Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Koude nachten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-01-09 - 13:26:02 send message to kvhooff

Als je dieren hebt moet je goed voor ze zijn.

Sommige "liefhebbers" onder ons knijpen hem iedere dag uit angst voor dode vogels.

Sterker nog ze verkopen dat als succesverhalen en dat ze daarna poppen verspelen en hun vogels ver voor hun normale leeftijd het loodje leggen hoor je natuurlijk niet.

Kees




Kees


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-01-09 - 13:43:56 send message to kvhooff

Beste Christine het is hartstikke mooi dat je zebravinken onder deze omstandigheden jongen hebben maar het is niet normaal.

Onze vogels buiten kijken wel link uit om nu te kweken. De meeste trekken zelfs weg naar zuidelijk gebieden om te overleven en wat hier nog zit is niet veel meer.

Maar jouw vogels kunnen geen kant op. Ze zitten opgesloten en zijn van jou afhankelijk.
Als je in de winter vogels wilt kweken zou ik mijn management aanpassen en anders geen gelegenheid geven voor voortplanten.

Kees


eckers
Website Member
Posts :94

Website Member
2009-01-09 - 18:34:12 send message to eckers

ik heb net mijn toerako,s toch maar binnen opgesloten,ik vind het toch te riskant dat ze overdag nog naar buiten gingen


Dyzer
Website Member
Posts :31

Website Member
2009-01-09 - 19:27:22 send message to Dyzer

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Mijn zebravinken zitten normaal ook buiten in de winter (nu zitten ze binnen omdat het grootste deel verkocht is). Ik laat in de winter mijn nestkastjes ook in de voliere hangen om ervoor te zorgen dat de vogels in de kastjes kunnen en daar kunnen slapen. Ik heb al elk jaar in januari jongen gehad die groot geworden zijn zonder dat ik iets uitval had (geen dode jongen en geen dode volwassene). Als ge u vogels dus goed verzorgd zullen ze dus normaal geen probleem hebben van de koude.

Ik ben zoals enkele voor mij ook van het principe dat de winter dient als "natuurlijke selectie". Zwakke vogels die kunnen zorgen dat in uw verdere kweekbestand zwakte ingebouwd word in de genen worden zo "opgeruimd" en u blijft over met goede en sterke vogels.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2009-01-09 - 20:14:56 send message to P.Rooth

Hallo Christine

Krijg je ervan als je je vogels zo goed verzorgd
Trek je niets aan van commentaar want dit gebeurd gewoon .

Heb zelf ook tijdens strenge vorstperiodes vogels gehad die zonodig aan de leg gingen en ook nog de eieren uitbroeden en de jongen groot brengen probeer ze dan eens tegen te houden krijg je geheid legnood .
sad :(
Paul


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-01-10 - 00:19:36 send message to Karel

Nu moet ik zeggen dat we hier in Noord-holland nogal geluk hebben gehad wat de vorst betreft, maar ik snap de problemen in Brabant en Limburg (-22 C shocked 8O)


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2009-01-10 - 12:33:26 send message to chrislaevers

In de tuin deze morgen om 8u (Vlaams Brabant B) was het -15°C. Dat is de koudste temperatuur van deze winter die ik heb gemeten.
In de warmste volière was het -3,9°C maar de drinkbak op de voedertafel boven de verwarming was niet bevroren.
Ik heb mijn ronde gedaan en iedereen was op post.
Ik heb de jonge zebravinken horen roepen en één van de ouders zit er altijd op.

Ik wil helemaal niet kweken in de winter met zebravinken maar ze slapen nu eenmaal in nestkastjes en die zijn er dus.
Ik ben het er mee eens dat ik dat koppel indd had kunnen scheiden. In die volières is dat dus het enige koppel dat er zit.
Gisteren scheen de zon en had ik 18°C rond de middag in de warmste volière.
Momenteel is het er 11°C.
Temperatuurverschillen, nog zo iets ...

Verder voel ik me misleid door alle berichten over globale opwarming en de milde winters van de voorbije jaren. Een decennium geleden dat het nog zo gevroren heeft.
Mijn doel is dus om tegen volgende winter een degelijke licht doorlatende isolatie aan te brengen aan de noordkant, overal plexiglas aan te brengen zodat het bouwplastic kan verdwijnen en zo te komen tot vorstvrije volières bij nachtvorst van -15°C.
Zo hoort het, ik ben het daar volledig mee eens.

Wat natuurlijke selectie door koude betreft...
Dat lijkt me nogal complex :

1° in gevangenschap leven vogels veel langer dan in de natuur. In de natuur worden 'oude' vogels ziek, ze eten minder en worden dus door koude (schaarsheid van voedsel en competitiviteit om het schaarse eten) of door predatoren geveld.

2° mag je er bijgevolg van uit gaan dat als er sterfgevallen tijdens grote koude zijn in volières, dat het de oude vogels zijn die in aanmerking komen om af te vallen? De koude is een bijkomende last zodat ze ondanks voldoende voedsel voor ALLE vogels en drinken, niet goed eten en zo ziek worden?

3° stel dat er morgen of zelfs tijdens de dooi één jonge binsen 08 bij mij overlijdt en de andere 8 zijn oké. Moet ik dat dan aan de koude toeschrijven of aan het feit dat het een geboren zwakkere vogel was? Wat is natuurlijke selectie eigenlijk in volièresituatie?

Christine.




kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-01-10 - 12:55:42 send message to kvhooff

Natuurlijke selectie dmv strenge vorst? Is jullie kweekdoel:

Vorstbestendige vogels te kweken op de Noordpool of zo?

Volgens mij verkort je alleen de leeftijd van je kweekvogels op deze wijze. In Nederland is de gemiddelde leeftijd en de algemene gezondheid in een eeuw tijd omhoog gegegaan door betere voeding en huisvesting.




medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2009-01-10 - 13:05:41 send message to medaar

bar koud hè. we zijn dit niet meer gewoon. in 1962 en begin 1963 was het nog veel kouder. hier bij Brugge. was het 6 weken -15 en soms -20 en nu klagen. op alles voorzien nu de media is er. de vogels geen kans geven om te wonen. en nu jongen in buiten kooi. ???? geloof er ooo van. Kweek al 45 jaar vogels. redens veel te veel en wink ;) waarom ,het niet kan.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2009-01-10 - 13:46:47 send message to P.Rooth

Christine geloof ik zonder meer .

Dat Medaar dat niet doet is zijn/haar probleem

Dat vogels in kou wel degelijk broeden en d'r jongen grootbrengen twijfel ik niet aan

Heb niet 45 jaar vogels echter in de krap 40 jaar dat ik vogels houd is me dit menig maal overkomen .

Ik heb nu rk kakarikis die bittergraag een broedblok willen hebben geef ik ze een blok ben ik bang dat er binnen de kortste keren eieren gelegd worden maar dat probeer ik zolang mogelijk uit te stellen .
Vind ik een ei in het nachthok hebben ze gelijk een blok in de voliere hangen .

Paul


kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-01-10 - 13:49:40 send message to kvhooff

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Dan hang je toch het broedblok in het verwarmde binnenhok?
Vogels gelukkig, jij gelukkig.

Ik kweek altijd in het binnenhok (minimum temperatuur 10 graden).

Voordelen:
Je kunt het hele jaar doorkweken.
De vogels zitten rustig
Geen dode jongen door afkoeling omdat de pop te lang van het nest is.

(ps post een paar keer gewijzigd; valt niet mee om foutloos te typen)



P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2009-01-10 - 14:21:38 send message to P.Rooth

kvhoof

Ik ben geen liefhebber die het hele jaar door kweekt hou ik absoluut niet van .

Mijn Kakarikis zouden het hele jaar door wel willen en kunnen kweken maar in belang van de vogels laat ik dat niet toe 2 nesten met jongen per jaar vind ik zat .

De vogels kennelijk niet maar ik wil wat langer van mijn vogels genieten en fatsoenlijke jongen kweken .

Wat hebben ze eraan om constant jongen groot te brengen omdat ik zonodig veel wil kweken .

Tenzij ik een broodkweker zou zijn dan .. maar dat ben ik niet .

Grt
Paul



kvhooff
Website Member
Posts :180

Website Member
2009-01-10 - 15:40:18 send message to kvhooff

Kakariki's hebben inderdaad de neiging om continu door te gaan. Wil je 20 jaar en langer met je kweekkoppel kunnen kweken dan is 2 rondjes per jaar in combinatie met een goede huisvesting/voeding een vereiste.

Kees


goudvink1
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-01-10 - 17:07:13 send message to goudvink1

Hallo,

Zelf zit ik met vogels die van oorspong afkomstig zijn uit het verre noorden, ze zitten er allemaal vrij goed bij en fluiten dat het een lust is.
Voor deze vogels is het mss wel is goed voor een koude golf.
Verder snap ik maikel wel over de sterkste die overleven maar je mag dit niet doortrekken naar vogels die van oorsprong warmere oorden hebben.
Door de kweek zijn wel een aantal vogels onze temperaturen wel wat gewoon geworden.
Maar zou ze toch de mogelijkheid geven om ze ten minste vorstvrij te laten overwinteren.
Maar dit moet ieder voor zichzelf uitmaken, de kweker kent zijn vogel het beste.

groeten
bart


tuinman222
Website Member
Posts :29

Website Member
2009-01-10 - 21:52:55 send message to tuinman222

goededag ik heb een grootte buiten voliere met een grootte nachthok er aan de vogels die bij mij zitten zijn wildzang en tropen wildzang geen enkele probleem tropen ook niet mar wat ik wil zeggen is de gouldamadinesen bij mij zitten ook in de buiten voliere de hele zomer zaten ze binnen ook toen het erg warm was ze kwamen niet nar buiten nu is het winter warbij het erg koud is mar nu is het om gekeerd mijn goulds zitten de geheledag buiten ook s nachts en zelfs nu zijn ze weer een nestje an het bouwen war ik weer zeer veel vewrtrouwen in hebt en dat ook nu weer de jongen op stok komen wie ben ik om tezeggen ze moeten nu nar binnen omdat het beter is de vogel bepalt het dus zelf en kies voor buiten ook al mijn vogels baden gewoon buiten als ik vers water er in doet dar uit blijk dat ik gezonde sterke vogels hebt warbij ik duidellijk wel zeg dat voeding heel belangrijk is voor de vogels en dat ze genoeg tedoen hebben met ook dit strenge weer ik kweek al meer dan 30 jar vogels ben met maikel eens zit er een vogel bij die niet goed of ziek is dan valt deze zeker af mar de meeste gezonde vogels komen er wel door zorg er wel voor dat de stokken s nachts altijd droog zijn ivm bevriezen van de teentjes want achter bevroren tenen kom je er echt pas achter in april dieren mishandeling is als ze geen eten water of tekrap in een kooi zitten het is wel heel belangrijk dat je de vogel langzam berengt nar de winter toe geen enkele vogel overleeft het bijna als hij uit een warme vertrek komt en wat ik zeker niet an raad is als je vogels koud zitten nu om dan in eens een kachel neer te zetten want dan krijg de vogel het zeker tepakken vak zetten wij de kachel voor ons zelf neer en de vogel heeft iets meer lichaams warmte dan de mens ongeveer 40 a 41 graden en de stokken zijn belangrijk voor de tenen zowel dikke als dunne stokken groet gerard




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 128 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede