Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Zeer dringend advies gevraagd Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-10-14 - 23:01:57 send message to Kieba



Kijk even hier na, dit is een jonge gierzwaluw die spert zonder problemen.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2008-10-15 - 15:33:32 send message to cocobar

Jonge binsen van nest veranderen/overleggen is niet echt een optie, daar de binsenouders het meestal verstoten én de kans groot is daarbij de eigen jongen in de steek laat.

Ringen van jonge binsen gaat meestal goed, toch had ik één nest van een week oud die verstoten werd na nestcontrole(had ze nog geeneens ringen omgedaan).

koen


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-15 - 18:29:08 send message to chrislaevers

Kieba,

Ik voer nu ongeveer om het uur of om de 50 minuten naargelang hij piept.
Vandaag neemt hij per voedering 3 dikke spontane happen en soms geef ik hem er nog één of twee hapjes bij langs de zijkant.
Tussen de hapjes moet ik wat wachten want zoals bij een babietje, komen er kleine stukjes terug uit.
't Is een laatslapertje: voor 9 uur is hij niet wakker genoeg om te eten. Gisteren had hij om 21u zeer goed gegeten.
Ik heb nog niet goede ervaring opgedaan met meelwormen. 't Is heel gevoelsmatig hoor. Mijn zwartkopwevers hebben hun jongen groot gebracht met wasmottenlarven en de meelwormen kregen ze bij vorige broedsels en die zijn niet gelukt. Misschien maak ik een verkeerde associatie.
Nu dat ik die wasmottenlarven uitpers, merk ik dat er toch een soort ruggegraatje in zit te vergelijken met een zeer dun, kort en bijna doorzichtig visgraatje. Dat haal ik er nu uit want de vogel spuwt het ook terug uit. Ik ben er nogal voorzichtig mee.
Hij krijgt twee verse zakdoeken per dag om hem in vast te nemen tijdens de voedering. Het eten wordt in het midden van de dag ververst, dus twee verse porties per dag.
Het sperren in de kooi wanneer ik hem wil pakken, is gewoon afdreigen. Ik heb vandaag geprobeerd om hem te voederen in de kooi met de tandenstoker maar het was eerder een reactie van bedreiging.
Ik hou je zeker op de hoogte wanneer het sperren achterwege blijft. De routine is nu gezet en ik ga nu niet van dieet veranderen maar de tartaar ga ik zeker in mijn achterhoofd houden want elke situatie is weer iets anders.
Zijn poepje is schoon en hij slaapt tussen de voederingen door. Als hij honger heeft, hoor ik 'm wel zelfs wanneer ik boven aan de pc zit.
Ik was natuurlijk mijn handen voor elke voedering.
De inprinting is bij deze vogel wel om zeep.

Mooie foto van de gierzwaluw! Als deze vogel ophoudt te sperren, hoe voeder je dan? Met een spuitje?


Koen,

Bij nader toezien heb ik dat toch maar niet gedaan want zoals je zegt, had ik de twee andere vogels in de nest in het gedrang kunnen brengen.
't Was een optie van het eerste ogenblik.
Zoals de voedering nu verloopt (knock on wood!) ben ik blij dat ik het jong er niet bij heb gezet.
Er is trouwens nog een nest met zebravinken en daar kan dus ook een binsenjong in zitten. 't Is trouwens bij dat koppel zebra's dat dat eerste binsenjong gesneuveld is. Wie weet krijgt het vogeltje binnen nog gezelschap! Ik hoop van niet.
Die binsenpop moet er uit. Dat staat vast want het is duidelijk dat ze een vast patroon heeft om haar eieren bij iemand anders te gaan leggen en bevrucht ook nog.

Christine.



digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-10-15 - 20:54:13 send message to digipeet58

hoop dat het met jouw binsenjong beter gaat dan met de mijne.
mijn jong is al 2 weken uit nest, werd goed gevoerd door beide ouders, vanmorgen koud en opgezet, mee naar binnen genomen, opgewarmd in handen, ging goed, daarna in kooi met warmtelamp, knapte op wilde niet sperren of eten.
moeder erbij, begon te bedelen, werd gevoerd.
tot zover alles goed. weggegaan. kwam vanmiddag thuis; jong op een dot. moeder zenuwachtig, weer trachten te voeren, deed snavel open, voedsel erin. teruggezet in kooi, gooide alles uit snavel, valt nu om, spiertrekkingen, helaas dood.
Peter


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-15 - 21:59:49 send message to chrislaevers

Peter,

Ik had een nest binsen van 5 jongen die uitgevlogen zijn 31 juli en 1 augustus dit jaar.
Alles gaat perfect tot op 5 september wanneer ze ongeveer 54 dagen oud zijn. De voedering is al lang afgelopen en ik vind gewoon één van de jongen dood in de volière. Niks aan te zien aan de buitenkant. De andere 4 stellen het nog altijd zeer goed. Volgens mij heeft die iets verkeerd gegeten of zo.
Ik schrijf al mijn sterfgevallen op elk jaar en ik weet nu al dat vanaf september de sterfgevallen gaan aankomen want in de vorige jaren is daar ook een piek en dat gaat door tot eind januari.
In mijn schrift heb ik nu een bladzijde al voorbehouden voor deze gevallen en ze betiteld : september, oktober, november... want ik weet dat het nu gaat beginnen. In september begint het dus bij mij en ik heb al prijs: 30 september een oude pop padda van 2003... ze was al een tijd aan het sukkelen. en op 12 oktober mijn oude kanariepop die dit jaar nog twee jongen heeft grootgebracht. Ik heb ze van 2005 maar haar leeftijd ken ik niet echt en ze was al volwassen. Nog binnengehaald maar het heeft niet geholpen. Vorig jaar heb ik ze ook moeten binnenhalen na een zwaar broedseizoen en toen was ze helemaal weer opgeknapt.
De sterfgevallen beginnen bij mij dus vanaf september. Ik vraag me af wat de oorzaak zou kunnen zijn als het jonge vogels betreft : heeft het iets te maken met de luchtvochtigheid (herfst?) of met de voeding? Ik weet het niet.
Ik vermoed ergens dat jongen laat op het broedseizoen een stuk kwetsbaarder zijn dan de eerste nest na de winterrust en dat is eigenlijk wel een beetje logisch. Sommige vogelparen hebben misschien wel geen jongen op stok gekregen maar toch broedsessies of zo gehad wat toch ook verzwakkend werkt.

De broedsels die bij mij nog aan de gang zijn, daar verwacht ik niet al te veel van en in vergelijking met vorig jaar ben ik dit jaar overgegaan tot het apart zetten van man en pop van bepaalde soorten om legnood bij de pop te voorkomen.
Als het een beetje een troost mag wezen en ik denk daar ook altijd aan als ik een jonge vogel na beëindiging voedering verlies, is dat in de natuur misschien maar één jong het van een nest haalt tot een eigen broedsel en dat dat volledig natuurlijk is. Magere troost is het als je dat proces van ziek zijn en doodgaan meemaakt maar dat is eigen aan volièresituatie. Ik zal nooit leren van daar licht overheen te gaan.


Christine.












digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-10-15 - 22:48:32 send message to digipeet58

het dood gaan van jongen is inderdaad niet leuk.
het went nooit (tenminste niet bij mij)
en waarschijnlijk zijn de jongen gewoon te zwak.
misschien moeten we na augustus maar niet meer buiten kweken.
mannen en poppen apart zetten lukt bij mij niet (geen ruimte)
dus moeten alle nestkasten maar weg.
maar ja; volgend jaar beter hopen we.
Peter


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-16 - 18:05:26 send message to chrislaevers

Het jong lag dood deze morgen. Gisteren was die nog zeer goed en heeft die goed gegeten.
't Was te verwachten.

Heb ook nog een zieke zwartmasker roodbekweverpop binnengehaald die op de grond zat. Ze is ook overleden.
Morgen breng ik haar binnen bij de veearts om naar Gent te gaan voor onderzoek. Dat heb ik nog nooit gedaan.

Mijn diamantduifjes zitten terug op twee eieren en gisteren heb ik twee binsenjongen ontdekt met schachten.
Leven en dood kent geen begin en geen einde...
Christine.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-10-16 - 22:38:51 send message to digipeet58

jammer, jammer, jammer.
zag er zo lief uit.
leuk bericht van mijn kant:
2 jongen van de spitsstaarten in (vergeten) nestkast van de goulds.
en weer 1 jonge diamantduif.
leven en dood; inderdaad, zeer dicht bij elkaar.
Peter


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-10-17 - 01:15:16 send message to Kieba

Chris

Zolang het goed gaat moet je gewoon doen wat jou het beste lijkt, en is ieder nieuwe dag meegenomen.
Als de Gierzwaluw niet meer zo mooi spert ga ik over op dwangmatig voeren en dat is je nagel aan de zijkant van de bek zetten en hem dan openen, vervolgens met je linkerhand de bek open houden zodat je met je rechterhand het voer erin kunt stoppen.
Dit is een systeem wat je met alle vogels kunt gebruiken. Met de gierzwaluw heb je een tweede techniek en dat is met het voer langs de zijkant van de bek strijken, doet de moeder ook, en dan willen ze alsnog vaak sperren, als je geluk hebt. De Gierzwaluw mag pas los als hij 40 gr. weegt en de toppen van zijn vleugels een heel eind over elkaar heen kruisen. Deze beschermde luchtacrobaat leeft in de lucht en is hier maar 100 dagen om te broeden.

Wat al die andere, soms trieste verhalen betreft, dat maken wij ook mee. De eerste leg is het beste en de tweede en soms de derde zijn altijd hele zwakke vogels die het vaak niet redden en dan heb ik het over de lijsters, merels, kraaien, kauwen en duiven. Op dit moment hebben wij nog steeds hele jonge duiven zitten die niet zelf kunnen eten.


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-10-22 - 23:19:58 send message to Kieba

Christine

Hoe gaat het nu met dat kleintje ??



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 161 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede