Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > eivoer Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : eivoer
Lauwie
Oud Lid
Posts :5

Oud Lid
2004-05-26 - 15:42:01

Wie heeft er een goed recept voor het maken van eivoer voor europese cultuur vogels ?


Anjolo
Website Member
Posts :81

Website Member
2004-05-26 - 16:50:19

Klontje boter in pan, laten smelten, 1 kopje melk erbij, 4 eieren erbij goed doorroeren tijdens verwarmen (roerei) en dan 150- 200 gram beschuitpaneermeel erbij.Goed prakken. Laten afkoelen en klaar. Kun je 3 dagen in koelkast bewaren of in porties in de diepvries doen. Desgewenst ook honing of iets dergelijks toevoegen.
Succes


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-05-28 - 00:27:10

Ik maak het net iets anders:

Klont boter in pan, laten smelten, 1 kopje kalvermelk erbij, 3 geklutste eieren erbij goed blijven roeren tijdens verwarmen (roerei).

Dan 6 x gedroogde bruine boterham en 4 x beschuit tot kleine kruimels prakken d.m.v. een vork b.v.

Twee eitjes gewoon koken gedurende 12 minuten

Een behoorlijk stuk koolvis koken gedurende 5 mnuten.

Bovenstaande met elkaar vermengen tot een mooi eivoer, hierdoorheen doe ik dan nog eens dezelfde hoeveelheid kiemzaad door.



Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-05-28 - 01:50:57

Kan eenvoudiger : kant en klaar eivoer voor kanaries mengen met insectenpatee en diepvriespinkys,als ze het niet graag hebben een beetje druivesuiker erbij.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-05-28 - 11:23:20

Mario,

Ik ken eigenlijk niemand die jonge Goudvinken op stok krijgt met een kanarie eivoer + toevoegingen.

Voor Goudvinken heb je eivoer nodig met een forse hoeveelheid eiwitten.

Daarnaast krijgen mijn goudvinken en Putters 3x daags een hoeveelheid diepvries Pinkies en buffalowormen, beide van Top Insect.
Tevens geef ik ze een ruime hoeveelheid paardebloem knoppen en zuring


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-05-31 - 00:15:35

Marnic, een mooi eivoer! Zou ivm de kalkbehoefte de toevoeging van een schepje gistocal of carmix nuttig zijn, of is dat teveel van het goede?


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-05-31 - 02:06:42

Neem mijn mengeling en voeg er op 5 lepels nog een lepel breedmax aan toe en ze groeien als onkruid.
Weinig werk aan en effectief.
De andere mengelingen werken even goed maar er is meer werk aan en ze zijn niet lang houdbaar.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-03 - 10:19:34

Karel, idd kan het wellicht raadzaam zijn om gistocal of een gelijkwaardige produkt t.b.v. de kalkbehoefte erin te verwerken.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-03 - 10:23:00

Mario, geef jij die eivoermengeling van jou ook aan goudvinken en putters ?
Zo ja, geef jij nog iets extra of een of andere kuur ( ESB3) om ze door de jeugdrui te krijgen?


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-06-04 - 12:11:42

Ik heb geen putters of goudvinken meer maar een kennis van mij doet het zo en ik gebruik het ook voor Afrikaanse astrilden en die hebben ook veel eiwitten nodig.
Wat die ESB3 betrefd ik weet dat hij elk jaar voor de kweek behandeld tegen coccidiose maar met wat weet ik niet (ik denk baycox).
Jongen behandelen om door de rui te krijgen vind ikzelf niet z'on goed gedacht omdat gezonde vogels met een goede verzorging er zonder problemen zouden moeten doorgeraken.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-04 - 13:51:24

Mario, je zei:

Jongen behandelen om door de rui te krijgen vind ikzelf niet z'on goed gedacht omdat gezonde vogels met een goede verzorging er zonder problemen zouden moeten doorgeraken.

Ik ben het aanzich wel met je eens alleen, volgens de laatste gegevens gaan er 94 van de 100 Goudvinkjongen dood tijdens / vlak na de rui zonder een ESB3 kuur, en dat is helemaal niet leuk en voor mij niet te accepteren, dus dan maar regelmatig kuren dus.


carduelis
Oud Lid
Posts :17

Oud Lid
2004-06-21 - 20:34:06

Nog een wat late reactie van mij.
Zelf heb ik verscheidene jaren goudvinken gekweekt met redelijk succes. (15 tot 20 jongen van 4 à 5 koppels zónder veel uitval is naar mijn mening een behoorlijk resultaat)
Ik ben een absolute tégenstander van medicatie !!
Mijn goudvinken werden NOOIT gekuurd !!
Mijn huidige vogels (sijs- en distelvinkachtigen) trouwens ook niet.
Wél belangrijk is een proper hok met een kurkdroge bodem.
Veel ziekten ontstaan door vocht , en niet alleen door vocht in de kooi maar volgens mij ook door te vochtige voeding.
Zelf maakte (en maak ik nog) steeds mijn eivoer op de volgende manier :
Eén hargekookt ei (10 min) met vier ronde beschuiten , door de mixer , en daar een goeie premix bij volgens de aanwijzing van de fabrikant.
Vanaf de derde dag wat geweekt en nadien goed uitgelekt en gedroogd zaad (is géén gekiemd zaad !) en uiteraard wat dierlijk voedsel.
Zelf gebruik ik voor dit laatste pinkies en buffalo's uit de diepvries , liever geen meelwormen omdat die door de harde chitinehuid slecht worden verteerd door de jongen.
Zoals gezegd geef ik dus géén medicatie , niet preventief en niet als kuur ; vogels die zwakker zijn moeten eruit , dat is natuurlijke selectie.
Wil je ze toch kost wat kost behouden (een vogeltje meer door de rui zijn extra euro's in de portemonnee , ik weet het ...) dan blijf je met zwakkere exemplaren zitten die op hun beurt zwakkere jongen geven die wéér medicatie nodig hebben en je zit in een vicieuze cirkel.
Kijk bijvoorbeeld naar de gouldsamandine , die vogel is jarenlang "uitgemolken" als legbatterij en de jongen werden (en nog steeds gebeurt dit te veel !) onder japanse meeuwtjes grootgebracht.
Resultaat : degeneratie , zwakke vogels die afhankelijk zijn van medicatie en allerhande andere "kunstgrepen".
Gelukkig zijn er fokkers geweest die dat hebben ingezien en een andere koers zijn gaan varen zodat er vandaag hele stammen bestaan van Goulds die zelf hun jongen grootbrengen , zónder medicatie en zelfs bij betrekkelijk lage temperaturen (de zogehete koudbroed).
Hetzelfde met Goudvinken , en zijn kwekers die net als ik zweren bij medicatievrije vogels.
Koop daar je vogels en volg hun advies op en je zal zelf ook succesvol kweken .
Ik koop zelf nooit vogels bij mensen die vanaf het uitvliegen van de jongen al beginnen met preventief kuren , ook koop ik geen vogels bij mensen die ieder jaar opnieuw 100 jongen halen uit laat ons zeggen 10 koppels ; dit kàn mijns inziens gewoonweg niet , dat is niet natuurlijk.
Als ikzelf 5 jongen per koppel haal als gemiddelde dan ben ik heel tevreden , uiteraard zijn het er soms minder maar dikwijls meer en het ene jaar is het andere niet.
Wat antibiotica en dergelijke kan doen hebben we al voldoende gezien in de commerciële veeteelt denk ik ...
Onze vogels dienen natuulijk niet om op te eten zoals koeien , varkens en pluimvee , maar toch ...
Ik doe er alvast niét aan mee !!

Veel succes nog allemaal , groetjes , Gert .


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2004-06-21 - 22:53:40

Mooie post cardeuliswink ;)
Als je begint met kuren kunnen de vogels niet meer zonder en geraken de jongen idd. niet meer door de rui.
Ik heb het al een aantal keren gezegd en herhaald en ga het nu nog eens doen:

Sommigen geven van alles en nog wat aan hun vogels en degene die ze overneemt is er het slachtoffer van want die geeft dat niet en dan gaan de vogels achteruit in conditie of willen ze niet meer kweken of nog erger sterven ze gewoon omdat ze geen weerstand meer hebben.

Een kuurtje voor de kweek tegen coccidiose vind ik wel kunnen maar preventief tegen vanalles en nog wat bijna gans het jaar door vind ik niet kunnen.Wij slikken toch ook geen medicatie als het niet nodig is.


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-22 - 00:11:50

, een interessante posting van je en ik snap je beweegredenen denk ik wel, maar nu vraag ik je:

Hoe sta jij tegenover het inenten van o.a. vogels tegen bepaalde ziekten, b.v. de kanarie tegen kanarie pokken.

Jij zult ook ongetwijfeld weten dat een geënte vogel/kanarie in je bestand een gehele niet ingeente populatie kanaries kan vernietigen.
Dit enten op aanraden van de bond doet lang niet iedereen, ik zelf trouwens ook niet.

Ik vraag me trouwens af wie van hier doet het wel en wie niet en waarom niet??


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-22 - 00:16:32

Carduelis, een interessante posting van je en ik snap je beweegredenen denk ik wel, maar nu vraag ik je:

Hoe sta jij tegenover het inenten van o.a. vogels tegen bepaalde ziekten, b.v. de kanarie tegen kanarie pokken.

Jij zult ook ongetwijfeld weten dat een geënte vogel/kanarie in je bestand een gehele niet ingeente populatie kanaries kan vernietigen.
Dit enten op aanraden van de bond doet lang niet iedereen, ik zelf trouwens ook niet.

Ik vraag me trouwens af wie van hier doet het wel en wie niet en waarom niet??, een interessante posting van je en ik snap je beweegredenen denk ik wel, maar nu vraag ik je:

Hoe sta jij tegenover het inenten van o.a. vogels tegen bepaalde ziekten, b.v. de kanarie tegen kanarie pokken.

Jij zult ook ongetwijfeld weten dat een geënte vogel/kanarie in je bestand een gehele niet ingeente populatie kanaries kan vernietigen.
Dit enten op aanraden van de bond doet lang niet iedereen, ik zelf trouwens ook niet.

Ik vraag me trouwens af wie van hier doet het wel en wie niet en waarom niet??

En hoe dachten we over het preventief enten toen de vogelpest was uitgebroken, toen zijn o.a. hele mooie en zeldzame collecties hoenders zijn vernietigd, welke in tientallen jaren waren opgebouwd


marnic
Oud Lid
Posts :212

Oud Lid
2004-06-22 - 00:20:41

Ha die Mario,

quote
Wij slikken toch ook geen medicatie als het niet nodig is.

Volgens mij gaan er miljarden om in de handel van het "prefentief slikken" in van alles en nog wat.
Maar wat slimmer is we doen het veel van onze huisdieren ook aan, en die kunnen niet kiezensad :(



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 168 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede