Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Leeftijd zelfstandigheid grijze roodstaart Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Leeftijd zelfstandigheid grijze roodstaart
jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-01-13 - 09:36:12 send message to jaap van de pol

hallo vogelliefhebbers,
Ik krijg bij goede omstandigheden deze maand gezinsuitbreiding, er komt namelijk een grijze roodstaart bij. Hij is nu 10 weken en de kweker zei tegen me dat hij nog heel erg weinig zelf eet. Hij pelt z'n zaadjes maar eet ze niet op zei hij. Ik heb gezegd dat hij van 3 naar 2 voedingen moet gaan en meer zachtvoer zoals fruit en eivoer moet neerzetten, zodat de vogel geen andere keus heeft dan zelf meer te gaan eten. Weten jullie wat normaal is op een leeftijd van 10 weken???
Jaap Jan van de Pol


Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2009-01-13 - 10:14:58 send message to Riboet

Mijn ervaring met grijzen is dat het per individuele vogel verschilt. Maar een jonge grijze van 10 weken zit bij mij niet meer op 3 voedingen, hoor, die zit dan meestal al op 1 voeding.

Ik begin al met 9 weken met het bijzetten van geraspte appel, eventueel met wat rul eivoer erdoor. Al spelenderwijs leren ze dan wel dat er meer is dan pap. En naarmate ze met de appel goed omgaan, komt daar meer eikrachtvoer bij en meer soorten groente (rode paprika vinden ze erg lekker), fijngemaakte pelletvoeding en een bakje zaadjes, die eventueel eerst geweekt. En natuurlijk tegelijkertijd het aantal handvoedingen reduceren en of het tijdstip uitstellen (een soort van voorzichtig dwingen om verder te kijken dan hun snavel lang is, zeg maar).

Ik heb een jonge grijze gehad die met 11 weken volledig zelfstandig was, maar ook eentje die dat was met 13-14 weken.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-01-13 - 11:00:25 send message to jaap van de pol

ja, precies. ze moeten het gewoon gaan afbouwen. dat heb ik al gezegd. Hij weegt nu 50 gram te licht volgens de kweker, maar ik heb gezegd dat ze zich daar niks van aan moeten trekken en gewoon minder voeding moeten geven. nu neemt hij een loopje met z'n verzorgers volgens mij, hij vind namelijk die papvoeding wel best.

groeten Jaap


mootje
Website Member
Posts :322

Website Member
2009-01-14 - 11:53:24 send message to mootje

Mijn jongen van het afgelopen jaar waren met 11 weken totaal zelfstandig...wilden ook geen pap meer.
Het is per vogel verschillend hoor.
Geef door het voer veel soorten groenten en fruit (geen avocado!) in stukjes erbij.
Op deze leeftijd leren ze dit het best eten.
en let er wel op dat ie niet teveel af gaat vallen, want dat is ook niet goed.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-01-14 - 15:22:38 send message to jaap van de pol

hallo Mootje,

De kweker zei dat hij niet wilde dat de vogel onder de 400 gram kwam. hij was nu 411 gram, maar zal toch over moeten naar 2 keer pap ipv 3 keer. Hij zal dus iets afvallensad :( denk ik. voor de rest was hij goed levendig en ondernemend. Heb je nog een antwoord op dat afvallen. Ze zal toch af moeten bouwen met de pap.

groeten


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-01-14 - 17:03:16 send message to ParkietenPeter

Is natuurlijk wel een beetje wazig zo'n handopfokker die niet weet wat hij doet.

Bij de overgang van elke fase (minderen van voeding of overgaan op vast) valt een papegaai áltijd af. Dat is iets wat onvermijdelijk is.

Voer je te lang door dan heb je kans dat het een aardig lastige vogel gaat worden. Hij vraagt dan veel meer om aandacht dan ene vogel die op tijd zélf heeft leren eten.
Als je hem die aandacht kunt geven hoeft dat geen probleem te zijn. Anders wel.

Bij elk zo'n fase mag een vogel best 10% afvallen.Dit betekent dus van 411 naar zo'n 370.
Dit is normaal.

Ik weet alleen niet of ikzelf een vogel van die handopfokker zou willen.

wink ;) Peter


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-01-14 - 19:27:18 send message to jaap van de pol

hallo peter,

dat valt opzich wel mee denk ik, met die aandacht. als hij eenmaal zelf eet gaat het prima. ik heb hier ook een blauwgele ara die nog een keer pap krijgt per dag en die vraagt buiten z'n pap ook niet om veel aandacht. en hij krijgt ook niet overdreven aandacht dus. je kunt ze aan een hoop laten wennen. opzich met tien weken hoeft hij helemaal nog niet zelfstandig te zijn hoor. met 13 weken kan het ook nog prima. ze vleigen bij mij pas uit met 13 weken ongeveer dus..

graag je reactie hierover.

groeten JJ


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-01-14 - 20:16:19 send message to ParkietenPeter

quote
graag je reactie hierover.

Jaap, het verhaal is niet helemaal duidelijk geloof ik.

Jij vraagt:
quote
Weten jullie wat normaal is op een leeftijd van 10 weken???

Daarbij ga ik ervan uit dat jij het niet weet of twijfelt.

Ervaringsdeskunigen antwoorden:
quote
Mijn ervaring met grijzen is dat het per individuele vogel verschilt. Maar een jonge grijze van 10 weken zit bij mij niet meer op 3 voedingen, hoor, die zit dan meestal al op 1 voeding.

en;
quote
Mijn jongen van het afgelopen jaar waren met 11 weken totaal zelfstandig...wilden ook geen pap meer.



Dat bevestig jij alsof je er wel het een en ander vanaf weet (zo kan je twijfel dan weggenomen zijn):
quote
ja, precies. ze moeten het gewoon gaan afbouwen. dat heb ik al gezegd


Ik weet niet hoe oud die blauw-gele van je is, maar een ara verschilt natuurlijk nogal van een grijze-roodstaart.

Zo is er hier ook een ervaring met een blauw-gele die al overjarig is en nog steeds blijft roepen totdat hij een papje heeft gehad.

Het opvoedingspatroon van de grijze is niet zoals het aanbevolen wordt. Sterk afwijken, zelfs van het handopfokpatroon.
Dit is makkelijk op diverse pagina's over handopfok beschreven.

Dat is nu eenmaal de ervaring hier. Daar kun je niet omheen. (moet je anders in het forum zoeken)

Dus helemaal begrijp ik niet waar je heen wilt.

Als jij die vogel wilt hebben, dan wens ik je heel veel plezier en dan heb ik je verkeerd begrepen.
Als je advies wilt, heb je dit gekregen en mag je er al of niet iets mee doen.

"It's all up to you."

M.vr.gr.,
Peter.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-01-14 - 23:18:32 send message to jaap van de pol

heej peter,

nee, ik snap je, het is wat warrig... maar ik heb zelf redelijk ervaring met vogels en handopfok, maar de kweker van de grijze (deze heb ik om onverwand te maken) vond dat het te lang duurde. daarom heb ik tegen hem gezegd: gewoon afbouwen met de pap.. en toen kwam jij met een verhaal over aandacht.. daarom zei ik: als ze eenmaal zelfstandig zijn, hebben ze toch geen aandacht meer nodig om pap te krijgen, snap je...?

groeten Jaap


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-01-15 - 16:22:41 send message to ParkietenPeter

Oké wink ;)

Succes,
Peter happy :)


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2009-01-16 - 05:30:49 send message to bert1974

doorgaans zijn grijzen als natuurbroed met 13 weken zelfstandig.
uitzonderingen daar gelaten.
met hand opfok ligt het volledig bij de verzorger.
daar die persoon de voeding verstrekt.
ik zou zelf gewoon wat zachte voeding in zijn kooi zetten hij wordt vanzelf nieuwschierig en gaat er dan ook wel van eten.
en dit gewoon met beleid uit bouwen tot je hem op zaad over hebt gezet.

groet bert


marie rose
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-01-16 - 18:29:13 send message to marie rose

zet een bakje met zaad en daar in kleine stukjes appel bij, je kan ook trosgierst geven, zo leerd je vogel geleidelijk aan vast voedsel te nemen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 204 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede