Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vechtende catharina's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vechtende catharina's
minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-09-14 - 20:27:17 send message to minka

Ik kweek als hobby valkparkieten en 3 jaar geleden heb ik 2 catharinaparkieten gekocht in de hoop dat het een koppel werd. Helaas blijken het 2 mannen te zijn ( door hun mutatie was het niet te zien, maar ze hebben ruim een half jaar een blok gehad zonder dat er eitjes kwamen, dus ik ga er vanuit dat het 2 mannen zijn wink ;) ). Jammer, maar geen man over boord, dan maar bij de valkparkieten in de volière. Het ging al die tijd goed. Wel was er één erg schreeuwerig, maar verder leken ze het goed naar hun zin te hebben, knuffelde met elkaar en er was er één die zelfs een valkparkietenpop probeerde te versieren. Maar sinds een week of twee werd er één veel schreeuweriger en een paar dagen geleden zag ik de schreeuwlelijk ineens onder aan het gaas hangen met bloed aan de vleugel. Ik dacht dat hij ergens tegen aan gevlogen was en wilde hem bekijken. Maar hij vloog snel omhoog en de andere catharina reageerde er meteen op en "vloog hem naar de strot" shocked 8O Omdat ik op het punt stond om op vakantie te gaan ( ik ben nu dus op vakantie ) en niet wist hoe dit af ging lopen heb ik de schreeuwlelijk uitgevangen en tijdelijk in een kleinere volière gezet waar een jong koppel valkparkieten in zit die ik wil koppelen. Dit is een tijdelijke oplossing, want ik wil dit koppel over een maand of 2 een blok geven ( ik kweek binnen ) en dan moet de catharina eruit zijn.

Mijn vragen :
Is het normaal dat 2 mannelijke catharina's op een gegeven moment toch ruzie krijgen, ook al wonen ze al 3 jaar samen ?

Mocht ik beslissen om een van de catharina's om te ruilen voor een pop kan een man van 3 jaar dan nog voor de kweek gebruikt worden ? Hij heeft dus nog nooit jongen gehad.

Als ik er 2 popjes bij neem is de kans dan groot dat de mannen dan weer gebroedelijk samen kunnen wonen ?

Eigelijk heb ik geen plek voor 2 extra catharina's en wil eigelijk zeker voorlopig geen "vreemde vogels" erbij hebben, omdat ik op het punt sta aan mijn broedseizoen te beginnen. Ik wil geen insleep van ziektes en nu zeker niet sad :( Maar goed, ik wil alle opties naast elkaar afwegen. Ik doe niet graag vogels weg ( behalve gekweekte jongen ) en zou het erg jammer vinden deze prachtvogels weg te moeten doen. Maar als er steeds bloed aan de muur zit is dat ook geen houdbare situatie.


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-09-16 - 11:31:06 send message to minka

Niemand verstand van catharina's ? sad :(


rvdmolen
Website Member
Posts :73

Website Member
2008-09-16 - 15:30:18 send message to rvdmolen

dat catharina's onderling niet gaan vechten is een fabel waar je niets mee hebt
vermoedelijk uit uw verhaal hebt u twee mannen , daar er een man iets met een valk parkiet wilde en de valk parkiet hem vermoedelijk afgewezen heeft , Wil hij met de andere catharina bezig
aangezien dit ook een man is krijg je herrie in de tent .Doe de twee catharina"s uit de voliere , daar je anders problemen met de valk parkiet krijgt .Inieder geval de dader er bij weg halen.
Zoals u vraagt kan ik er dan twee poppen bij indoen .Nee de dader zal met die ander man bezig blijven
Ook heb ik in kweek kooien wel mee gemaakt ,dat ik de jongen iets te lang bij de ouders liet , en dat pa met de dochter bezig ging en de pop flink toetakelde of zelfs afmaakte
hopend je iets geholpen te hebben
vr. gr. roelof ( kweker van catharina's )


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-09-16 - 16:25:14 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Catharinaparkieten zijn van nature geen opvallend agressieve soort, maar ze zijn zeker ook niet zo mateloos vredelievend als menig literatuur wil doen geloven!

Naar aanleiding van mijn ervaringen met agressie bij Catharinaparkieten ben ik tot de volgende twee 'voorzichtige' conclusies gekomen:


1.) Er bestaan erfelijke lijnen waarin overmatige agressie bij met name mannelijke Catharina's voorkomt. Dit wordt ook zeker doorgegeven aan de jongen!

Selectie c.q. uitsluiten van nakweek is hier de sleutel tot het oplossen van dit probleem.


2.) Ervaring leert ook dat agressie bij Catharinaparkieten toeneemt, wanneer ze wat (te) veel eiwitrijke voeding krijgen.

Enige terughoudendheid met eiwitten is dan de sleutel tot het verminderen en zelfs opheffen van agressief gedrag. (mits de betreffende vogels tot categorie I behoren, want in dat geval in een dieetaanpassing weinig effectief.)


Hoewel koloniebroed met Catharinaparkieten best mogelijk is, zou ik niet kiezen voor huisvesting van twee koppels in een ruimte, maar dan minimaal drie paar in combinatie met een ruim aanbod van nestgelegenheden.

Overigens is het overlevingspercentage van jonge aanwas in geval van koloniebroed doorgaans minder dan bij huisvesting per paar.


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-09-17 - 15:54:25 send message to EdensB

Denk dat inderdaad bij elke vogel soort wel agressie voorkomt, zelfs Japanse Meeuwtjes en Gouldamadines die bekend staan als vriendelijke rustige vogeltjes kunnen moordlustige neigingen krijgen.


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-09-17 - 18:01:43 send message to minka

Het rare is dus dat ze al 3 jaar vredelievend met elkaar leven sad :( , dus het is geen agressie, ze kunnen het gewoon ineens na 3 jaar absoluut niet meer met elkaar vinden. Normaal kroelen ze zelfs met elkaar. Ik zit er aan te denken om of voor beide er een pop bij te nemen ( en dan apart zetten ) of één man herplaatsen en er een pop bij nemen.

Weet iemand of je met een catharina van 3 jaar oud die nog nooit een nest hebt gehad nog kan kweken ?


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-09-17 - 19:39:56 send message to EdensB

Hmm inderdaad wel raar dat ze na zo'n lange tijd ineens gaan vechten.


rvdmolen
Website Member
Posts :73

Website Member
2008-09-17 - 20:16:16 send message to rvdmolen

als ik zo lees ,is het nog niet zo raar. U zegt zelf hij wou wat met die valk ,dus hij is of begon broedrijp te worden ,maar de valk wilde niet en dus moest die andere catharine het ontgelden . de ene catharine is met 6 maanden broedrijp maar ik heb ook wel gehad dat ze met twee jaar pas begonnen. Het heeft alle kans dat mijnheer in de broedtijd behoorlijk agressief kan worden of al is
Verstandig is deze heel goed in de gaten te houden Maar hun karakter kan behoorlijk veranderen als ze broedrijp beginnen te worden
Zoals u al schrijft 3 jaar bij elkaar en dan dit
het komt heelaas wel vaker voor
betreffende uw vraag kan ik na drie jaar nog kweken ,ja hoor ze broeden met tien jaar nog heel goed ,een beetje vertrouwen in de catharina's kan ook geen kwaad
vr. gr. roelof


minka
Website Member
Posts :114

Website Member
2008-09-17 - 22:30:28 send message to minka

Bedankt voor het antwoord. De vraag of ze met 3 jaar nog kunnen kweken is omdat ik ooit van een kweker gehoord had dat wanneer je te laat begon met kweken met de catharina ze veel problemen geven zoals het opeten van eitjes.... Ik denk dat ik toch maar langzaam op zoek ga naar 2 popjes, moet ik alleen even kijken hoe ik het ga doen qua ruimte. Omdat ik 2 in mijn ogen vrij bijzondere mutaties heb ( voor grotere kwekers vast niet wink ;) ) wil ik er wel wat goed passends bij zodat ik ook jongen krijg met een mooie mutatie.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede