Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Studie broedgedrag Afrikaanse astrildes Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Studie broedgedrag Afrikaanse astrildes
chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-12-01 - 15:30:45 send message to chrislaevers

Dit is een hele brok...
Ik heb een koppel Vidua fischeri wida's die parasitaire broeders zijn. Ze hebben maar een soort pleegbroeders : de blauwbuikgranaatastrilde of purpergranaatastrilde (Uraeginthus ianthinogaster). Die heb ik ook.
Deze heb ik sinds eind juli dit jaar en het zijn jonge vogels ek 07.

Schrik niet maar dit is hun tweede broedsel binnen maar globaal sinds juli 07 hun zesde broedsel. Ik weet dat ik ze op rust moet stellen maar die zullen ze hebben na dit broedsel en vijf tot zes maanden lang want dan zal ik man en pop scheiden. Ik heb dit laten gebeuren wegens nestmateriaal in hun bad en een ei op het grid in een ander badje (kweekkkooi 1m20 binnen).
Bijkomend is dat ik op een denkpiste zit waarbij jonge vogels een leerproces doormaken in broeden waarbij bij elk broedsel een stapje verder wordt gegaan. Daar heb ik het hier niet over.

Deze purpergranaatastrildes worden bestempeld als monogaam in de vogelhouderij. Daaronder versta ik : man en pop broeden afwisselend. Man en pop voederen afwisselend.

Met die term 'monogaam' heb ik het moeilijk.
Ik stel vast dat in vergelijking met zebravinken, de purpergranaatstrildepop meer broedt dan de man, het scheelt niet veel maar toch.
Het grote struikelblok bij Afrikaanse astrildes is het uit de nest gooien van pas uitgekomen jongen. Dat gebeurt bij mijn zebravinken (twee veteranenkoppels) niet. Dat is dus een verschil op dat 'monogame'.

Afrikaanse astrildes hebben dus in diverse kweekruimtes de tendens om hun jongen uit de nest te gooien.

Verklaringen en/of oplossingen die ik tot hiertoe gekregen heb vanuit diverse bronnen is

1° het meest courante : zet ze onder Japanse meeuwen.
Die methode interesseert me niet.

2° niet te veel eiwitten geven want dan wordt de man te hevig.

Bij dat tweede blijf ik steken. Ik ken mensen die heel succesvol met Afrikaanse astrildes kweken en hun recept kweekvoer' met mondjesmaat met anderen delen.
Dat is allemaal oké en geen onderwerp hier.
Dat die recepten het 'doen' en misschien ben ik daar verkeerd in, is omdat de man (daar ga ik dus vanuit) op een min dieet wordt gesteld zodat zijn natuurlijk libido beperkt wordt in kracht en hij het broedsel ongemoeid laat.
Waarom ik dat denk is omdat eiwitten in volle natuur constant aanwezig zijn en als de man die eiwitten in gevangenschap tot zich neemt om eigen jongen kapot te maken, waarom doet hij dat dan niet in de natuur?
Hier zit de knoop.

Even resumeren :
eiwitbalans voor deze vogels tijdens broed is cruciaal om de man niet te hevig te maken zodat hij voedering van de jongen in de nest toelaat.
Ik concludeer (dat is hypotisch!) dat recepten eivoer met kiemvoer, vitamine en houtskool... die de jongen op stok brengen eigenlijk de man op een kunstmatig laag pitje zetten maar dat het net genoeg is om die jongen op stok te brengen.

Hier wil ik dus verder in gaan : wat zou die man nu doen in de natuur met een ruim aanbod aan eiwitten dat er altijd is? Wat heeft hij in de natuur dat een man niet in volièretoestand heeft?

Purpergranaatstrildes zijn monogaam (zo heb ik begrepen uit diverse bronnen). Ze broeden met de pop en zouden ook afwisselend met de pop de jongen voederen. Twee koppels samen in één ruimte wordt bij mijn weten (corrigeer me als ik verkeerd ben) helemaal niet aanbevolen. Dat zal aan die man liggen want de pop heeft het helemaal niet in zich om zich weerbaar op te stellen. Dat in contrast met bv weverpoppen van verschillende soorten die duidelijk meer assertief zijn en de man liever kwijt dan rijk zijn wanneer er jongen zijn.
Helemaal monogaam zijn die astrildes niet want ik zie de man met pluimpjes rondvliegen alsof hij een tweede nest wil beginnen. Die nestgelegenheid is er niet en ik vermoed dikwijls dat hij gewoon de eerste gebouwde nest met de eieren en de broedende pop er in neemt als een tweede nest. Ik interpreteer dat als verfraaiing van de nest maar is het dat dus wel?

Monogaam en polygaam. Iets tussenin kennen we niet. Eigenlijk is het wel gekend maar niet erkend.
Pak nu kanaries en groenvinken. Die gaan toch door voor monogaam : samen broeden, samen de jongen voederen.
Maar sommige mensen zetten één man groenvink of kanariepop op meer dan één pop. Zulke berichten zijn me bijgebleven en ik dacht toen dat het een kunstmatig forceren van de broed was. Maar is dat wel zo?
Op Springwatch volgden ze ook een nest van een groenvink en van een koolmees en die mannen hadden zich ook verdeeld over meer dan de originele nest. De koolmees kreeg een bijnaampje en hij had drie nesten waarvan hij meewerkte in de voedering aan de twee laatsen. Hij had een recordaantal jongen op stok! In het wild dus!

Wat ligt er tussen monogaam en polygaam?
Het symbool van 'echtelijke trouw' is in onze westerse cultuur de zwaan. Maar wetenschappelijk studie heeft bewezen dat de vrouwtjes duchtig scheef gaan.
Ik ben er meer en meer van overtuigd dat de termen monogaam en polygaam totaal ontoereikend zijn om een vogelsoort daarbij in te delen. Wie weet zitten er geen tien andere kweekformules tussen waar wij met kunstmatige ingrepen (bv vermindering of rantsoenering van dierlijke eiwitten) een draai aan proberen te geven.

Ik overweeg dus heel erg om volgend zomerseizoen aan het koppel pupergranaatastrildes een tweede pop te introduceren op een welbepaald tijdstip en dat tegen alle 'regels' in. Een tweede koppel is uit den boze want het is duidelijk dat de man van deze soort een eigen territorium heeft en nauwe banden heeft met de pop.
Wat me daarin nog versterkt is dat ze de enige soort zijn waar de Vidua fischeri eieren bij legt. Deze pop die zoals de man eerder solitaire vogels zijn (mijn indruk tot nu toe), is tijdens de broed zeer actief. Eén koppel pleegouders is totaal ontoereikend.
Daar de pleegouders dus geen koloniebroeders zijn en elk koppel een eigen territorium heeft en de pop Vidua fischeri verschillende koppels nodig heeft om haar broedseizoen af te werken, vraag ik me af of ze na elke bevruchting door de man zich ophoudt in het territorium van één pleegouderman met verschillende poppen die hij verzorgt met afwisselend broed en afwisselende voedering maar duidelijk in mindere mate dan de pop, of dat ze wisselt van territorium.

In deze heb ik echt wel wetenschappelijke back-up nodig. Bestaat er wel een veldonderzoek van deze vogels?

Ik ga er een meerjarenstudie van maken en alle data zijn meer dan welkom.

Normaal zou ik minstens tien case studies moeten maken van koppels granaatastrildes in aparte volières elk enz maar dat is niet mogelijk.

Ik wil er gewoon achter komen waarom blauwfazantjes, blauwbuikgranaatastrildes enz. hun jongen uit de nest gooien.
Het wonderrecept eivoer bestaat maar dat is eerder een ingreep dan een natuurlijke aanpassing.
Misschien ben ik daar verkeerd in maar het kan geen kwaad om verder te zoeken. Volgens mij zijn er nog tal van formules tussen 'monogaam' en polygaam'.

Wie ervaring heeft met het polygaam karakter van het monogaam broeden van de kanarie of van de groenvink of van een andere vogelsoort. Laat het me weten.

Wie ooit broedervaring gehad heeft met Afrikaanse astrildes die geen koloniebroeders zijn zoals St-Helenafazantjes maar waar een man en twee poppen aanwezig waren en er enig broedresultaat geweest is, laat het me aub weten.
Mocht je iemand kennen die zich verdiept in deze materie, ik zou heel ernstig hier in willen verder denken.
Je kan me ook emailen of pb sturen.

Iedereen bij voorbaat bedankt.

Christine.




.





Harry.b
Website Member
Posts :14

Website Member
2008-12-01 - 15:47:39 send message to Harry.b

Een heel verhaal,Het enige waarmee ik je van dienst kan zijn is jonge blauwkop blauwfazantjes die ik in een grijs verleden heb gekweekt.Deze vogels kregen alleen maar weideplankton oftewel,ik ging iedere dag met een schepnet en een grote glazen pot een terrein in waarbij ik al fietsend met het net door de berm sleepte.Als ik dit een poosje had gedaan ging ik het net weer legen in de pot tot ik genoeg had voor die dag.In de deksel van de pot zaten afgeplakte gaten die ik open deed wanneer ik de pot in de voliëre zette.Kon je niet afkijken hoe snel ze er bij zaten.Zo heb ik ze groot gekregen en verder kregen de jongen de eerste week niks.

Harry


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2008-12-01 - 18:04:35 send message to Karel

Veel vragen over een interessant onderwerp. Ik adviseer je om van Grzimek's "Het leven der dieren" het deel "Gedrag" aan te schaffen, waarin je vele antwoorden kunt vinden op dit soort vragen.

Delen van deze uitgebreide serie worden regelmatig tweedehands op de diverse verkoopsites aangeboden.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2008-12-01 - 22:22:52 send message to Niltava

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Deze purpergranaatastrildes worden bestempeld als monogaam in de vogelhouderij. Daaronder versta ik : man en pop broeden afwisselend. Man en pop voederen afwisselend.

Monogaam betekent dat man en pop elkaar trouw blijven, niet dat ze samen broeden.

quote
2° niet te veel eiwitten geven want dan wordt de man te hevig.

Te veel gaat het meestal niet om. Meestal om
1) de eiwitten op het verkeerde moment
2) te eentonig/niet gebalanceerd etc.

quote
Even resumeren :
eiwitbalans voor deze vogels tijdens broed is cruciaal om de man niet te hevig te maken zodat hij voedering van de jongen in de nest toelaat.
Ik concludeer (dat is hypotisch!) dat recepten eivoer met kiemvoer, vitamine en houtskool... die de jongen op stok brengen eigenlijk de man op een kunstmatig laag pitje zetten maar dat het net genoeg is om die jongen op stok te brengen.

Hier wil ik dus verder in gaan : wat zou die man nu doen in de natuur met een ruim aanbod aan eiwitten dat er altijd is? Wat heeft hij in de natuur dat een man niet in volièretoestand heeft?

Vergeet niet dat het belangrijkste stimulans vaak is de afwisselende tijden van gebrek en overvloed.
Verder heeft een vogel, hoe groot zijn verblijf ook is, altijd voedsel bij de hand. Een dier in het wild niet.
quote
Monogaam en polygaam. Iets tussenin kennen we niet. Eigenlijk is het wel gekend maar niet erkend.
Pak nu kanaries en groenvinken. Die gaan toch door voor monogaam : samen broeden, samen de jongen voederen.
Maar sommige mensen zetten één man groenvink of kanariepop op meer dan één pop. Zulke berichten zijn me bijgebleven en ik dacht toen dat het een kunstmatig forceren van de broed was. Maar is dat wel zo?

Veel soorten zijn niet strikt monogaam maar paren met meer vrouwtjes/mannetjes(beiden komt voor).
Veelal blijft de man wel eenpop trouw en brengt hij daar de meeste tijd mee door. De andere poppen moeten het alleen doen of met minder aandacht(lees: voeren)
Uit onderzoek is ook gebleken dat sommige poppen paren met een "krachtige" man maar de daaruit gekomen jongen brengen ze groot met een goede vader.

quote
Ik wil er gewoon achter komen waarom blauwfazantjes, blauwbuikgranaatastrildes enz. hun jongen uit de nest gooien.
Het wonderrecept eivoer bestaat maar dat is eerder een ingreep dan een natuurlijke aanpassing.
Misschien ben ik daar verkeerd in maar het kan geen kwaad om verder te zoeken. Volgens mij zijn er nog tal van formules tussen 'monogaam' en polygaam'.

Probeer eens gekookt zaad, schijnt een goede vervanging te zijn voor onrijp zaad. (5 min. blancheren)
Probeer afwisseling in dierlijk voer. Naast buffalo's en meelwormen, nachtvlinders en spinachtigen(hooiwagens).
Geef de wormen een meelwormensubstraat (om hun voedingswaarde omhoog te brengen.
Breng er veel makkelijk broedende vogels(zebra's etc) bij de wida's. Heb wel eens gehoord dat ze door "hoge nood" wel eens eieren in hun nesten lagen.
Zoek ook eens bij australische kwekers(websites) deze moeten het al lang doen zonder import).

Ik denk dat 2 poppen bij een man gegarandeerd tot verlies van pop(pen) en jongen leidt.(bij de afrikaantjes)



DE MOTOR
Website Member
Posts :138

Website Member
2008-12-02 - 15:15:36 send message to DE MOTOR

Denk dat je lid moet worden van Scap. Speciaalclub afrikaanse prachtvinken. Ben er zelf ook lid van. Het is een hele leuke groep mensen. Met eigen forum ze hebben een stand op de Bondsshow in Apeldoorn. Ik heb zelf gewone granaten kweken valt tegen maar de aanhouder wint denk ik altijd.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-12-11 - 15:52:09 send message to chrislaevers

Sorry dat ik zo laat reageer maar ik wou het allemaal laten bezinken. Iedereen erg bedankt voor verschillende interessante opmerkingen.

Harry, de weideplankton kan ik uiteraard alleen maar toepassen in de zomer. Ik heb het vorige zomer al een beetje gedaan met het uitschudden van wilgen en andere insectenrijke struiken. Een wit laken onder de takken is daarbij zeer handig omdat je luizen en spinnetjes meteen ziet. Ik heb deze winter niet gesnoeid met het oog op vangsten volgende zomer.

Karel, Grzismeck ken ik van zijn ganzenexperiment en zijn encyclopedie van vogelsoorten. Ik wist niet dat hij nog veel meer geschreven had. Dat moet ik uitzoeken. Bedankt voor de tip.

Niltava, hier zijn verschillende dingen :

- Jij zegt dat monogaam betekent dat ze niet altijd samen broeden en samen voederen maar wel dat ze elkaar trouw blijven. Dat begrijp ik niet goed. Bedoel je niet het omgekeerde zoals mijn binsenastrildes?
Zij broeden en voederen samen nest na nest (dezelfde man en dezelfde pop) maar op de pop zitten soms twee mannen. Zij laat zich dus bevruchten door een vreemde man die niet deelneemt aan het broeden en het voederen.
Is het dat wat je bedoelt?

- Dat het aangeboden voedsel op de juiste moment en in voldoende diversiteit moet aangeboden worden, ben ik volkomen met je eens. Dat is een probleem en de beschikbare ruimte ook.

De man en pop purpergranaatastrildes zijn nu van elkaar gescheiden tot in mei wanneer ze terug in een grote 'onderbemande' volière kunnen.
Voor de tweede keer had de pop 4 jongen binnen.
De man ging al meteen met één jong aan de haal. Ik heb hem deze keer apart gezet. De pop is dan met een jong uit de nest gevlogen maar na enkele seconden is ze terug met het jong in de nest gevlogen. Het gerecupereerd jong heb ik er terug bij gezet. De ganse dag is ze komen eten en in de nest gevlogen. Halverwege dag twee was ze van de nest af en ik wist hoe laat het was. De jongen zijn niet gevoederd geweest.
Ik zou het niet hebben over leerproces in het broeden en voederen van jongen maar eigenlijk kan ik dat toch niet helemaal links laten liggen.
Bij de allereerste broedsels (jonge vogels van 07) in de volière buiten werden eieren met embryo er in uit de nest gegooid. Binnen werden 4 jongen uitgekomen op één dag uit de nest gegooid. De laatste keer heb ik de man apart gezet maar is de pop met een jong terug in de nest gevlogen en heeft ze de vier jongen in de nest laten zitten. Ik maak het me misschien allemaal wijs, maar misschien is er een kleine doorbraak. Misschien gaat de pop volgende keer in juni of juli de jongen ook voederen.

Wat ik ook heb zitten bijdenken is dat de man misschien de roep van een andere man nodig heeft om gestimuleerd te worden om zijn jongen te voederen. Zo'n man zou dan twee volières verder zitten en buiten zicht. Dat is eigenlijk ook een piste die zou gevolgd of uitgeprobeerd kunnen worden.
Hoe langer en hoe meer ik met de vogels bezig ben, hoe meer ik besef dat ik er nooit voldoende over zal weten.
Ik zou bv bij wijze van experiment de pop Vidua fischeri die dus haar eieren moet leggen bij de purpergranaatastrildes, bij de pop purpergranaatastrilde kunnen zetten in dezelfde kooi tijdens de wintermaanden, zodat beide vogels aan elkaar kunnen wennen. De pop astrilde is ek en is dus nooit opgegroeid in de nest met een Vidua fischeri jong. Dat op zich zou ook al een probleem kunnen zijn en eentje dat misschien nooit meer opgelost geraakt.
Maar als ik dat met toezicht van 's morgens tot 's avonds zou doen, dan kan het even goed zijn dat het een averechts effect heeft en de astrilde pop een aversie opbouwt tegenover de Vidua fischeri pop.
Ik stel me voor dat in de natuur de inval van de Vidua fischeri pop in de nest van de purpergranaatastrilde eerder een blitz en 'heimelijk' bezoek is eerder dan een gedoogd bezoek.
Ik ga er dus over blijven nadenken. De vogels zullen hun 'broed'activiteiten eind mei mogen hervatten en ik hoop tegen dan op een 'juist' spoor te zitten.

Motor, ik heb het papier van Scap hier nog liggen. Moet eerst nog een storting doen. Bedankt voor het opfrissen.


Alle data blijven welkom.

Christine.




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 237 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede