren
rvharten
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-09-10 - 15:28:30 send message to rvharten

Hoi,

Ik heb een jonge duif gevonden ergens midden op een fietspad en zou graag proberen hem zelf groot te brengen. Nou lees ik wel overal wat je hem kan geven alleen niet hoe ik het moet geven. Duivenvoer met water, moet ik dat gewoon neerzetten of moet ik het hem/haar dwangvoeren?

Daarnaast lijkt hij in een van zn vleugels een 'gat' te hebben waar geen veren zitten. Is dat normaal?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-09-10 - 16:56:12 send message to ParkietenPeter

Het gat kan goed veroorzaakt zijn doordat hij door een roofdier gepakt is.

Het eten kun je inbrengen met een spuitje (1) of met een lepeltje (2).

(1) hier moet je wel een grote spuit voor hebben omdat de zaden erdoorheen moetne kunnen anders verstopt de spuit en werkt het niet.
- voordeel is dat je de vogel beter kunt dwingen te eten.

(2) de zijkanten van de lepel krom omhoog buigen zodat het als het ware de ondersnavel vormt. Hierop de pap in de bek laten lopen.

Welke manier je kiest is ook een beetje afhankelijk van de leeftijd. Omdat de vogel al in de veren zit kan het heel goed zijn dat de vogel al bijna zelfstandig eet.
Als je een foto kunt laten zien an kan de leeftijd een beetje ingeschat worden. Maakt verder niet veel uit voor de voermethoden.

Peter


rvharten
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-09-10 - 17:47:08 send message to rvharten

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi,

Ik heb even een foto gemaakt ( ging niet zo makkelijk in mn eentje )

http://www.pixelspray.nl/vogel.jpg

Het is toch wel een duif ? Niet dat mijn 'duif' ineens een adelaar wordt ofzo laugh :D En dat gat in de vleugel groeit dat wel weer terug?


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2008-09-10 - 18:38:47 send message to lZebravinkjel

Jep, dat is een "mooi" duifje. Zou zo'n beestje niet gewoon rond deze leeftijd uitvliegen? Duiven zijn vrij onhandig als ze uitvliegen, dus misschien heb je hem wel onnodig "gered."


rvharten
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-09-10 - 18:50:16 send message to rvharten

Mja hij heeft vooralsnog niet gevlogen , misschien door die vleugel? Zodra hij kan vliegen laat ik hem gaan natuurlijk.


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-09-10 - 20:36:31 send message to Kieba

Dit is een jonge duif die nog niet zelf eet en die je heel goed zelf kunt voeren.
Er zijn twee manieren, je kan een papje maken en dat via een spuit rechtstreeks in de maag spuiten, of je laat het duiven voer weken in het water en dan duw je ieder zaadje stuk voor stuk zijn bek in.
De wond aan zijn vleugel zal waarschijnlijk door een kat gebeurt zijn en dat is een kwestie van even goed schoonmaken en het in de gaten houden.
Op dit moment zijn er ontzettend veel jonge duiven, meer dan in het begin van het broedseizoen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 238 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede