Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Krabben van de grote parkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Krabben van de grote parkieten
Geeltje
Oud Lid
Posts :6

Oud Lid
2004-05-21 - 22:55:11

Hallo allemaal,

Graag wil ik het volgende even mededelen, want ik weet niet precies wat ik er mee aan moet.

Ik heb grote parkieten; met name rosella's. De meeste van deze vogels zitten op eieren. Maar wat mij opvalt is, dat ze heel veel aan het krabben zijn. Ik vermoed dat ze een soort luis ofzo hebben, maar ik heb daar geen ervaring mee. Ook heb ik het binnenverblijf al eens grondig geinspecteerd, maar helaas zonder succes.

Nu zou ik graag van de ervaren kwekers en hobbyisten willen weten hoe dit komt en beter nog "hoe ik dit z.s.m. kan bestrijden en of tegen gaan.

In het kort de beschrijving hoe ik mijn vogels gehuisvest hebt, zodat men mogelijk het probleem kan veriveren en de oplossing kan aanbieden.

De buitenvoliere staat op betonnen 30 x 30 tegels, dus geen zand. Verder zijn er alleen stokken om te vliegen in de voliere en op zijn tijd nieuwe wilge takken aanwezig.
Het binnenverblijf is opgetrokken uit houtwerk met als dak golfplaten die geschilderd zijn. Op de vloer vindt men beukenblokkjes. Hier schraap ik een keer in de maand de opgehoopte poep vanaf, zodat het fris blijft ruiken.

Ik hoop dat een van u mij z.s.m. kan helpen met deze verschijning, mede omdat ik bang ben als de jongen uitkomen en deze hier mogelijk aan dood gaan.

Bovendien zat ik zelf te denken om eens met een insectendelger te spuiten, maar weet niet welke daarvoor geschikt is. En moet dit dan op de vogel of alleen in het binnenverblijf?

Met vriendelijke sportgroeten,

Hans


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-05-22 - 06:24:19

hallo
iedereen kan hierop gaan gissen van wat die vogels hebben de een zal dit zeggen en de ander dat.
het beste is om er mee naar een dieren cq vogelarts te gaan en de vogels daar te laten onderzoeken


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-05-22 - 14:04:11

Ik ben het helemaal met Kaketoe eens.
De klachtomschrijving is zo algemeen dat je inderdaad alle kanten op kan.
De dierenarts is waarschijnlijk de beste keus.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-22 - 14:37:31

Ik ben het met de 2 bovenstaande reacties absoluut eens. Niet zelf gaan experimenteren aan de hand van allerhande "mogelijke" (overigens goedbedoelde) diagnoses!

Een klein onschuldig testje kun je echter zelf wel even doen. Wikkel een van de vogels even (halve minuut) in een stuk wit laken (kop laten uitsteken!) en laat hem dan weer los.
Eventuele luizen zie je dan goed lopen in het laken. Luizen zijn goed te bestrijden met in de dierenhandel verkrijgbare middeltjes.

Geen luis? Dan echt even langs de dierenarts met een van de vogels!

PS Ik neem aan dat ze altijd over schoon badwater beschikken?!


Jannes
Website Member
Posts :32

Website Member
2004-05-22 - 16:33:08

Kijk eens aan de onderkant van de voerbakken,grootkans is het mijt, die hieronder graag bivakeert, besytijding heb ik geen kaas van gegeten, of het is ludiek.


Geeltje
Oud Lid
Posts :6

Oud Lid
2004-05-22 - 18:06:16

Hallo allemaal,

Alvast heel hartelijk dank voor de snelle reacties. Ik ga binnenkort dan toch nog maar even naar de dierenarts.

Trouwens ik heb er enkele vandaag in handen gehad en ze zien er gewoon goed uit. Geen insecten of mijten/luizen kunnen constateren. Ook nog even onder de voerplank gekeken, maar hier kon ik alleen 1 mier ontdekken. Ik heb wel mieren in mijn hok zien lopen.

Bedankt,

Hans


Geeltje
Oud Lid
Posts :6

Oud Lid
2004-05-23 - 12:42:03

Hallo Sportvrienden,

Ik zou toch nog enkele dingen te weten willen komen.
Op welke manier zou je luizen kunnen achterhalen of waarnemen?
Mieren in je hok, is dat een probleem?

Alvast bedankt,

Hans


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-23 - 17:54:57

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Luizen waarnemen? Lees mijn vorige posthappy :)

Een paar mieren zijn geen probleem, als ze maar niet in de nestkasten zitten of in troepen over de zitstokken wandelen.


mariovkoppen
Oud Lid
Posts :7

Oud Lid
2004-05-23 - 23:25:10

Hallo Geeltje
Aller eerst, wat is bij jou de definitie 'krabben'als het zo is dat ze met de tenen bij zich zelf zitten te vroeten dan zou het kunnen zijn dat je last van stofmeit hebt.
Je zegt dat je beukensnippes gebruikt en alleen de strond weg schept. Stofmeit is moelijk te zien, ze zijn namenlijk vrij licht van kleur, bijna wit de meit onstaat door het niet proper zijn met het hok. Je kan hiervoor het franse poeder OCPOU (mits goed geschreven) voor gebruiken dit is niet schadelijk voor de vogels, echter wel de drink en eet waren weg halen.
Of gebruik een blokje KOUDIJS, hiervoor hoef je de vogels niet weg te halen.
Dan kan je eventueel ook nog HALLEMIET gebruiken, echter daar weet ik niet van hoe of wat bij vogels. Je moet dus wel het hele hok grondig schoonmaken. Succes en ik hoop dat het snel over is.


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2004-05-24 - 07:45:19

weer iemand die met middeltjes aankomt zetten zonder dat hij/zij weet wat er daadwerkelijk aan de hand is jammer.
mariovkoppen betaal jij zijn vogels als ze door die middeltjes die jij hier voorschrijft als ze dood gaan nee zeker
'tis wel jammer dat hier mensen vanalles proberen om aantesmeren niet alleen in deze topic maar ook in andere.
geeltje ga daarvoor gewoon naar een dierenarts toe is wel het beste en ga niet zelf al die zogenaamde goede middeltjes toepassen want gaan jou vogels dood zeggen ze niet van ik betaal ze wel als ze dood gaan door het middel wat digene heeft voorgeschreven ga gewoon naar een dierenarts


R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2004-05-24 - 23:00:50

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik weet niet of je vogels last van luizen hebben maar, mijn grijze heeft last gehad van luizen als oplossing ben ik haar gewwon iedere dag gaan douchen en dat is nu over.

Tevens vind ik 1 keer in de maand de ontlasting verwijderen een beetje weinig maar, dat is mijn mening.


Geeltje
Oud Lid
Posts :6

Oud Lid
2004-05-25 - 20:25:51

Geachte liefhebbers,

Nogmaals heel hartelijk bedankt voor de wijze raad. Ik heb voor a.s. vrijdag een afspraak gemaakt met de dierenarts. Mogelijk weten we dan meer!

Wat is volgens u/jullie de beste bedembedekker, aangezien ik geen grote schoonmaker ben i.v.m. werk?

groeten,

Hans


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-05-26 - 08:17:44

hier staan veel voors en tegens van verschillende bodembedekkers beschreven , misschien heb je daar wat aan ..

www.vogelarena.com/pcs/philboard_read.asp?id=727


jan vogelaar
Website Member
Posts :3

Website Member
2008-06-29 - 15:44:38

ik een halsband die zit plots slecht in de veren
hoe kan dat maar zo
gr.jan



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 189 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede