Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > verse wilgentakken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : verse wilgentakken
frank_ursela
Website Member
Posts :76

Website Member
2008-10-24 - 18:07:50 send message to frank_ursela

ikzelf heb swiftparkieten ,en hang 1x in de maand verse wilgentakken met blad in de voliere van de swiften .
Nu was er laatst een collega kweker ,die haalde het blad van de takken .
Mijn vraag is nu : wat is beter ,met blad of zonder blad , en waarom ?
En zijn er andere boom en planten soorten ,waar de parkieten gek op zijn ?

m.vr.gr Frank


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2008-10-24 - 18:35:20 send message to dooren

Ik laat het blad altijd eraan, de vogels kunnen dit dan mooi zelf afknabbelen en nog wat groen binnenkrijgen.
Gert


frank_ursela
Website Member
Posts :76

Website Member
2008-10-24 - 19:12:43 send message to frank_ursela

Klopt, zelf laat ik het blad ook zitten aan de takken , maar zijn er mensen die er anders over denken ?

m.vr.gr Frank


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-10-24 - 20:22:16 send message to P.Rooth

Laat de bladeren ook zitten maar pluk wel na een fikse regenbui .

Bladeren met gallen zijn favoriet en de steeltjes schijnen overheerlijk te zijn

Paul


frank_ursela
Website Member
Posts :76

Website Member
2008-10-24 - 20:56:02 send message to frank_ursela

bedankt voor de reactie , zitten er dan ook nog bepaalde (voedings) stoffen in het blad of in de steel van de wilg , waarom de wilg zo aantrekkelijk is voor onze kromsnavels ?
Heeft iemand daar een idee van ?

m.vr.gr Frank


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-10-24 - 23:14:18 send message to denegon

Ik haal de blaatjes er altijd af de vogels doen er niets mee en het is een grote zooi. ik laat wel altijd kleine stukjes van de zij takjes zitten dat vinde ze geweldig om aan te knagen.
groetjes egon


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-10-24 - 23:20:22 send message to Ton Koek

In wilgenbast zit o.a. salicine, looistof, anorganische zouten, flavonoïden. Die stoffen werken aansterkend, bloedstelpend, kalmerend, koortswerend, krampopheffend, samentrekkend, verdovend, onsteking-remmend, antiseptisch.

Het is ideaal tegen rheuma, ontstekingen, koorts, koliek en krampen.
Net als Moerasspirea bevat het salicylzuur in de bast, dat het zijn ontstekingremmende werking geeft.
De chemische aspirine die iedereen kent - en in zijn medicijnkastje heeft - is afgeleid van Wilg en Moerasspirea.


frank_ursela
Website Member
Posts :76

Website Member
2008-10-25 - 08:58:46 send message to frank_ursela

Goede informatie ,Bedankt ,Ton.
Zijn er misschien nog meer boom soorten en onkruid planten die geschikt zijn voor onze kromsnavels ? ( en ook van waarde zijn ? )

m.vr.gr Frank


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-10-25 - 09:48:22 send message to Ton Koek

Een aanrader is het boek Onkruiden, zaden, insecten en bessen voor vogels*
A. van Mingeroet
http://www.mediaboek.nl/product/22983_Onkruiden,%20Zaden,%20insecten%20en%20bessen%20voor%20vogels?lang=nl


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2008-10-25 - 11:26:46 send message to mijnkaketoes.nl

(P. Rooth)

Waarom adviseer je de bladeren eraf halen na een regenbui??

gr

Henk


frank_ursela
Website Member
Posts :76

Website Member
2008-10-25 - 13:14:06 send message to frank_ursela

Heeft het blad van de wigentakken dan helemaal GEEN functie , en ook geen waarde voor onze kromsnavels ?
gr. Frank


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2008-10-25 - 13:55:59 send message to dooren

Jawel, bladeren hebben wel degelijk een functie, het houdt de vogels bezig en ze krijgen indirect toch bepaalde stoffen binnen.
Gert


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-10-25 - 15:06:45 send message to rupicola

Het nut van het regelmatig vertrekken van verse wilgentakken aan met name papegaaiachtigen wordt mijns inziens best vaak onderschat.

Afgezien van de al dan niet voor de vogels bruikbare stoffen, die overigens vooral de bast van wilg voorkomen, is de verrijkingswaarde in de zin van tijdverdrijf doorgaans zeer hoog.

Belangrijk gegeven daarbij is dat sommige vogels soms lang moeten wennen voordat zij daadwerkelijk aan dergelijke takken beginnen.
Dit geldt uiteraard met name voor vogels, die er niet bekend mee zijn of dit gedrag niet visueel kunnen overnemen van andere vogels.
Langdurig aanbieden is echter de sleutel tot uiteindelijk vrijwel altijd succesvol tijdverdrijf.


wink ;) Het wordt wellicht vervelend, maar ik ga toch weer eens verwijzen naar een van mijn artikelen, in dit geval 'Verrijking voor Papegaaien' terug te vinden in o.a. Onze Vogels (mei 2006)

In heel korte lijnen:
Het gevaar van verveling bij gezelschapsdieren wordt veelal onderschat.
Ongewenst afwijkend gedrag als gevolg van verveling komt nog veel te veel voor!
Diverse opvangcentra zitten vol met talloze voorbeelden.
Het belang van verrijking teneinde verveling zoveel mogelijk tegen te gaan en een scala aan voorbeelden van mogelijkheden van verrijking wordt in het betreffende artikel aan de orde gesteld.

N.B. Helaas heb ik moeten constateren dat de redacties van enkele doelgroeptijdschriften dit -wellicht meest zinvolle artikel van mijn hand- door kennelijke onderlinge competitiestrijd hebben laten liggen.



mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2008-10-25 - 15:20:42 send message to mijnkaketoes.nl

Hans

Dat heb je goed beschreven.
Zie ook inderdaad deze dingen bij mijn kaketoes.
Maar goed ik heb natuurlijk ook een goede leverancier van wilgentakken he wink ;)laugh :Dwink ;)

Henk

Maar ben nog steeds benieuwd naar het plukken van de bladeren na regen, want ik laat ze gewoon weken, soms maanden zitten.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2008-10-25 - 15:52:39 send message to rupicola

quote
Maar ben nog steeds benieuwd naar het plukken van de bladeren na regen



Ervan uitgaande dat Paul zijn beweegredenen vast nog wel komt toelichten, vermoed ik dat dit te maken heeft met het fenomeen zure regen.

Als het effect van zure regen in dit opzicht echt schadelijk zou zijn, d.w.z. met aantoonbare negatieve gevolgen, dan kunnen we de vogels beter ook niet meer blootstellen aan de diverse natuurlijke elementen.
Naar mijn idee doet een fikse regenbui (zuur of niet) meer goed dan dat het schadelijke gevolgen zou hebben.
Als we dit doortrekken kunnen we ook vraagtekens zetten bij het UV gehalte van het zonlicht.


Met andere woorden mijn vogels krijgen behalve regenbuien en zonlicht veel en vaak wilgentakken.


frank_ursela
Website Member
Posts :76

Website Member
2008-10-25 - 19:39:38 send message to frank_ursela

Dat wilgentakken goed zijn voor onze kromsnavels blijkt wel , maar ikzelf snij ze het liefste af aan de rand van een bos .
En niet langs een autosnelweg , i.v.m de autogassen . ( dat is mij verteld )
Lijkt mij ook logisch , toch ??

gr. Frank



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 220 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede