Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Laffe daad ruïneert opnieuw ara geluk Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-14 - 19:49:57 send message to chrislaevers

Het gaat dus maar om één paar dat verwant is.
Waarom dan al die ophef? Ik dacht (en droomde) dat er een kolonietje zat.
Of ze nu verwant of niet zijn, daar weet niemand toch het fijne van, toch?
En wat maakt dat nu uit? Deze vogels hebben een vaste stek, ze maken veel lawaai en zijn opvallend. Ze kunnen ten allen tijde gevangen worden met of zonder camera.
Ik begrijp heel goed dat uitheemse dieren hier niet thuishoren maar de menheid is een puinhoop en het denken van de mens spettert alle kanten op. Daarom vind ik het helemaal geen gek idee om dat koppel ara's met camera's te volgen.
Wat me het meest inspireert om dit te zeggen is het bericht dat het Virungapark waar een 200-tal gorilla's gevolgd worden, ontruimd zal worden wegens naderend oorlogsgeweld (op 10 km van het hoofdkamp).
Een araatje in het wild meer is absoluut geen luxe-idee, vooral niet omdat ze vrij oud worden en hun eventuele nakomelingen ook. Wie weet zit daar nog DNA in dat net nodig is voor één of ander weet ik veel. En wie weet komt er ooit specificatie in de kweek dat men vraagt om in het wild levende dieren vanwege niet drager zijn van die of die ziekte of het hebben van dat of dat gedrag.
Bij mijn weten zijn die Zuid-Amerikaanse landen verre van stabiel en als ze het zijn, kan je toch nooit zeggen voor hoelang. Met een verandering van regime kan er van alles gebeuren.
Wie kan nu beweren dat het Amazonewoud niet gaat verdwijnen?
Ik stem dus voor het in stand houden van 'iconen', ook al gaat het om een verwant koppel ara's.
'Opgekuist staat netjes' denken we hier en we voelen ons daar zeer goed bij, maar in Zuid-Amerika zijn ze daar nog erger in gemotiveerd want dat hebben ze nog nooit gehad.
Van de uniekheid van het Amazonewoud heeft man met de pet daar geen kaas gegeten. Die heeft te veel honger en teveel kinderen.
Een weg door het oerwoud is zeer welkom en als je langs die weg kunt squatten, heb je als mens nog enkele perspectieven.
Ik staar me al lang niet meer blind op projectje hier en projectje daar ter bescherming van het Amazonewoud. Het verdwijnt. Zo eenvoudig is het.
Ik begrijp dus de ophef niet om één koppeltje ara's dat er in slaagt om in dit klimaat jongen voort te brengen.

Christine.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-10-14 - 20:09:50 send message to Niltava

quote
Ik begrijp dus de ophef niet om één koppeltje ara's dat er in slaagt om in dit klimaat jongen voort te brengen.

Dat is dus het probleem Je begrijpt het niet.
Ik begrijp jou niet. Je doet veronderstellingen die niet kloppen of half. Hebt het over hoe een rotzooi de mens er van maakt maar als er dan iets van die orde langskomt juig je het toe. Merkwaardig.


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2008-10-14 - 21:10:45 send message to lapland

Wilde hier iets neer pennen maar dat mocht niet van mijn vriendin het was te grof


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-10-14 - 21:35:23 send message to Karel

Zeg Wybe, wie is eigenlijk de baas bij jullie in huis.laugh :Dwink ;)


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2008-10-14 - 21:46:46 send message to Antonia

Klopt voor een groot deel zeker Christine.
De Amazonegebieden worden neergekapt of verbrand en in andere landen worden ze ook uit de nesten gehaald of ze worden neergeschoten en gegeten, en dan maken wie hier ons druk over één koppeltja ara's ? En wat met al die halsbandparkieten dan ? Die zitten hier al sinds de jaren 70 en zijn bewust uitgezet en in het begin zelfs bijgevoerd.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-10-14 - 23:53:08 send message to Ton Koek

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

In het begin was het ook een groep. De eigenaar (al jaren geleden overleden)liet ze toen losvliegen omdat hij aan de rand van de duinen woont en het goede reclame was voor zijn dierenverhuurbedrijf (voor tv vooral). Toen de kersenkwekers in de buurt verdrietig werden, zijn er 4 of 5 "geruimd".
Leuk of niet, als 6 ara's 100 kersenbomen kaal eten in een middag word je niet vrolijk.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-10-15 - 12:38:51 send message to ParkietenPeter

quote
Wilde hier iets neer pennen maar dat mocht niet van mijn vriendin het was te grof

Dank je vriendin namens de moderator. laugh :Dwink ;)


lapland
Website Member
Posts :224

Website Member
2008-10-15 - 20:24:41 send message to lapland

Ik niet Hans ,maar dat geeft niet met zo lieve en leuke vriendin grijns ik ,laat haar de baas zijn


jandewit1969
Website Member
Posts :74

Website Member
2008-10-16 - 15:06:01 send message to jandewit1969

We moeten ondanks dat de ara een schitterende vogel is niet aan faunavervalsing gaan doen. Hierdoor sterven andere inheemse soorten uit.
De alexanderparkiet die in grote getalen rondvliegt in bepaalde steden en parken neemt vaak de holen in van de specht.
De specht is uren bezig om een gat te maken in de boom en als hij eenmaal klaar is neemt de alexanderparkiet het over.
Mijn voorkeur gaat uit naar de vogels te vangen of eventueel af te schieten.


DE MOTOR
Website Member
Posts :138

Website Member
2008-10-16 - 16:58:51 send message to DE MOTOR

Ik ben ook van mening dat wat aan de alexanderparkieten gedaan moet worden. Het is natuurlijk een mooi gezicht maar zoals gezegt slecht voor de spechten. En persoonlijk vind ik het mooier om een specht in het wild te zien hier, dan een Alexander. Schieten gaat natuulijk veel sneller maar ik denk dat het bepaalde mensen kwaad gaat makenrazz :p. En ook Schieten in stadsparken is niet echt veilig. Als je mist kan de kogel door de ramen vliegen van een gebouw in de buurt.wink ;).


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-10-16 - 17:31:58 send message to Karel

Als er hier en daar wat extra broedgelegenheid voor de slechtvalk wordt geplaatst, is het halsbandenprobleem snel opgelost.happy :)
Slaan we twee vliegen in een klap: meer slechtvalken in Nederland en tegelijkertijd opruiming van de Alexanders.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-16 - 17:54:35 send message to chrislaevers

Dat vind ik dus een zeer gezond alternatief voor het moeten afschieten van die vogels.
Uiteindelijk moet er een oplossing zijn om overlast te minimaliseren en inmenging in de inheemse fauna en zomeer te beperken en onder controle te houden. Wie zoekt die vindt.

Christine.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2008-10-16 - 20:08:04 send message to Picolet

Slechtvalken zullen zich eerder aan duiven te goed doen, zeker in de buurt van steden.

Levert weer conflicten op met duivenmelkers, ik hoorde laatst dat deze duivemelkers regelmatig sperwers ruimen met de hulp van klapkooien.

Ik vind het araproject ook helemaal niets, de combinatie van vader en dochter met verwante jongen in de vrije natuur is belachelijk.

Hoe krijg je lijst 1 jongen eigenlijk in de vrije natuur?

ze staan op naam en daar hoort toch een adres bij?

Bij controle thuis horen de vogels toch bij je op het woonadres aanwezig te zijn?

Als je een geelvleugel ara vangt die ongeringd is en niet gechipt ben je toch eigenaar?

Weliswaar zonder papieren, maar het is een niet inheemse soort die veelal in gevangenschap wordt gehouden en waarvan men kan uitgaan dat hij in gevangenschap wordt gehouden. Wellicht geldt hiervoor een uitzondering bij het anvragen van papieren?

Overigens wat is er met het tweede jong van vorig jaar gebeurt?

Zonde om zo met deze vogels voor een lullig project om te gaan.

Ruud


EdensB
Website Member
Posts :220

Website Member
2008-10-16 - 20:39:23 send message to EdensB

Meer roofvogels lijkt me inderdaad nog de beste oplossing ja, geef moedertje natuur gewoon de kans op het 'probleem' zelf op te lossen.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 175 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede