Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > blauwoorglansspreeuw Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : blauwoorglansspreeuw
parkiet24
Website Member
Posts :28

Website Member
2009-01-31 - 06:50:40 send message to parkiet24

hoi, ik heb eindelijk voor mij een pracht aanwinst, een gesext koppel blauwoor glansspreeuw, echt een pracht vogel, maar ik wilde graag wat meer informatie over deze vogel, heb al op google zitten kijken maar vind eigenlijk weinig informatie over deze vogel.

heb ze momenteel binnen zitten, maar tegen de zomer inieder geval als het wat beter weer is, gaan ze in een voliére van 1,5 diep, 5 meter lang, en 2 meter hoog, kan iemand mij wat meer informatie geven, wat voor blokken moet ik ophangen?? ik weet al dat ik meerdere blokken op moet hangen.
moet ik deze vogles ontwormen, zo ja waarmee en hoe vaak?

ze krijgen nou universeel voer en meelwormen en pinky's, maar wat mogen ze nog meer??

welke vitamines moeten ze hebben?? ik heb al multivit mogen ze die ook of moet speciaal andere hebben?

alle informatie is welkom, het is voor mij de eerste keer dat ik zo'n koppel heb en ben er ontzettend blij mee.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2009-01-31 - 10:12:41 send message to tropic

gefeliciteerd met je aanwinst.
De nestkasten die je kan ophangen zijn een berkenblok (parkieten) met een invlieggat van 5 à 6 cm. Persoonlijk vind ik beter een horizontaal blok.Je kan zelf een kast maken of in de vogelhandel kopen. Weer hetzelfde invlieggat. Voordeel hiervan is dat de vogels bij het binnenkomen van het blok niet op de eieren landen, want ze maken hun nest altijd aan de andere zijde van het invlieggat.
Als ze over een vocht en tochtvrij nachthok beschikken en er gebruik van maken zijn ze winterhard. Wel opletten bij nieuwe aanschaf, want je weet uiteraard niet zeker op welke temperaturen ze gehouden zijn. Het enige gevaar is dat ze bij vrieskou erg snel last krijgen van bevroren teentjes, dus voorzorgen nemen. Niet bij -1 of -2, maar toch opletten.
Baden doen ze ontzettend graag, en om hun prachtige glans te behouden moeten ze dit ook dagelijks kunnen. Zonnen doen ze natuurlijk ook ontzettend graag.
Een goed universeelvoer , aangevuld met insekten is voldoende om ze in goede conditie te houden. Vitaminepreparaten ben ik niet zo een voorstander van. Geef ze voldoende afwisseling in fruit, en je vogels hebben geen preparaten nodig. Ze zijn trouwens verzot op alle soorten zoet fruit.Peer , appel, druiven, braambes, vlierbes,...
In het kweekseizoen geef ik dagelijks fruit. Buiten het seizoen één maal per week, van januari tweemaal, en zo voer ik op tot dagelijks. De vogels "weten" zo dat het kweekseizoen eraan komt. In de rustperiode is er weinig of geen fruit voorhanden, tegen de kweek wel, en zo worden ze aangewakkerd. Hetzelfde geld voor insekten.
Ikzelf geef enkel meelwormen voor de eigenlijke kweek. Als ik zie dat de vogels klaar zijn, stop ik met meelwormen. Verder krijgen ze dan een goed eivoer met pinky's, buffalo's, krekels en een klein beetje wasmotlarven.
Wasmotlarven niet overdrijven, want dan worden ze snel te vet. Als er jongen zijn , afhankelijk hoe goed de ouders voeren, geef ik soms opnieuw meelwormen, maar dan uitsluitend de witte, en maar enkele gemengd onder de andere insekten.
Ontwormen, tja, preventief ontwormen heeft m.i weinig zin. Als je jou vogels voldoende observeerd, en je ziet dat er één is die net iets uit zijn snavel wil wegsmijten, of veel met zijn snavel langs de zitstokken wrijft, dan is het tijd om te ontwormen. Je kan ontwormen met panacur, en dit na 10 dagen nog is herhalen. Druppel in de bek , en alles op opgelost.
Belangrijk bij spreeuwensoorten is hygiene. Je hebt intussen al gezien dat ze veel en platte ontlasting hebben. Als je niet regelmatig je volieres of kooien net houd, krijg je gegarandeerd problemen. Anders zijn het prachtige, gezellige vogels om houden.
Sorry voor de lengte van het artikel, maar je stelde dan ook veel vragen gelijkwink ;)
Ik hoop je hiermee een klein beetje geholpen te hebben.
Alvast veel succes met de kweek.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-01-31 - 13:13:33 send message to Ton Koek

Topreactie tropic! Heel leerzaam.
Aanvullend zou ik nog krekels aanbevelen. Het jagen daarop is een gezonde bezigheid en een erg leuk gezicht.


digipeet58
Website Member
Posts :582

Website Member
2009-02-01 - 17:04:34 send message to digipeet58

zou willen dat een ieder zo'n reaktie had.
daar kunnen we nog wat van leren.happy :)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 177 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede