Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > HELP MIJ EN MIJN ARA Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : HELP MIJ EN MIJN ARA
jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-01-08 - 11:37:39 send message to jaap van de pol

hallo vogelliefhebbers,

Ik heb een blauwgele ara van 18 weken. Ik voerde hem nog 2 keer per dag pap tot vorige week. Hij begon af en toe te braken. De kweker zei dat ik minder pap moest gaan voeren, dus ben ik naar 1 keer gegaan. Ook de vogelarts in Veldhoven beaamde dit, dus de kweker had gelijk. Gisteren had ik hem één keer gevoerd en redelijk wat, misschien iets teveel. Vanochtend lagen er 2 hoopjes ontlasting en in allebei de hoopjes zat een hele zonnebloempit. Deze doe ik door de pap heen om de vogels goed te laten groeien als ze jong zijn. maar van de 50 zijn er dus zeg maar 2 niet verteerd. De vogelarts zei dat ik niet gelijk moest denken aan KDS (Kliermaag Verwijding Syndroom)maar dat ik het wel in m'n achterhoofd kon houden. Zij vond omdat het een jonge vogel was het goed kon dat deze nog niet alles optimaal verteerde en dat er dus best een onverteerd zaadje in kon zitten.

Is iets als deze situatie bekend bij jullie, graag dan jullie reactie !

PS: IK HOEF GEEN MENINGEN OVER HANDOPFOK, WANT DAT WETEN WE ONDERTUSSEN WEL. DIT WAS EEN NOODGEVAL !!!


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2009-01-08 - 12:33:28 send message to Hannie

Hallo Jaap

Ik begrijp niet goed waarom je zonnebloempitten door de pap doet , dat zijn toch flinke zaden .
Ik ben met mijn Kaketoe (7 jaar terug ) van pap overgestapt op Cede mix voor papegaaien ( opfokvoer ) dat voerde ik met geraspte appel en water verwarmd tot 38 graden , dat voerde ik met een theelepeltje , en dat at hij gretig .
De zaden gaf ik appart , zodat hij die zelf kon eten , ontdekken .
Toen de vogel zelf zijn zaden at , ben ik met het opfokvoer gestopt .

Groet Hannie



jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-01-08 - 12:50:45 send message to jaap van de pol

hallo Hannie, het zijn natuurlijk wel gepelde zonnebloempitten he. maar hij vind het een lekker papje dus, ook doe ik er wat eivoer voor papegaaien doorheen. Ik vind dat hij zelf nog matig eet. Ik heb zaden, pellets, eivoer, fruit in zijn kooi staan, maar 's avonds ligt er meer naast dan hij opgegeten heeft. ook is zijn krop dan leeg, dus ik vind niet dat hij zelf al redelijk eet. Hoe is jouw ervaring hier mee? hij is meer aan het ontdekken denk ik.

groeten Jaap Jan


Hannie
Website Member
Posts :327

Website Member
2009-01-08 - 13:03:13 send message to Hannie

Hallo Jaap

Ik praat natuurlijk alleen uit eigen ervaring .
Als je die pap wilt geven waarom doe je er dan niet wat tros gierst door ?
Dat lijkt mij een betere keuze dan zonnebloempitten , het is maar een idee hoor .
Het Eivoer waar je het over hebt , daar maakte ik dus een papje van met appel .
Mijn kaketoe was daar dus gek op , hij at het zelf met een lepeltje .

Groet Hannie


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-01-08 - 13:35:01 send message to Ton Koek

Kun je de pitten niet malen vooraf? Zonnebloempitmeel lijkt mij net zo voedzaam.
Daarnaast een bakje met hele pitten die hij zelf kan pakken om er aan te wennen.

18 weken, zou hij dan niet al lang zelfstandig moeten eten?


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2009-01-08 - 13:47:08 send message to Antonia

Ik gaf mijn amazone baby ook gemalen zonnepitjes door de pap, maar heb nooit iets ervan terug gevonden in de ontlasting.

Ara's zijn soms moeilijker in het zelfstandig worden en dus niet standaard met 3 maanden zelfstandig wink ;)


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-01-08 - 17:26:15 send message to rajar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Klinkt als maag dilletatie syndroom (PDD )
Ik heb je een PB gestuurd.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2009-01-08 - 19:34:53 send message to P.Rooth

Heb menig kaketoe deels met de hand opgefokt en zonnepitjes toegevoegd als de vogel wat ouder werd echter kregen ze ook wat maagkiezel door het voer daar de toegevoegde zaden wel door de vogel zelf gemalen moeten worden .
Gebeurd dat niet kunnen er onverteerde zaden in de mest zichtbaar zijn .
Niet direct aan een enge ziekte denken .

Kent u het boekje van mw T.Tijssen-van 't Kruis
De (baby)papegaai ?

Deze mw geeft in haar boekje aan dat Kaketoes en Ara's meer zaden en noten nodig hebben om hun spiermaag te ontwikkelen zij slaat ze in een mixer fijn iets wat u ook kunt doen .

Er is al aangegeven dat Ara's niet met 3 maanden zelfstandig zijn , kan nog wel even duren voor ze/hij echt zelfstandig is .

Hopelijk gaat het dan weer wat beter met uw Ara

Paul


danielkempenk
Website Member
Posts :405

Website Member
2009-01-08 - 19:38:24 send message to danielkempenk

ik ben het met p.rooth eens
en idd niet gelijk aan een enge ziekte denken.
het boekje is een aanrader!

gr.daniel


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-01-08 - 20:04:09 send message to jaap van de pol

hallo, bedankt voor jullie reacties! dat lucht weer een beetje op! ik zal eens gaan zoeken naar dat boekje.. m'n beestje vertoond ook verder geen symptonen van deze nare ziekte, dus denk niet dat het ernstig is.

vriendelijke groet, Jaap Jan van de Pol


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2009-01-08 - 20:48:08 send message to pitylus

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als je niet zeker bent dat deze vogel een kliermaagontsteking heeft dan kan je wat citroenzuur mengen in uw pap , is geen medicatie maar goed voor de maag , heb vroeger ook nog vogels kunnen redden met citroenzuur , is te krijgen bij de apotheker , niet duur en goed .

veel succes


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2009-01-09 - 12:50:32 send message to Antonia

Ik zou daar toch heel voorzichtig mee zijn, met citroenzuur wink ;)


jolanda0110
Website Member
Posts :2

Website Member
2009-01-24 - 23:08:08 send message to jolanda0110

hoi
ik heb in het verleden al denk ik 20 ara's met de hand groot gebracht en mijn ervaring is dat de ene ara de andere niet is. Het aller moeilijkste was inderdaad zelfstandig maken maar ook daar moet je tijd aan besteden. zo heb ik heel wat uurtjes doorgebracht op een oude handdoek met de ara;s en telkens weer voordoen hoe ze een zonnenpit moesten pelen, en dan deed ik het pitje (gepeld) in zijn snavel. vergis je niet in de inteligentie van een ara, ze hebben het zo door en gun hem de tijd die hij nodig heeft. Mijn eigen ara tommy is nu 8 jaar en die heb ik tot een 6 maanden nog dagelijks een bakje pap in zijn kooi gehangenwink ;)


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-01-26 - 09:06:32 send message to jaap van de pol

heej jolanda,

hij eet nu zo goed als zelfstandig en krijgt nog 2x per week pap, het is even bikkelen, maar als je doorzet krijg je ze makkelijk zelfstandig.. en ze zijn inderdaag superslim. mijne kan al 4 woorden zeggen en is 21 weken oudhappy :)

groeten JJ



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede