Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Hoe ga je om met je grote papagaaien/Ara's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoe ga je om met je grote papagaaien/Ara's
Aurora
Website Member
Posts :13

Website Member
2008-09-16 - 10:20:12 send message to Aurora

Ik ben op deze site beland omdat ik ineens een nestje kreeg van mijn ara koppel. Daat had ik helemaal niet op gerekend. Ik lees hier dat het dominant gedrag bevorderd als je ze op je schouders laat zitten. Ik ben een complete leek (qua fokken) maar gewoon een enorme vogelliefhebber. Ik kan alles met mijn vogels. Ik loop er mee in het park als ik de honden uitlaat, ik laat ze lekker in de boom een beetje "wildsnoeien". Ze gaan mee douchen en lopen door het huis of zitten op de stok. Ik speel spelletjes met ze, dan laat ik ze achter speelgoedmuisjes aanrennen, zijn het net onhandige kippenshocked 8O (zoals je met een kat zou doen)
In de winter zitten ze eigenlijk alleen 's nachts in de kooi, in de zomer laat ik ze meer met rust in de buitenvoliere (zie resultaat, gaan ze zich gelijk voortplantenlaugh :D).
Ik heb dus wel tamme vogels die redelijk praten en waar je veel plezier aan kunt beleven.
Als je ze alleen soms op je hand laat zitten en verder in de kooi is dat toch vreselijk saai voor die beesten?
Hoe doen jullie (andere papagaaien eigenaars) dat?



Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-09-16 - 12:42:49 send message to Ton Koek

Het zou heel erg saai zijn als een vogel alleen zou zitten, zoals helaas meestal gebeurt met papegaaien en ara's.
Die van jou hebben elkaar, dan komt verveling niet zo snel voor. Dat ze jongen hebben geeft aan dat ze zich ook nog eens lekker voelen, een groot compliment waard dus.
Nu nog bedenken wat je met de jongen wil...

Groeten, Ton.


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2008-09-16 - 13:53:49 send message to lapland

die van ons zitten gewoon op ons hoofd en daar is niets mis mee ,laat je niet van de wijs brengen door de zogenaamde gedragskundigen kijk goed naar je vogels ook zij hebben hun humeurtjes en daar ook recht op als ik dat zie laat ik hun met rust tot ze bij ons komen. super met het resultaat van je ara'S


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2008-09-16 - 14:13:16 send message to rajar

gewoon doorgaan zoals je nu doet.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2008-09-16 - 14:48:10 send message to mijnkaketoes.nl

In een woord FANTASTISCH.
Niets veranderen zou ik zeggen.

Henk
www.mijnkaketoes.nl


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-09-16 - 14:50:30 send message to EdensB

Klinkt inderdaad alsof je alles al goed doet, zijn geloof ik niet veel vogels die zo tam blijven en toch jongen krijgen (meestal zijn ze dan teveel op mensen gericht)


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-09-16 - 16:37:23 send message to rupicola

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

verveling is vijand nummer 1 van gezelschapsdieren!

Hoe hoger ontwikkeld de levensvorm, hoe groter de gevoeligheid voor verveling.

Om die reden vergen Ara's en andere grote papegaaien relatief veel afleiding.

Voor meer achtergrond informatie verwijs ik graag naar mijn artikel 'Verrijking voor Papegaaien' gepubliceerd in o.a. Onze Vogels. (mei 2006)

Zoals in het voorbeeld van Topicstarter omschreven lijkt dit prima te werken.

Hebben deze vogels hun nestje ook zelf grootgebracht?



Aurora
Website Member
Posts :13

Website Member
2008-09-17 - 12:14:08 send message to Aurora

Dank je wel voor jullie reacties! Voor mijn gevoel gaat het ook goed, maar mensen kunnen het echt met ontzetting aanzien (Link, dadelijk vliegt ie weg, ieks je laat hem toch niet aan je wimpers /lippen komen met zijn snavel, dadelijk mis je en oog enz.) Ik weet gewoon dat ik ze kan vertrouwen.

Met betrekking tot de laatste reactie: Dit was hun eerste nest, en ik denk dat ze ook niet eerder een nest hebben gehad omdat ik er zoveel mee bezig ben. Deze zomer heb ik ze op advies van een vogelkenner wat meer met rust gelaten. Vooral het vrouwtje werd agressief, het mannetje gaf aan wanneer hij eruit wilde en was naar mij toe onveranderd knuffelig, maar naar anderen echt gevaarlijk. Hij wilde er ook niet veel uit, hij was de hele dag aan het eten en voeren.
Het kuiken kwam veel te laat in het jaar, en ik moest het wel uit de ton halen omdat het veel te koud werd 's nachts. Anders hadden ze het prima gedaan hoor. Direct nadat ik het kuiken eruit had gehaald werden ze weer zoals voor de broedperiode. De truuk is dus kennelijk ze in het voorjaar wat meer rust te gunnen zodat ze zich zonder afleiding op elkaar kunnen richten.

Ik vind het vreselijk zielig als mensen zo'n mooie vogel in een kooitje opsluiten en hij alleen op tijd te eten krijgt. Levenslang gevangen en nooit iets misdaan. Natuurlijk wordt zo'n beest vals. Ik heb het reslutaat wel een bij de papagaaienopvang gezien. Van die intrieste sociaal gestoorde kaalgeplukte kippen. Ik zou ook vals worden als ik in een kooitje werd opgesloten. En het zijn ook nog eens intelligente dieren, waardoor ze nog meer afleiding nodig hebben. Mensen zouden zich beter moeten realiseren dat je een papagaai niet voor een paar jaartjes koopt, maar voor de rest van je leven!


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2008-09-17 - 13:47:06 send message to erika

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

hooi hoi

Bij mijn mogen de ara's (dwergara's) ook gewoon op mijn schouder zitten. Ik ben wel van mening dat je hiervoor je vogel goed moet kennen en ook goed moet luisteren. Hij moet zeg maar opstappen waarneer jij wilt en je moet hem er op kunnen vertrouwen dat hij niet zomaar naar je gezicht hapt. Bij mij gaat dit allemaal zonder problemen.

Top trouwens dat je er 2 zo bij elkaar hebt zitten, wij hebben ook 2 tamme ara's samen en je merkt gewoon dan pas hoeveel aandacht zo'n dier eigenlijk nodig hebt. De tijden dat die 2 samen knooien enzo kan ik een ara alleen niet geven.'

Ben overigens erg benieuwd hoe dat eruit ziet een ara die achter een speelgoed muis aanrend razz :p

Groetjes Erika (arasevera van andere forum)
www.ara-world.nl


Aurora
Website Member
Posts :13

Website Member
2008-09-17 - 16:04:28 send message to Aurora

Hallo Erica,
Ik zal er een foto van maken, ziet er nogal debiel uit. Een soort op hol geslagen kippen die op jacht gaan.laugh :D



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 159 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede