Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Het schoonmaken van de voliere en ontwormen van de vogels Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Het schoonmaken van de voliere en ontwormen van de vogels
roul rouls
Website Member
Posts :93

Website Member
2008-11-04 - 20:41:24 send message to roul rouls

Ik maak elk jaar in de Herfst mijn 2 volieres leeg en schoon. Dan ontworm ik ze als ze binnen zitten in kooien en zet ze dan een week later weer terug. Het is altijd wel weer een heel karwei. Ik haal ze eruit omdat ik de kooi met halimiet schoonmaak en de vogels ook spray met birdspray van bogena. Hebben jullie tips hoe ik het slimmer aan kan pakken zodat het minder stress veroorzaakt.(vooral voor de kwartels is het niet al te best.) Mijn volieres ze je door op de link te klikken http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_1000000760.html


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-11-05 - 09:58:06 send message to Rogert

Waarom zo steriel werken? Als je schoon maakt met water en azijn of water en citronella krijg je het ook nestjes schoon en je dieren kunnen gewoon in het verblijf blijven zitten.

Hoe schoner je werkt hoe zwakker je dieren worden. Een beetje vuiligheid zorgt voor een betere weerstand van je vogels. En als je je water aanzuurt met (verschillende mogelijkheden) zuur dan voorkom je ook al een hoop ziektes.


paintim
Website Member
Posts :1049

Website Member
2008-11-05 - 11:28:02 send message to paintim

Ja, wat heet steriel.Zelf maak ik de voliere 1x
per jaar in de vroege lente grondig schoon.
En wel met schraper en soda en daarna met groene zeep. Elke week met schraper en de zitstokken met
een sopje van groene zeep.
We hoeven niet net te doen alsof de vogels in het wild leven. Het zijn gewoon kooivogels,niet meer en niet minder. In een beperkte ruimte stapelt het vuil zich al gauw op.
Als je voor het schoonmaken van kooien/volieres
geen of weinig tijd hebt,dan moet je het vogelbestand inkrimpen of er in het geheel vanaf zien.
Het is een hobby en moet geen last zijn/worden,anders is de aardigheid er m.i. toch gauw af.
Vr.groeten van
ANTONI


zourky
Website Member
Posts :215

Website Member
2008-11-05 - 13:25:41 send message to zourky

Het binnen hok dus ook het nachtverblijf,ik doe alles in de zomer met de hogedruk reiniger en alles kan dan goed drogen omdat het warm is,alles droog dan draai ik denne takken door de kompost molen,en strooi dat op grond alles ruikt naar den,de buiten voliere is het alle weken gras afrijden en tweemaal per jaar snoeien,gras dat is nu tot volgende lente
groetjes Richard


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2008-11-05 - 16:34:55 send message to rajar

Je moet je volieres vrij zien te houden van schimmels en bacterien omdat ze op een kleine oppervlakte leven.
Een mooi voorbeeld is als er wilde dieren gevangen worden b.v. zebra s of gnoe s en deze worden in een omheining gezet iedere verwonding door de hoge infectiedruk behandeld moet worden met antibiotica. Krijgen ze dezelfde wond in het wild is er niets aan de hand. Onze vogels leven 24 uur per dag tussen hun eigen afvalproducten dus een goede hygiene is van levensbelang.

mvg Rob


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2008-11-05 - 19:48:41 send message to johanblok

quote

Onze vogels leven 24 uur per dag tussen hun eigen afvalproducten dus een goede hygiene is van levensbelang.


Daarom is geregeld (elke week!) afval, uitwerpselen, eventuele schimmels, e.d. verwijderen veel belangrijker dan 1 keer per jaar met een giftig schoonmaak middel reinigen. Dat laatste doe ik nooit.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-11-05 - 20:02:03 send message to P.Rooth

Heb in een topic het produkt Sirocco geplaatst met verwijzing naar de leverancier een 100% natuurlijk ontsmettingsmiddel .
Misschien een idee ?

Paul


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-11-05 - 20:10:10 send message to molineti

In hoeverre is dit middel bewezen ontsmettend tegen bacterieen?, schimmels?,virussen?

Zomaar een vraagje;er komen zoveel lekker ruikende middeltjes op de markt,maar werken ze ook echt voor waar wij ze voor willen gebruiken???

Ik hou het voorlopig(tot er wat beters is) maar op regelmatig schoonmaken en 1 keer per jaar inspuiten met virkon S .(een bewezen ontsmettingsmiddel)

Groeten Rene





P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2008-11-05 - 20:41:33 send message to P.Rooth


Een mieuw produkt zal gelijk ieder produkt een fase hebben dat dit getest wordt .

Er zijn zeker meer produkten die lekker ruiken
maar heb dit produkt over een vies plek gestrooid en de reuk van dat plak was na dagen niet terug .
Een ieder die een klein beetje op de hoogte is met bacterieen weet dat die graag in een vocht milieu leven om zich lekker te vermeerderen .
De bacterieen zorgen voor de smerige lucht die aan een vies plek zit omdat ze constant lopen te ruften .

Er zijn ook meerdere droogontsmetters maar deze zijn gewoonlijk giftig gelijk halamid en soortgelijke middelen .

Op de site waarvan ik de link ff voor het gemak erbij gedaan heb wordt uitleg gegeven zou u meer willen weten lijken de mensen van de rieterhoeve de beroersten niet en kan u om uitleg vragen waarop deze 'bewering' gestoeld is

www.derieterhoeve.nl

Indien een dergelijk produkt dus op de markt komt moeten we als consument ervan uitgaan dat dit produkt doet wat het belooft

De praktijk zal uitwijzen vandaar ik ook gevraagd had of er meer mensen dit produkt kennen en gebruikt hebben .

Mijn nachthokken wil ik graag zo droog mogelijk houden en daarbij kan Sirocco meehelpen een droog/nat ontsmetter die giftig is komt er bij
mij niet in .

Wat ik wel gedaan heb is met een kanjer van een brander de hele zaak behandelen maar dan moeten alle vogels uit de voliere gehaald anders heb je ze zo geflambeert

Paul


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2008-11-05 - 21:19:37 send message to denegon

quote
virkon S

hey rene spray je hier de vogels mee in??
of je volieres.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2008-11-05 - 21:22:48 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik denk misschien te simpelhappy :) maar als ik een goed ontsmettingsmiddel te koop zou hebben op natuurlijke basis zou ik het niet een geurbestrijdingsmiddel noemen.

Maar misschien ben ik wat te voorzichtig/wantrouwig wat dierenproducten betrefd

Groeten rene

p.s voor Egon: de kooien;ik laat het een halve dag zitten en was het dan na(voorkomen is beter dan...)



roul rouls
Website Member
Posts :93

Website Member
2008-11-05 - 21:41:12 send message to roul rouls

Het is niet het geval dat ik alleen maar 1x per jaar mijn voliere schoon maak, ik doe het zeker 1 keer in de 2 weken en probeer 1 keer in de week tenzei alles druk aan het broeden is.(Het schoonmaken houd in het zand van de tegels halen en er nieuw zand op doen.Ook maak ik alle bakjes schoon.) Het liefst werk ik niet met giftige middelen maar ik ben als de dood voor bloedluis. Doordat wij altijd de kalveren hokjes er mee behandelen tegen bacterien dacht ik laat ik mijn voliere er ook maar mee doen. Doordat het giftig is laat ik de voliere een week leeg staan en poets het na me schoon water.

Wat vinden jullie van soda?


casehulsebosch
Website Member
Posts :152

Website Member
2008-11-05 - 21:42:22 send message to casehulsebosch

Groet. Vikon S. Wij gebruiken het al jaren op onze boerderij hier in Nieuw Zeeland. Ok de volieres ontsmet ik ermee. zowel binnen als buiten vluchten met een bemister(is dat een goed Nederlands woord?). De vogels blijven in de vluchten en besproei hun ook. Geen nadelige gevolgen ondervonden. mvg Kees


mijnkaketoes.nl
Oud Lid
Posts :2103

Oud Lid
2008-11-05 - 22:09:23 send message to mijnkaketoes.nl

Zo te lezen dus erg goed spul. Kende he niet.

Als ik de beschrijving lees dan lijkt het wel wat agressief. Kun je daadwerkelijk de vogels in de voliere laten zitten als je de hokken sproeit?

http://www.virkons.nl/

Zou het graag eens uitproberen

Gr

Henk


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2008-11-06 - 10:32:12 send message to kvhooff

Ik was laatste bij een kweker. Hij had net alle vogels water gegeven.Ik vroeg hem of hij uit dat bakje zelf het water zou durven drinken...


Kees


roul rouls
Website Member
Posts :93

Website Member
2008-11-06 - 17:58:49 send message to roul rouls

Ik heb net de gegevens via de site van virkon S gelezen. Maar er staat in dat het brandwonden kan veroorzaken, lijkt met niet echt handig om dan je vogels er mee in te spuiten. Er staat ook niet dat je er dierenverblijven er mee kan reinigen. Wat is jullie mening over dit product??



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 233 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede