Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Wilgentakken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2009-01-27 - 22:12:16

er zitten GEEN giftige stoffen in wilg welk soort dan ook . wel wekt dit paar lust.drift..zin hoe dan ook op.. en het gaat doorgroeien van de snavel tegen ..nietomdat het een wilg .bananenboom is maar omdat de vogels veelvuldig de snavels slijten .in de goede zin van het woord ..gr arjan


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-01-27 - 23:04:03

Tja, ik weet het niet. Misschien heeft de dierndokter wel gelijk: http://www.dierenkliniekvossegat.nl/dieren/de-papegaai/huisvesting-en-verzorging-papegaai


jboe
Website Member
Posts :89

Website Member
2009-01-27 - 23:30:55

ik kan me voorstellen dat je met treurwilgen voorzichtig moet zijn, staan meestal lang water (of heb ik het mis?) kan me voorstellen dat vervuiling uit het water in de boom trekt...

lijkt me dus bijna dezelfde reden waarom je ook geen hout moet knippen langs (drukke) wegen


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-01-28 - 14:34:53

Lijkt me niet waarschijnlijk. Knotwilgen staan immers vaak ook langs het water en zijn ook grote waterdrinkers. Deze zouden het vervuilingsprobleem dan niet hebben?

Ik heb juist begrepen dat je treurwilgen niet bij je vijver moet zetten omdat de in het water hangende takken een asperine-achtige stof af zouden geven waar je vissen aan dood kunnen gaan.

Dat speciaal de treurwilg wordt genoemd kan twee redenen hebben:
1. andere wilgen laten hun takken niet in het water hangen, dus speelt daarmee het probleem niet.
2. de treurwilg, zoals we die in Nederland kennen, is een kruising van twee (of meer?) andere wilgen waarbij de van nature in alle wilgen voorkomende asperine-achtige stof, als gevolg van de kruising, in meervoudige vorm zou kunnen voorkomen.

Uitsluitsel heb ik echter nergens kunnen vinden. Maar waarom een onnodig risico lopen? Er zijn volop andere bomen.


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2009-01-28 - 17:46:10

Er zijn geen gewone wilgen en van alle wilgen kan je knotwilgen maken van heel veel bomen kan je trouwens knotten ook eik,els,es,linde worden geknot.

En er zijn meerdere wilgen die met hun takken in water groeien zoals de boswilg, waterwilg en de kraakwilg maar denkt niet dat ze daardoor giftig worden ook salix alba staat wel in het water.

De meeste wilgen die geknot zijn/worden is de salix alba of schietwilg en cv's want van de alba zijn wel een stuk of 20 cv's als het niet meer is met selectie op kroonvorm of resistentie tegen watermerkziekte.

Dus wil je takken snijden zoek dan een schietwilg deze komt veel voor en is veilig je herkent hem aan het lange blauwgrijze blad met lichte onderkant.

de treurwilg herken je aan de hangende gele takken of deze giftig is weet ik niet maar geen risico nemen.

mvg


liz
Website Member
Posts :86

Website Member
2009-01-28 - 19:52:26

hallo de graaf

met je andwoort ben ik het helemaal mee eens.
het is luk koek de salix wie in het water hangd giftig is voor de vissen NIET WAAR.
ken genoeg tuinen waar de takken in een zeer grote koi vijver hangen, maar de vissen gaan absoluut niet DOOD.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2009-01-28 - 21:02:43

Tja liz, ik had het gelezen op een site voor koi kwekers, maar als het luk koek (shocked 8O) is, dan zul je wel gelijk hebben.
Hoewel het negatieve effect bij zeer grote vijvers wel eens wat minder zou kunnen zijn.wink ;)

PS Ik ken iemand die zijn rat met zijn kat laat spelen......dus dat katten op ratten jagen is dus ook NIET WAAR? Of toch?happy :)wink ;)


hj de graaf
Website Member
Posts :382

Website Member
2009-01-28 - 21:28:16

in een kleine kunstmatige vijver is veel wilgenblad niet gewenst eigenlijk geen enkele bladsoort het water verzuurt en verrijkt voorbeeld zijn poelen in het bos zit vaak weinig tot geen vis in.

en omdat in wilgenblad veel salicylzuur zit is dit niet goed voor de vissen vandaar maar in een natuurlijk watersysteem is de concentratie niet te hoog.

maar een vis is geen vogel wat voor de een giftig is voor de ander onschadelijk

mvg


Bart 2
Website Member
Posts :23

Website Member
2009-01-28 - 22:00:01

Kan enkel mijn eigen ervaring meedelen: geef al jaren zeer regelmatig wilgentakken (knotwilgen of schietwilgen of hoe ze ook mogen heten), en wanneer ik zie hoeveel plezier de vogels er aan beleven, begrijp ik niet wie zijn kromsnavels dit plezier kan ontzeggen. Ze plukken eerst de bladeren (schijnen steeds aan het steeltje te knabbelen), dan de knoppen, dan de twijgen, en uiteindelijk schrapen ze de bast van de dikkere takken. Uren zijn ze er mee bezig... Als zitstokken houden ze meestal niet lang stand wat ze knagen er aan tot 'op het bot'. Enkel mijn roodkelen (die slechts sinds pas buiten durven komen - ik heb ze sinds augustus 2008) hebben het nog niet door, en blijven er (voorlopig nog) af.
En dus zeg ik: geven, zoveel en zo vaak mogelijk !


robbunschoten
Website Member
Posts :117

Website Member
2013-03-17 - 11:32:17

en de wilg waar katjes aan zitten wat is daar giftig aan


robbunschoten
Website Member
Posts :117

Website Member
2013-03-17 - 11:36:58

was wat text vergeten een gewone wilg heeft toch geen katjes daar komen toch alleen bladeren aan en hoe noemt men de boom waar katjes aan zitten en mag je deze aan de papagaaien geven of is het raadzamer wat anders te geven. dus de gewone knotwilg.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2013-03-17 - 15:13:01

Elke plant maakt in zijn hoedanigheid afweerstoffen aan om zich te beschermen tegen vraat. Op het moment van vraat begint te sapstroom van een plant direct afweerstoffen te produceren. Sommige dieren weten zich daar op aan te passen en vinden een methoden om deze stoffen te neutraliseren. Andere dieren kunnen dat niet bij soortspecifieke planten en zullen er dan ook niet aan vreten. Sommige dieren gebruiken de afweerstoffen van de plant om zelf giftig te worden. Zo is er altijd wel een probleem en een oplossing.

Wilgen: bevat tanine, aspirinezuur en fenolische glycosiden. Wanneer deze stoffen langdurig in grote hoeveelheden worden ingenomen, kunnen ze giftig voor het dier zijn. De concentratie verschilt echter per wilgensoort, seizoen en grondsoort. De lange vezels van de bast kunnen verstoppingen veroorzaken. Wilg is verder uitstekend geschikt voor alle planten etende diersoorten. Over het algemeen wordt het goed geaccepteerd en zijn de risico's laag.
(Bron: Harpij, Browse identificatie boek, door Joeke Nijboer en Tjalling Huisman. ISBN: 978-90-816048-1-9)

Per vogelsoort kan de opname dus ook verschillen en is het ook afhankelijk van waar je je in Nederland bevind en welk seizoen het is.

Wilg kan ook verslavend zijn omdat er aspirinezuur in zit. Als je zelf (hoofd)pijn hebt kun je ook op wilg kauwen om dit tegen te gaan. Het verdund ook je bloed.

Het advies is om met takken af te wisselen zodat het dier te tijd heeft om soortspecifieke gifstoffen te kunnen neutraliseren. Leverreinigende producten kunnen daarbij helpen. Het water aanzuren is al een manier om de lever te reinigen. Door geen noten, eiwitten, vlees en kruiden te geven kan de lever gereinigd worden. Rijst en gestoomde groente kunnen wel als aanvulling op het dieet gegeven worden.


van Tuijl
Website Member
Posts :54

Website Member
2013-03-19 - 21:00:59

iedereen bekend met Avifauna? ik denk het ook.

ze bezitten daar een flinke hoeveelheid aan papegaaien/parkieten.

hoe deze vogel zich voortplanten is mij niet bekend maar ik weet wel dat ze daar altijd verse wilgentakken krijgen ongeacht het ras/soort (ook van de treurwilg!) en die dieren zien er piekfijn uit al zeg ik het zelf


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-03-19 - 21:53:37

Yep, en dat geldt ook voor diverse Nationale en Internationale dierentuinen.
Wilg wordt breed ingezet ten bate van tal van diersoorten.
Los van eventuele voedingswaarde is het vooral ook een prachtige verrijking c.q. bezigheid tegen verveling.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 218 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede