Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > roodbuikpapegaai mutatie? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : roodbuikpapegaai mutatie?
Diana en Jurre
Website Member
Posts :31

Website Member
2008-10-09 - 08:06:50 send message to Diana en Jurre

Wie weet iets van mutaties van de roodbuikpapegaai? Mijn roodbuikpapegaai man is namelijk ook rood op zijn rug. Ik had namelijk wel op engelse sites gelezen over mutaties, namelijk de bonte en iets met rode mutatie. Maar ik kon geen foto's ervan vinden om te vergelijken. De roodbuikpapegaai is nu 6 jaar oud.


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-10-09 - 10:23:06 send message to kvhooff

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Zover ik weet komen bij de roodbuikpapegaaien geen mutaties voor.
Theoretisch kunnen we voor de ino-mutatie van de roodbuikpapegaai het volgende voorspellen:

Zwart wordt rood (onder het zwart zit rood)
Groen wordt geel

Bontvorming bij poicephalussoorten is meestal een voedingsgebrek tijdens de eivorming/nestperiode.
Dit zien we veel bij bonte boertjes. Bij hun zit geel in de rug.

Mijn ervaring is dat de meeste vogels weer na de eerste volgende rui in orde komen door ze op Harissons pallets te zetten.

Bij sommige vogels is het kwaad niet meer terug te draaien.
Ik heb zelf een roodbuikpapegaai met veel rood in de kop.

Groeten

Kees


Diana en Jurre
Website Member
Posts :31

Website Member
2008-10-09 - 10:27:12 send message to Diana en Jurre

Uuhm.. maar ik heb ze op Harrison's..? En ze krijgen daarnaast zaden, kiemzaad, fruit en noten. Dus een voedselgebrek lijkt het me niet. En ik maak vanavond eens een foto. Wil je dan eens erna kijken? Want het zijn niet zomaar een paar rode veren. Maar waarom bestaan er in Amerika dan wel mutanten?


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-10-09 - 10:34:40 send message to kvhooff

Mutaties zijn reproduceerbaar.
Je kunt testen of je een mutatie hebt. Paar de Mutant terug op de Ouder en 50% van de jongen zal de mutatie hebben.
Dit geldt voor alle verervingen. Zowel voor recessief, als dominant en geslachtsgebonden.

Kees


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2008-10-09 - 12:08:34 send message to Fokke

De redenering dat alle mutanten die met de ouder wordt gepaard voor de helft mutanten geeft gaat niet op. Zeker niet bij resessieve en geslachtsgebonden mutanten. Als een mutant geslachtsgebonden is, dat kan men merken als de mutant aan de vader gekoppeld wordt, dan zal men ook weer mutanten krijgen. Dan is de mutant altijd een pop en is de man split. Om een resessieve mutant te kweken dan zullen beide vogels de mutatie moeten tonen of split hiervoor moeten zijn.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-10-09 - 12:23:18 send message to Karel

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Om een resessieve mutant te kweken dan zullen beide vogels de mutatie moeten tonen of split hiervoor moeten zijn.



Dat is waar Fokke, maar Kees gaat er vanuit dat de mutant (mits autosomale recessieve vererving) geboren is uit ouders die beide split moeten zijn geweest, anders was deze vogel sowieso niet als mutant geboren.

Uit terugparing aan een ouder worden dan inderdaad in 50% van de gevallen mutanten geboren.

Dat de vererving rec. geslachtsgebonden zou zijn, is inderdaad niet mogelijk als de moeder een wildkleur is.


LarsColli
Website Member
Posts :15

Website Member
2008-10-09 - 13:46:00 send message to LarsColli

quote
Dat de vererving rec. geslachtsgebonden zou zijn, is inderdaad niet mogelijk als de moeder een wildkleur is.



Toch wel als de vader split was voor de mutatie. In dat geval is de mutant een pop.

Dus wat Kees zegt, lijkt me volledig juist...


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2008-10-09 - 13:58:13 send message to hoogervorst

En wat als het een plukker is geweest en de veerwortels beschadigd zijn net als bij de Rode Grijze Roodstaarten, er komen rode veren maar dit komt omdat de veren geplukt zijn. het komt nooit meer goed en dan is het een modificatie.
Dergelijke vogels zou ik persoonlijk niet in mijn kweekebestand willen hebben, want misschien geven ze het knagen en plukken ook wel erfelijk door.
Denk hier ook eens over na.

Ronald


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-10-09 - 16:29:23 send message to Karel

quote
Toch wel als de vader split was voor de mutatie. In dat geval is de mutant een pop.

Dus wat Kees zegt, lijkt me volledig juist...



Als je de eerste post goed leest, zie je dat de mutant een MAN is.wink ;)


LarsColli
Website Member
Posts :15

Website Member
2008-10-09 - 19:55:28 send message to LarsColli

Oeps, moet ik overgelezen hebben happy :)

Dus inderdaad geen geslachtsgebonden vererving.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 242 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede