Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > waterpartij Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : waterpartij
ewj
Website Member
Posts :10

Website Member
2008-10-09 - 17:55:49 send message to ewj

Beste forumleden,

Hartelijk dank voor jullie reacties afgelopen juni. In mei hebben een vriend en ik een prachtige volière gebouwd. In dit forum stonden verscheidene berichten over een waterbak in een volière etc. Dit zou niet mogen of iets dergelijks, maar ik zag het echt niet zitten om iedere dag een bak water te gaan vervangen. Wees gerust- iedere dag geniet ik met veel plezier van mijn vogels!
Nu heb ik er een 45 literbak in de volière gegraven. Daar een deksel overheen gemaakt en daarboven op een plastic vijverstroompje met pomp. Dit water heb ik iedere week gecontroleerd op teveel zus en zo en tot op de dag van vandaag is er een prachtig biologisch evenwicht gaande. Het enige wat ik hoef te doen is 1 a 2 keer per week een halve gieter erbij te doen en that's it. Bovendien heb ik op de bodem van de waterbak (gewoon een speciekuip) een laag grind liggen zodat er aan de pomp niet allerlei ongerechtigheden kleven zoals algengroei. Ongeveer 1 x per maand moet ik alsnog de roosters even schoonmaken.

Daarnaast is tijdens mijn vakantie een kanarie vast komen zitten in mijn draaivoederplateau. Zijn poot is gebroken en hangt nu los aan 1 vel. Echter het beestje fluit en doet alles weer - alleen nu op 1 poot! Echter, het was zo slim om met zijn poot in het water te gaan zitten. Kijk dat is nog eens dierlijk vernuft!

Dus...mijn ervaringen in deze is dat een waterstroom prima kan. Je moet natuurlijk er wel voor zorgen dat de uitwerpselen zo min mogelijk in het water terecht komen en dus niet de stok boven je water hangen!

met vriendelijke groet,


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-10-09 - 18:45:14 send message to Karel

Ik snap niet helemaal hoe je de vijver gemaakt/geplaatst hebt. Kun je niet even een paar fotootjes plaatsen.wink ;)happy :)


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-10-09 - 22:44:02 send message to Kieba

Zo`n gebroken poot is te helen met een dun stokje langs zijn poot te plaatsen en dat goed vast te zetten vaak zie je dan dat het bot zich toch weer hersteld.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-10-09 - 23:44:11 send message to Ton Koek

Zonder goed werkend biologisch filter vrees ik dat dit toch een megagroot probleem gaat worden voor de vogels, zeker als het warm weer is.

Als het water van de zomer 20 graden is heb je ideale omstandigheden voor explosieve bacteriegroei. Helaas zijn niet alle beacteistamen gunstig voor de vogels.
Een grote aquariumpomp kan al een hoop schelen...


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-10-10 - 07:43:55 send message to zourky


Hier doe ik om de twee weken clore in, die ze gebruiken in een zwembad,om te ontsmetten er zijn toch vogels die er aan drinken en wassen,vissen zitten er ook in alles maakt het goed vogels en vissen,wordt in de zomer het water groen,na het toevoegen van de clore word het terug helder.Er gaan er nu wel zeggen dat is niet dit en dat is niet dat,ik zeg maar juist wat ik doe,en ik doe het al jaren,het was begonnen toen ik niets anders had dan siereenden,nu doe ik het verder en heb er vissen bij gezet,er is ook een fonteintje zodat het water op pijl blijft.
groetjes Richard


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-10-10 - 10:10:16 send message to Karel

Wat voor chloor gebruik je, Richard? Zijn dat speciale pillen of is dat gewoon uit het keukenkastje?
Hoe bepaal je de dosering?

P.S. Dit zijn geen kritische vragen maar is gewoon belangstelling.


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-10-10 - 12:48:24 send message to zourky

Dat is cloor dat ik bij een drogist haal het zijn bussen van 25 l is ook verkrijgbaar met één liter,op het water dat ge hier ziet is dat een kleine tas(koffie).Ik vind er geen nadeel aan moest het slecht zijn zouden eerst de vissen het loodje leggen,maar ook zij kweken er in.De inhoud van het water ik denk een 1500 liter.
groetjes Richard


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-10-10 - 18:17:13 send message to zourky

Karel ik ben het gaan afschrijven van de bus het is NATRIUMHYPOCHORIET 47/50
groetjes Richard


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2008-10-10 - 19:36:12 send message to medaar

zeer mooi ze. maar is dat in je grote kooi. hoe groot dan.?? zitten daar veel vogels in ?? en veel kweek dit jaar ?? een vraag ze . vinken groet.


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-10-10 - 20:12:58 send message to zourky

Beste Medaar voor wie is de vraag aub,als je mij bedoeld de kooi is 20x10 met + - 70 vogels
Richard


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-10-10 - 22:55:14 send message to Ton Koek

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Even voor de zekerheid, het is geen kritiek, ik wil problemen helpen voorkomen.

De infectiedruk op zo'n fraaie grote vijver is heel anders dan die op een bak van 45 liter.

Voor een kleine waterbak zou ik via bv marktplaats een grote eheimpomp kopen en die vullen met goed filtermatateriaal voor een biologisch filter. De slang afknijpen zodat het water er niet te snel doorheen stroomt en vaak heb je snel een goed werkend filter.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-10-10 - 23:55:31 send message to Karel

@Richard
Bedankt voor de informatie. Zeer leerzaam.

Wat de 45-literbak betreft, denk ik dat je een biologisch evenwicht wel kunt vergeten. Daarvoor is het gewoon veel te weinig water. In feite verstoor je het evenwicht al als je je hand er een keer in steekt, laat staan als een vogel er een keer zijn behoefte in doet.
Als je regelmatig bijvult met kraanwater(?)is er verder sprake van een voortdurende toename van de in kraanwater aanwezige mineralen door uitdamping.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 112 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede