Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Laffe daad ruďneert opnieuw ara geluk Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Laffe daad ruďneert opnieuw ara geluk
Araproject
Website Member
Posts :106

Website Member
2008-10-14 - 10:14:18 send message to Araproject

Na een weekend tussen hoop en vrees geleefd te hebben moesten we vandaag – net als in 2006- constateren dat de jonge ara's zijn gestolen.

Afgelopen donderdagmiddag maakten we nog de eerste kiekjes van een jonge ara die uit de boom keek. Hij was mooi en maakte een gezonde indruk.

Vrijdag troffen we ouders noch jong aan op het nest. Was het al uitgevlogen? Dat had gekund, het er was zo'n beetje klaar voor. Maar zou toch erg vroeg zijn geweest.

Dit weekend veel gepost bij de nestboom. Soms waren de ouders in de buurt en maakte een erg gelaten en rustige indruk. Geen aanwijzingen voor ons dat er iets aan de hand kon zijn. Maar opmerkelijk genoeg keek het jong niet meer over de nestrand.

Maandagmiddag hadden we een boomchirurg bereid gevonden om de nestboom voor ons te inspecteren. Dit jaar nestelde de ara's in een andere boom dan we gewend waren en met een ladder kon je er niet bijkomen. Zijn getrainde oog zag bij inspectie van de boom direct de putten van de klimsporen die voor deze laffe diefstal waren gebruikt.

Wanneer de diefstal plaats heeft gevonden is moeilijk met zekerheid vast te stellen maar waarschijnlijk vrijdag in de vroege uurtjes.

De ara's hadden eerder dit jaar ook al een nest dat niet werd gecontinueerd. Ook hier is mogelijk sprake van diefstal.

Camera bewaking
Het succesvol uitvliegen van de jonge ara's in 2007 heeft dus alles te doen gehad met de op het nest geďnstalleerde camerabewaking. Dit jaar kozen de ara's echter twee andere nestbomen op het terrein van Staatbosbeheer. Ondanks onze verzoeken wil staatbosbeheer niet meewerken aan camerabewaking op hun terrein voor deze met uitsterven bedreigde diersoort. Zij redeneerden dat het hier een exoot betreft - een soort die niet van nature in Nederland voorkomt - en wil geen medewerking aan het Araproject verlenen. Deze diefstal is dus mede te wijten aan de lakse houding van Staatsbosbeheer.

Araproject hoort graag van een ieder die na afgelopen donderdag iets verdachts heeft waargenomen. We hopen de identiteit van de dader te kunnen achterhalen. Ook zal er wederom aangifte worden gedaan van de diefstal.

Papegaaienkwekers uit de buurt van Haarlem worden verzocht eens bij hun hobbygenoten langs te gaan om te zien of er plotseling een jonge ara zonder ring is verschenen. Wij houden ons aanbevolen.

Vorig jaar hebben wij door de vele terugmeldingen een goed beeld kunnen krijgen van de bewegingen van de ara's waarvoor wij heel dankbaar zijn. Als altijd zijn we blij met iedere melding van de ara's via director@cityparrots.org.

Dank en groet,

Roelant & Grace


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-10-14 - 11:10:30 send message to Ton Koek

Het kŕn natuurlijk ook gedaan zijn door een echte dierenvriend die ook vindt dat deze soort hier niet in het wild thuishoort.
Als er een paar ontsnapte Boa constrictors jongen krijgen in de duinen, moeten we die dan ook maar gaan beschermen?
Voor mij heeft de beheerder groot gelijk door niet mee te werken, dat is niet laks, dat is verstandig.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-10-14 - 11:45:03 send message to Karel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Ondanks onze verzoeken wil staatbosbeheer niet meewerken aan camerabewaking op hun terrein voor deze met uitsterven bedreigde diersoort.


En gelijk hebben ze. Dit soort experimenteel hobbyisme presenteren als "instandhouding van een bedreigde diersoort" is wel erg naief en doorzichtig! Wellicht zou je beter eens contact op kunnen nemen met de Zuid-Amerikaanse equivalent van staatsbosbeheer, zodat je deze vogels ter plaatste kunt beschermen?





chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-14 - 12:48:56 send message to chrislaevers

Zo naiëf vind ik dit eigenlijk niet.
Het gaat tenslotte om een bedreigde diersoort.
En misschien hebben ara's hier duizenden jaren geleden wel geleefd.
Het schaap hoort ook niet thuis in Australië en loopt ook los, maar ja als het economisch rendabel is mag alles.
Dat er een boomklimmer bij te pas is gekomen wijst toch wel een beetje in de richting van mensen die niet alleen ara's uit de bomen stelen maar misschien en waarschijnlijk ook andere vogels zoals roofvogels.
Diefstal kan je nooit goedpraten.
En die camera's zouden er m.i. wel mogen komen.
Stel je voor dat de condor hier eventjes een nestje gaat maken. Geen camera's dan?
Hoe subjectief dat alles is: het ene dier wel, het andere niet.
Bescherming van habitat in Zuid-Amerika verdient alle steun. Maar laten we daar vooral niet naiëf in zijn. Die maagdelijke oerwouden verdwijnen toch en zullen in het beste geval klaar gemaakt worden voor ecotoerisme en milieubewuste boeren.
Met dat somber toekomstbeeld voor ogen, vind ik enkele ara's die hier in het wild kweken juist een verrijking.
En waar ga je de grens trekken? Kijk eens in de tuinen; hoeveel uitheemse planten, struiken en bomen vind je er niet?
De vlinderboom uit China afkomstig gedijt zelfs zeer goed in het wild en wordt zelfs aangeprezen omdat hij onze inheemse vlindertjes aantrekt.
De grijze eekhoorn is er, de Australische brulpad of brulkikker. In Londen en Antwerpen gedijen uitheemse spinnen en schorpioenen.
't Is niet omdat de ara groot en opvallend is, dat hij het gelag moet betalen vind ik.
Camera's mogen er gerust komen. Misschien worden er dieven ontmaskerd die ook inheemse vogelnesten dieven. 't Zou me niet verwonderen.

Christine.



Hobby-handel
Website Member
Posts :132

Website Member
2008-10-14 - 13:50:55 send message to Hobby-handel

Tja, wat moet je hier mee?
Dat ze gestolen zijn valt natuurlijk niet goed te praten, al denk ik zelf dat de vogel nu een langer leven in het vooruitzicht heeft als dat hij hier los zou vliegen (lees zelfstandig worden).
Om ze een keer hier los te zien vliegen lijkt me schitterend, maar om nu vanalles in het werk te gaan stellen om ze hier uit te laten breiden vind ik zeer overdreven. Het lijkt me dan beter om ze te vangen en een enkele reis naar huis te geven.
Wat ga je doen als er 1 of meerdere jongen komen?
Nog een aantal uitzetten om ze onverwant te maken?


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2008-10-14 - 14:22:34 send message to Daniel

Ik denk dat iedereen de diefstal verwerpt, al heb ik ook mijn vraagtekens bij het nut van dit experiment (in mijn ogen valt dit niet onder natuurbescherming, het lijkt nog het meest op een ex-situ kweekprogramma dat fout gelopen is).

Als je echt een bijdrage wil leveren. Vang de ara's en of ga serieus een kweekprogramma opzetten of stuur ze terug naar Zuid-Amerika en zet ze uit in het gebied waar ze vandaan komen (indien dit te achterhalen valt).


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2008-10-14 - 14:52:15 send message to marie rose

diefstal is nooit goed te praten, iets wat niet van u is daar moet je van af blijven, camera bewaking vind ik goed zodat men kan zien wie de dieven zijn,de vogels terug plaatsen in land van herkomst? daar zijn landen waar men de vogels zonder pardon afschieten omdat ze de plantages afvreten, waar zitten ze dan het beste?


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-10-14 - 15:10:51 send message to EdensB

Ik vind het de juiste beslissing van Staatsbosbeheer om zich hier niet mee te bemoeien, als we beginnen met uitheemse dieren te beschermen gaat het echt mis, wat als er straks bv een groep Goulds ontsnapt, moeten we die dan ook gaan beschermen ten koste van onze lokaale vogels die hetzefde eten zoeken en dezelfde nestplaatsen nodig hebben.
Enkel omdat een dier bedreigd word en in zijn thuisland wellicht niet goed word beschermd is nog geen reden om ze hier in t wild kolonies te laten stichten, zo verpest je de natuurlijke balsans, in mijn opinie zou het gewoon het beste zijn om deze "wilde" papagaaien ed te laten vangen en onderbrengen bij kwekers, dierenparken ect waar er op verantwoorde wijze mee kan worden gekweekt om de soort in stand te houden zonder inheemse diersoorten er de dupe van te laten worden.
Ook zijn er in het geval van dit artikel destijds 2 vogels ontsnapt voor zover ik begrijp, deze twee vogels hebben jongen gehad en deze jongen zijn dan dus het paar dat nu bezig is..ten eerste is het een uitheemse diersoort die hier alleen de balans kan verstoren, ten tweede is het dus een inteelt koppel...de jongen van deze vogels zullen ook weer inteelt koppels worden tenzij we zoals al eerder is gezegd nog meer vogels gaat uitzetten en dan krijg je ben ik bang al gauw taverelen als in Australie met haar verwilderde katten/honden/muizen/vossen/konijnen en padden die inheemse diersoorten zwaar bedrijgen.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-10-14 - 15:15:23 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het verhaal van topicstarter is begrijpelijkerwijs emotioneel geladen, maar er zitten toch een aantal haken en ogen aan het araproject in Nederland.
De kans van slagen om in het overgeorganiseerde, maar vooral overvolle Nederland een dergelijk project op langere termijn staande te houden acht ik uiterst onwaarschijnlijk.

Faunavervalsing heeft overal ter wereld voor problemen gezorgd en zelfs onherstelbare schade veroorzaakt. Een logisch gevolg is dat veel natuurbescherming- en natuurbeheerorganisaties hier tegenwoordig behoorlijk sceptisch tegenover staan!

In dit specifieke geval hebben we evenwel te maken met een soort die zich relatief traag voortplant, waarmee de kans op een ongecontroleerde verspreiding bijna nihil mag worden verondersteld.
Naar ik me meen te herinneren is het betreffende broedpaar echter niet geheel onverwant.
In geval die informatie correct is, dan maakt dit de basis van het project sowieso al wankel, zo niet bedenkelijk. Afgezien daarvan zal de genenpool (ook in geval dit paar onverwant zou zijn) in ieder geval veel te beperkt blijven.
Het opzettelijk uitzetten van exotische diersoorten is wettelijk verboden.
Met andere woorden het project heeft geen enkele kans van slagen tenzij men er illegale praktijken op na gaat houden.

Diefstal: het opzettelijk wegnemen van enig goed, zonder dat daarvoor toestemming is verleend door de rechtmatige eigenaar . . . . .

Om van diefstal te kunnen spreken zou een rechtmatige eigenaar, voor zover daar al sprake van is, aangifte moeten doen van diefstal, waarbij deze eigenaar tevens rekening dient te houden met het feit dat hij/zij zelf in overtreding is vanwege het op oncontroleerbare en onverantwoorde wijze te houden van exotische diersoorten en of het al dan niet opzettelijk loslaten/uitzetten daarvan, dan wel het nalaten van pogingen zijn of haar dieren terug te verkrijgen.
In het uiterste geval zou Staatbosbeheer zelfs aangifte van vernieling kunnen doen!
Strikt genomen zijn dergelijke exoten letterlijk en figuurlijk (wettelijk) vogelvrij.
Afschot is een beslist minder sympathieke optie, maar in dergelijke gevallen niet ondenkbaar!

Verder is het Araproject natuurlijk leuk en handig ‘verpakt’ als studieobject, maar ook daar zijn in reële zin toch wel wat kanttekeningen bij te plaatsen.
Met name in hoeverre dergelijke ‘onnatuurlijke’ gegevens echt bijdragen aan de bestaande kennis en kunde over deze fraaie ara’s.

Met vorenstaande probeer ik slechts aan te geven dat dergelijke projecten nogal gecompliceerd liggen.

Het opzetten/bevorderen van een populatie als bijdrage aan de bedreigde status van deze soort in het wild is mijns inziens slechts zinvol dan wel effectief in het betreffende land van herkomst van deze soort.

M.a.w. het uitvangen en onderbrengen in een professioneel herintroductieproject in land van herkomst zou uiteindelijk de meest sympathieke en tevens zinvolle optie zijn.


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-10-14 - 15:23:02 send message to EdensB

Denk inderdaad dat het wettelijk niet als diefstal kan worden gezien omdat het een uiheemse soort is, je breekt dus geen faunawetten en de vogels hebben geen eigenaar dus een jong halen uit zo'n nest of zelfs de oudervogels vangen lijkt me niet illegaal...des te meer reden..naar mijn mening dan om ze dan maar te vangen en onder te brengen in dierenparken ect zodat ze in elk geval goed terecht komen en voor instandhouding van hun soort kunnen worden gebruikt.


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2008-10-14 - 17:16:10 send message to mijnkaketoes.nl

Araproject.

Jullie hebben het een aantal jaren over studie.
Wellicht kunnen de bevindingen en resultaten van dit onderzoek gepuliceerd worden.

Mogelijk kan een van de conclusie zijn met dit experiment te stoppen? Ik ben het namelijk met hetgeen Rupicola (Hans) schrijft wel eens.

Gr

henk


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2008-10-14 - 17:39:22 send message to Daniel

Beste Roeland en Grace jullie publiceren vaker op dit forum over het project en ook op jullie eigen website, maar hebben jullie ook op andere lokaties over dit onderwerp gepubliceerd? (wetenschappelijke bladen bijv) Ik ben net als enkele andere naar jullie bevindingen tot nu toe.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2008-10-14 - 17:45:28 send message to Antonia

Wat een vreemde reakties zeg.
Eerst moeten we zoveel mogelijk ara's en andere gaaien op de cites 1 lijst beschermen en laten vermeerderen ..... en dan nu lees ik dan staats bosbeheer niet zou moeten helpen. En geloof mij nou maar dat de dieven deze vogels echt niet naar de dierentuin brengen hoor.
Als we welk dier dan ook uit het wild halen is dat erg maar omdat het hier om een niet inheems soort gaat, zou het ineens wel toegestaan zijn ?
Uitzetten in land van herkomst heeft alleen zin als dat massaal zou gebeuren en niet één koppel dat hier al jaren leeft. Alle beschermde gaaien die de kwekers hier zo graag willen hebben en kweken en uitwisselen met andere kwekers zouden al die kleintjes weer terug moeten zetten in land van herkomst, dan hebben ze er wat aan ipv ze hier te kweken en te kweken en uiteindelijk te laten overlijden in hun mooie "grote" kweek volieres.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-10-14 - 17:55:56 send message to johanblok

Men betoogt dat het formeel juridisch helemaal niet zo duidelijk is, niet zonder meer om diefstal gaat, d.w.z. nog niet zeggen dat men het 'moreel' gezien niet als diefstal ziet.
Daarnaast zijn er een hoop kanttekeningen te plaatsen bij het project en is het gezien de doelstelling van staatsbosbeheer heel begrijpelijk dat men niet meewerkte (staatsbosbeheer had ook aktief de ara's kunnen gaan verjagen).



Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2008-10-14 - 18:00:31 send message to Daniel

Antonina niemand op deze site zal tegen de bescherming van ara's zijn, maar de manier waarop het gebeurt bij het araproject zijn vraagtekens te plaatsen.

Het gaat hier om een exoot in Nederland, om twee zeer nauw verwante dieren en in op het terrein van Staatsbosbeheer die niet mee willen werken (en gezien hun organisatie doelstellingen terecht).
In hoeverre dit project dan ook bijdraagt bij de bescherming van de soort is dan ook twijfelachtig.

Wil je iets doen zijn er andere opties:
Kweekprogramma, voorlichting lokale bevolking, bescherming leefomgeving enz enz.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-10-14 - 18:22:16 send message to Niltava

Je zou haast gaan denken dat de diefstal steeds een manier is om aandacht te vragen voor het project(?)

Het is nu wel bewezen dat ze hier geen toekomst hebben.
De proef(?) zou een beter bestaansrecht hebben in het land van herkomst.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 162 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede