Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vraag over binsenastrilde Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : vraag over binsenastrilde
Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2008-10-22 - 18:26:57 send message to Richard V

Mijn binsenastrildes hebben het ondanks de steeds korter en kouder wordende dagen in hun bol gekregen en hebben nu 1 jong in de buitenvoliëre. Het jong is nu 5 dagen oud en wordt goed gevoerd. Over 2 dagen ga ik het ringen. Mij vraag; het jong wordt nu nog warm gehouden door de ouders maar dat zal over een paar dagen niet meer zo zijn. Het is het enige jong dus het kan zich niet warmhouden aan nestgenoten. Ik ben bang dat het door de kou dood zal gaan en overweeg het nest naar binnen te verplaatsen. Zullen de ouders het jong dan nog voeren? Iemand hier ervaring mee?


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2008-10-23 - 17:51:58 send message to Richard V

nou mensen, kom eens op met een reactie; ik sta nu max 2 dagen vóór de keuze...


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-10-23 - 17:55:46 send message to digipeet58

ik heb verleden week een koppel binzenastrilde's met 1 jong wat zelf uit het nest was gevlogen,
samen met een nestje waar nog 2 jongen inzaten in een kooi in koude schuur gedaan.
ouders voerden wel het jong wat zelf al uit het nest was, maar niet de jongen in het nest.
(helaas riepen de jongen ook niet zelf meer; te laat en/of te koud)
kan geen advies geven, heb de (ouder)vogels pas een half jaar.
Peter


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-23 - 18:49:59 send message to chrislaevers

Ik heb nog twee jongen in de nest en twee andere jongen van een ander koppel zijn enkele dagen geleden uitgevlogen.
Bij die twee jongen die nog moeten uitvliegen zie ik tot op vandaag dat er altijd één van de ouders op de nest zit. Bij mij zitten ze nu wel in een volière en in dat deel van de volière waar er verlichting is tot 21u en verwarming zij het met veel warmteverlies vanwege twee vlieggaten.
Bij mij zit één van de ouders dus op de nest.
Op 16 oktober begonnen de jongen pas schachten te krijgen en ze vliegen pas uit op de 21ste dag ongeveer.
Ik zou de nest ook niet verplaatsen maar eerder zoeken in de richting van het plaatsen van een warmtelamp.
Ik heb er een hangen in een sluisdeurrruimte op 15cm van een vlammenweversnest en de warmte is zeer voelbaar. Daar de nest dicht bij het gaas hangt had ik speling om de lamp zeer vlug en zonder risico voor de vogels te hangen. De ene situatie is de andere natuurlijk niet.
Daar mijn volières nu volledig ingepakt zijn kan de temperatuur in dat deel van de volière waar de binsen nestelen met zon en zonder verwarming nog oplopen tot 28°c, van korte duur uiteraard.

Raar dat de binsen dit jaar zo laat nog broeden.
Vorig jaar had ik deze late broedsels niet.

Wens je een goede afloop van de nest.

Christine.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2008-10-24 - 09:40:31 send message to ParkietenPeter

Ik ben zelf geen tropenman. (Hoewel ik er nu wel langzaam heen zou willen)

Is het mogelijk om de ouders of de moeder met het nest naar binnen te verplaatsen?

Zomaar een gedachte.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-10-24 - 11:21:33 send message to digipeet58

dat is vogens mij ook het enigste wat er gedaan kan worden. (met het risico om de jongen kwijt te raken) maar anders zou je zelfs de ouders kunnen verliezen.
ik (persoonlijk) zou de ouders met nest, met jong, naar binnen doen.
succes verder.
Peter


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2008-10-24 - 18:50:30 send message to Richard V

Dank voor de adviezen!
Zoals ik er nu over denk doe ik ze inderdaad maar naar binnen, zoals mijn plan was. Vanwege de uitleg van Christine kijk ik de sitiatie per dag aan; zo lang één van de ouders nog op het nest blijft laat ik ze buiten. Immers; hoe ouder het jong is als ik het naar binnen doe, hoe luider het zal bedelen, hoe meer kans op succes..


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-10-24 - 20:40:39 send message to chrislaevers

Ik ben net gaan kijken en bij mij zit een oudervogel op de nest (verlichting is nog aan) en de temperatuur is 12,4 in de volière zonder verwarming (heb ze net aangezet).
Hier gaat het nog niet vriezen, in de Ardennen al wel.
Laten we hopen op milde temperaturen. Elke dag is indd. een dag gewonnen.
Ik duim voor een goede uitvlieg buiten of binnen van je vogeltjes.

Christine.


Richard V
Website Member
Posts :392

Website Member
2008-10-28 - 22:15:52 send message to Richard V

Helaas... zaterdag het jong geringd. Ouders bleven het warm houden en voerden ook. Zondag zag ik dat de ouders het nit meer warm hielden. Heb ze meteen naar binnen verplaatst, maar dat was helaas te laat


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2008-10-29 - 00:39:37 send message to digipeet58

echt jammer.
denk (persoonlijk) dat we toch eerder moeten stoppen; eind augustus alle nestkasten uit buitenvoliere halen, jongen toch te zwak, misschien?
Peter



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 159 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede