Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > broedblokken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : broedblokken
twan111
Website Member
Posts :55

Website Member
2008-09-24 - 02:09:48 send message to twan111

mijn voliere is 3m breed 1.60 diep met een dichte achter wand wat is de beste manier om de broedblokken neer te hangen.ik heb natuur blokken
beuken.voor parieten en valken.
oeten ze allemaal even hoog of maakt het weinig uit is voor mij de eerste keer.
zie mijn voliere.
grt twan


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2008-09-24 - 13:47:49 send message to marie rose

hang ze op een hoogte dat het voor u gemakkelijk is om nestcontrole te doen


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-27 - 10:21:10 send message to Rogert

Idd zo ophangen dat het gemakkelijk is voor de nestcontrole.

Ik zou ze niet allemaal even hoog hangen. Elke vogel heeft zijn eigen voorkeur en je zal zien dat er altijd een bepaalde plek de voorkeur heeft.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-09-27 - 17:33:43 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ik zou ze niet allemaal even hoog hangen.



In een ander topic had ik juist geleerd dat de blokken allemaal op dezelfde hoogte moeten hangen, omdat er anders een strijd ontstaat om de hoogste blokken (hoger = dominanter).


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-27 - 18:33:51 send message to Rogert

Daar zijn de meningen dan over verdeeld.

Je hebt namelijk altijd dominante en ondergeschikte koppels in je voliere zitten. Het dominante koppel zal ook het beste blok bezetten. Als alle blokken op de 'beste' hoogte hangen dan zal het dominante koppel de strijd voeren om meerdere blokken. Als je niet alle blokken op gelijke hoogte hangt dan kunnen de ondergeschikte vogels op de ondergeschikte plaatsen hun jongen groot brengen. Deze plaats is namelijk niet intressant voor het dominante koppel. Op deze manier zullen er minder nesten sneuvelen als het dominante koppel tijdens het broedproces de strijd voerd om zijn dominantie, omdat de ondergeschikte namelijk al op de ondergeschikte plaatsen broeden.

Hang wel altijd extra blokken op om de keuze voor de vogels te vergroten. Bv 3 blokken op 2 koppels. Zo is er voor het ondergeschikte koppel altijd de keuze om uit het beste blok van de twee slechste te kiezen.

Maar .... omdat de meningen verschillen zou ik voorstellen om een deel van je blokken op gelijke hoogte naast elkaar te hangen en een deel op verschillende hoogtes. Oordeel zelf wat het resultaat is.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-09-27 - 19:37:16 send message to Karel

quote
Als alle blokken op de 'beste' hoogte hangen dan zal het dominante koppel de strijd voeren om meerdere blokken.


Leuke theorie. Waar baseer je dit op?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-28 - 09:42:46 send message to Rogert

Dit baseer ik op ervaring met verschillende soorten vogels zowel in open nesten als in gesloten blokken.

Als je kweekt met dieren in coloniebroed dan zijn het altijd de dominanste vogels die de beste plekken in nemen. Deze zullen ze vel verdedigen, want hier krijg je ook de meeste jongen groot.

En het is niet per definitie dat de hoogste blokken ook de beste plekken zijn, want een broedblok in de hoek van een voliere kan beter verdedigd worden dan een blok in het midden van een voliere. Ongeacht hoe hoog deze hangt.

Maar de ervaring zal het leren, nogmaals: expirimenteer met je blokken en ervaar zelf hoe het is.


twan111
Website Member
Posts :55

Website Member
2008-09-28 - 10:39:38 send message to twan111

bedankt voor de reacties ik zal wel op verschillende hoogtes op hangen kunnnen ze zelf
uitmaken waar ze zich het beste thuis voelen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 174 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede