Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > regen in de voliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : regen in de voliere
roul rouls
Website Member
Posts :93

Website Member
2008-09-13 - 14:05:00 send message to roul rouls

Beste Mede hobbyisten,

Allereerst wil ik even vertellen dat het na 4 jaar erg goed gaat met het kweken van vogels. Heb van alle koppels op 2 na al 2 of meer nesten jongen gehad.Nogmaals bedankt voor jullie hulp

Maar toch zit ik nog met een probleempje, ik heb een 8 hoekige voliere waarvan 2 kanten altijd dicht zitten met triplex en 5 kanten altijd met plaxiglas dicht zitten, tenzei het heel warm is. Ook het gedeelte boven de deur met tralies is open. Ik heb geen tijd, om de plaxiglas platen erin te zetten als het regend en eruit te halen als het droog is. Meestal ben je dan toch al te laat.Zie link voor een foto van de voliere http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_1000000760.html
Maar het probleem is dat als het regent dat er altijd nog regen binnen komt en dan gaat het erg stinken in de voliere. Wat kan ik het beste doen? Ik gebruik op de bodem anijszand, ik heb ook wel eens beukensnippers geprobeerd maar die gaan schimmelen als het te nat wordt in de voliere. Mijn vraag is hoe doen jullie het, ik heb veel volieres gezien die voor het grootste gedeelte uit aluminium bestaan, dan word de bodem toch ook nat en het voer?

Doordat het niet een hele grote voliere is kan ik hem ook niet geheel dicht maken.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-09-13 - 14:57:28 send message to digipeet58

heb je voliere gezien.
volgens mij is het probleem op te lossen
door de voliere te draaien.
deur niet plaatsen waar de regen vandaan komt.
laat de regen tegen je lichtdoorlatende platen komen.
altijd je voer op een verhoging zetten (i.v.m. met muizen) en uit de wind en regen.
nat zand stinkt (bijn) niet, nat voer en nat fruit kunnen wel erg gaan stinken.
veel succes. happy :)


roul rouls
Website Member
Posts :93

Website Member
2008-09-13 - 18:07:47 send message to roul rouls

Is het misschien een optie om een andere bodembedekker te gebruiken, dat als het regent het zo snel mogelijk droogt.(Het een beetje nat geregend is) Zoja, welke dan?


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-09-13 - 18:16:47 send message to roodmus

Heb ook je kooi bekeken.

Misschien een optie om de oversteek van je dak te verlengen.

Kan volgens mij in de zelfde schuinte of wat rechter voor meer zicht.,en daar aan een dakgootje.

Je zou eventueel ook licht door latende plaat kunnen nemen.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-09-13 - 18:25:36 send message to roodmus

Digipeet met alle respect maar de kooi draaien naar de luw zijde zou kunnen, maar ook daar komt wel eens regen vandaan.wink ;)

Grt Roodmus.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-09-13 - 18:26:03 send message to meyer

Ik heb even naar de foto van je kooi gekeken en denk dat je het beter anders kunt doen.
Als dit mijn kooi zou zijn zou ik in de houten achterwant een luikje maken met aan de binnenkant een voederplateau met opstaande rand zodat er zo minimaal voer af kan vallen, en dit ongeveer op 1 meter van de grond.Je voer staat hier droog en muis vrij.Je dan een betonnen vloertje kunnen storten,ik weet niet of dit er al in ligt,zo ja dan hoef je geen bodembedekking te gebruiken maar kun je de ren gewoon uitspuiten met water.Zo heb je altijd een schone kooi en geen schimmels van rest voeding. Je hoeft zo ook de voorkant niet meer dicht te maken als het regend omdat de vloer nu wel nat mag worden.
Ik denk dat je zo met een minimale verbouwing al geholpen kan zijn.

Succes.

Groeten Meyerwink ;)


roul rouls
Website Member
Posts :93

Website Member
2008-09-13 - 19:34:00 send message to roul rouls

Bedankt voor je reactie,

Wat dat plateautje bedreft dat ga ik zeker doen want, zo is het ook niks. Alleen moet ik nog ff kijken hoe ik het ga doen, want de nest kasten van de valkparkieten en de parkieten hangen erboven. Moet opzich wel kunnen.
De voliere staat op wielen, dit kun je moeilijk zien omdat de voliere een beetje in het grind gezakt is, maar ik heb hem vandaag op tegels gezet.(Ik zal morgen een nieuwe foto proberen te plaatsen)De bodem is van betonplex


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-09-13 - 20:22:38 send message to P.Rooth

Anijszand begint te stinken als het nat wordt

Een andere bodembedekking is zeker aan te raden

U geeft aan dat de bodem van betonplex is en de voliere op wieltjes staat dan is het toch wat gemakkelijker om de vloer met water te reinigen

Of zie ik dat verkeerd ?

Paul


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-09-13 - 20:37:07 send message to meyer

Je zou boven het voerplateau een aflopend dakje kunnen maken zodat er geen uitwerpselen op het voer plateau kunnen vallen,op deze manier kunnen je nestblokken gewoon blijven hangen.

Betonplex is watervast en inderdaad makkelijk af te spuiten met water.

Groeten Meyerwink ;)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-13 - 20:47:02 send message to Rogert

Ik zou brekerzand gebruiken dat gewoon bij de bouwmarkt te halen is.

Het nadeel van mest op de kale ondergrond is dat het uit gaat bijten. Je krijgt allemaal lelijke witte plekken.

Als je in de bodem wat afvoergaten of een gootje maakt waar het water in weg kan dan kan het hok ook beter drogen.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-09-13 - 21:10:30 send message to johanblok

Is elke week schoon maken, d.w.z. voerresten en uitwerpselen verwijderen, niet afdoende?


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-09-13 - 23:59:37 send message to roodmus

Even naar de reactie van Meyer,als je een voeder plateau maakt is dat op zich prima hoor gebruik ik zelf ook.
Maar het probleem is het hemelwater wat naar binnen komt.
Er komt altijd wat zaad op de vloer terecht cq doppen ontlasting etc. met vocht gaat dit echt schimmel geven.
Alle dagen uitspuiten en zeker in de winter lijkt mij een opgave.

Nogmaals sluit het binnen komen van vocht uit dat lijkt mij het beste en natuurlijk het voerplateau.

Suc6.

Grt Roodmus.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-09-14 - 11:20:37 send message to meyer

Morsvoer kun je verminderen door je plateau aan te passen en niet zo maken dat je voerbakken er zo maar net oppassen want dat is vragen om rotzooi.
Het schoonhouden van dit soort kooien zal altijd een probleem blijven en vooral in de wintermaanden. Ik weet niet hoeveel vogels er in deze kooi zitten anders is het misschien een optie in de wintermaanden de vogels in een schuur te plaatsen in een kleinere kooi. Of deze hele kooi op wielen gewoon naar binnen te rijden dan ben je overal van af.

Groeten Meyerwink ;)


roul rouls
Website Member
Posts :93

Website Member
2008-09-14 - 14:03:52 send message to roul rouls

Ik heb er 1 koppel valkparkieten en 1 koppel parkieten en zitten. Om elke dag de voliere schoon te maken daar heb ik echt geen tijd voor, op het moment ben ik alleen maar in het weekend thuis en verder verzorgt mijn moeder ze. Ik heb gister de voliere gedraaid naar de kant waar de meste wind vandaan komt. De 2 kanten met betonplex staan nu naar het opengedeelte. En een deel tegen de loods. Ik ga zo snel mogelijk een plateau maken. Ik wil de vloer niet helemaal leeg hebben. De reden hiervan is dat ik een valkparkiet met veel en erg dunne mest heb. Ik ben er al naar de universiteit Utrecht mee geweeest maar heeft niks geholpen.(Behalve uiteraard een super hoge rekening) Juliie zullen wel zeggen dat ik haar dan maar weg moet doen maar dat kan ik niet over mijn hard verkrijgen. Ik ga gewoon metselzand proberen, dat gaat hopelijk niet snikken.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-09-14 - 15:09:03 send message to roodmus

Bij de gamma haal ik altijd zilverzand kost 2,90.
25 kilo.laugh :D


Grt roodmus


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-09-14 - 15:27:52 send message to digipeet58

oplossing misschien:
bodem met gaas bespannen, daarop veel houtsnippers, kunnen nat worden, vocht zakt naar beneden. is maar suggestie.
dunne ontlasting; misschien minder groenvoer geven.
succes in ieder geval. Peter



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 230 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede