Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Drinkwater Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Drinkwater
Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-12-29 - 10:54:08 send message to Kieba

Hoe zorg ik er voor dat het water, voor mijn kwartels op de grond van mijn volière, niet bevriest?


mila86
Website Member
Posts :111

Website Member
2008-12-29 - 10:58:03 send message to mila86

dat wil ik ook graag weten buiten vogels moet ik nu 3 daags het ijs eruit halen en vers geven...

dus iemand die een idee heeft???


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-12-29 - 11:40:00 send message to chrislaevers

Ik zou het ook niet weten. Bij vijvertjes gebruiken ze soms een dobberend balletje maar ik denk dat als de hoeveelheid water te weinig is, dat dat balletje vastvriest in het water.

Hoe doen die kwarteltjes het eigenlijk in de natuur? Ik heb de Chinese en in China kan het toch ook danig vriezen?

Bij mij hebben ze toch 5 à 6 uren per dag drinkwater. Zou dat niet voldoende zijn?

Kieba, ik heb je een PB gestuurd invm met een gekwetste egel. Wil je die aub lezen?

Christine.


marco20
Website Member
Posts :259

Website Member
2008-12-29 - 11:45:39 send message to marco20

ik heb in mijn voliere een koppel roul rouls lopen . ik doe overdag warm water in de waterbak en als het bevroren is smorgens herhaal ik dit nog een keer . savonds als het donker begint te worden haal ik de bak eruit en zet ik hem smorgens weer terug met vers water . groeten marco .


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2008-12-29 - 12:06:25 send message to dooren

Je zou er ook wat suiker in kunnen doen zodat het minder snel bevriest.
Gert


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2008-12-29 - 12:11:46 send message to henkdelaat

Dit is voor parkieten en papegaaien.

Vaak is het voldoende als je ijsblokjes of ijs snippers in een bakje in de kooi zet,dan pakken ze daar iets van en laten het smelten in hun mond.

Of dit voor kwartels ook kan weet ik niet.
Je kan ook druivensuiker in het drinkwater oplossen dan bevriest het niet zo snel of je gebruikt een warmtehouder die zijn er speciaal voor.

Henk


andre22
Website Member
Posts :68

Website Member
2008-12-29 - 12:31:35 send message to andre22

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Een andere manier is om een luchtpompje te gebruiken. Door een slangetje van het luchtpompje in het water te doen blijft er lucht door het water stromen en zo blijft het water in beweging. Het water zal daardoor niet snel bevriezen.
De pompjes kosten rond een tientje en zijn eigenlijk voor aquaria.
Succes gr Andre


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-12-29 - 13:00:05 send message to Tens

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ervaring met kwartels en vogels heb ik (nog) niet veel maar ik hield veel dieren buiten, ook dieren die niet altijd buiten gehouden worden. Er zijn torentjes te krijgen of te maken die je over of in het drinkwater kunt zetten om het wateroppervlak beschut te maken. Ook zijn er verwarmingselementen te krijgen die je even in de magnetron kunt leggen of waar batterijen in moeten maar die zijn niet erg duurzaam.

Ik weet niet hoe groot uw drinkgelegenheid is maar een goedkope oplossing is piepschuim op het wateroppervlak met in het midden een gat en op de bodem een luchtpompje met eventueel in het gat een strohalm als de drinkgelegenheid erg groot is. Rottend gras is normaal gesproken niet nadelig voor het darmkanaal voor het dier maar in plaats van hooi kun je in combinatie met het pompje ook lavastenen gebruiken.
Daarnaast zijn er diverse soorten drinkbakjes en flessen tegen het bevriezen. Die vallen natuurlijk ook zelf te maken door bijvoorbeeld de waterbak te isoleren zoals een thermosfles indien het water voldoende beschut is. Een goede manier van het oppervlaktewater beschutten is bijvoorbeeld het afschermen van het water door het in een gekantelde doos te zetten of het water geven vanuit een klein contructie gemaakt van een dikke maat grijze PVC buis of een lekke voetbal.
Je kun natuurlijk ook kiezen voor een fonteintje maar die kan alsnog stuk vriezen.
Overigens leven kwartels in China bij beschutte beekjes of snel stromend water waar ook andere dieren naartoe trekken. Dit zoete water bevriest niet heel snel.

Suiker en zout zijn absoluut af te raden.
De verwerking van deze overdosis aan mineralen door het lichaam vraagt namelijk veel water en vooral in de winter zijn aandoeningen als blaasgruis niet uit de lucht. Afhankelijk van het dier kun je er wel voor kiezen het menu te herzien om zodoende de vet- en vocht opname op de winter aan te passen.
Bij nestende dieren of dieren in ruste, (die om de paar uur wakker worden bij koud weer), is dat een goede manier om longontsteking te voorkomen.

Gezien de milde omstandigheden zal een overdekte drinkplaats voldoende moeten wezen. Daar zijn wel oplossingen voor te verzinnen.
Veel voedsel- en zaad apparaten uit de dierenwinkel kunnen ook gebruikt worden om water te geven. Zo ook bepaalde soorten asbakken om vieze rooklucht binnen de perken te houden. Veel van deze plastiek asbakken zijn in het midden of aan de zijkanten geisoleerd en uit de gaten of uit een rand zouden kwartels misschien kunnen drinken, mits ze er niet bang voor zijn en mits hun manier van drinken er voor geschikt is natuurlijk.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2008-12-29 - 13:02:32 send message to P.Rooth

Er bestaan verschillende soorten 'verwarmings'plaatsjes die voor kwartels en andere grondvogels bestemd zijn maar water wat met een beetje honing aangelengd wordt is ook te gebruiken voor kwartels zorg wel dat ze niet in dit water gaan baden .
Dit honingwater bevriest minder snel en wordt een beetje papperig .

Succes

Paul


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-12-29 - 13:14:06 send message to Tens

Ik zou bovenstaande graag willen ondersteunen met dit advies gezien honing uitermate geschikt is om de weerstand van winteractieve dieren op peil te houden.

Goed idee Paul.

ps: ik gaf sommie dieren ook weleens lauw-warme thee met een smaakje als verwennerij en om de luchtwegen vrij te houden. Maar misschien zijn darmen van vogels daar te gevoelig voor.


Dyzer
Website Member
Posts :31

Website Member
2008-12-29 - 15:26:49 send message to Dyzer

bij mijn kwartels (harlekijnen) zie ik dat ze één a 2 gaten in het ijs maken waar de andere vogels dan ook komen drinken. Ik vervang het water natuurlijk ook geregeld om ervoor te zorgen dat ze genoeg drinken binnenkrijgen.

Ge kunt ook een klein verwarmingsdarmpje kopen dat ge in het water legt. Dit zal het water op op temperatuur houden.


robbunschoten
Website Member
Posts :117

Website Member
2008-12-29 - 15:50:34 send message to robbunschoten

ik gooi als het flink vriest altijd een flinke scheut roos vice of van de lidl of aldi in het water dat bevriest bij mij nooit


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-12-29 - 19:26:36 send message to Kieba

Geweldig al die adviezen en ik kan er mee aan de slag. Mijn Chinese en Japanse kwartels hebben, naar mijn gevoel, geen enkel probleem met de kou wel hebben ze de gelegenheid om in de hoeken van mijn volière te schuilen onder de nodige takken en bladeren waar ik ook voldoende stro heb neergelegd.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2008-12-29 - 22:02:17 send message to roodmus

Kijk hier eens http://www.birdshopping.nl/ en dan bij drinkfonteinen.

Kost een paar euries en nooit geen last meer.

Grt.


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-12-30 - 01:12:03 send message to Kieba

Geweldige site, hartstikke bedankt


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2008-12-30 - 16:39:46 send message to Tens

Je mag op het forum bij mijn weten niet verwijzen naar verkopers daarom noemde ik ze niet, maar let wel even op dat fonteintjes net stuk vriezen en dat de batterij behuizing van de verwarmingselementen goed verpakt zijn, want zij zijn vaak NIET waterdicht.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 234 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede