Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eieren eten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : eieren eten
Erik62
Website Member
Posts :8

Website Member
2009-02-03 - 22:08:18 send message to Erik62

Al jaren heb ik het probleem dat enkele koppels van vesrschillende soorten vogels hun eigen eieren opeten. Afgelopen kweekjaar waren het de catharinaparkieten en de japanse meeuwen, waarbij de meeste koppels hun eigen eieren opaten. Later in het kweekjaar ging het met de dezelfde koppels beter en toch nog enkele jongen gekweekt. Dit jaar een nieuw hok bij een nieuw huis. Ik had goede hoop dat het probleem was opgelost. Toch de nodige voorzorgsmaatregelen genomen. Voldoende grit en extra vloeibare calcium door het drinkwater. De catharinaparkieten vast gekoppeld. Die kunnen wel tegen het koude weer. Van de eerste vier koppels die aan de leg zijn eten drie koppels direct de eiren op, hierbij een koppel die dit vorig jaar (als een van de weinig) niet deed. Om moedeloos van te worden. Contact gehad met een dierenarts die, mijn verhaal aanhorenende, tot de conclusie kwam dat er niets mis was met voeding of iets anders, maar dat het hier aangeleerd gedrag betrof. Op de een of andere manier communiceren de vogels met elkaar of ruiken de kapotte eiren van een ander en iedere keer dat ze een ei kapot maken worden ze beloond mer een lekkernij. Hij kwam met de volgende oplossing: In alle broedblokken( ik kweek met de koppels apart in broedkooien) kunsteieren leggen en zodra er een ei gelegd wordt dit direct weggooien. Dit ongeveer 6 weken lang. Zodat de vogels afleren om eieren te pikken en hiervoor niet meer beloond worden. Ook bij mijn kanaries en japanse meeuwen nu al kunsteieren in de vluchten leggen om ze te foppen en het eier pikken af te leren.
Wie heeft er ervaring met het bovengenoemde verschijnsel en hoe heb je dit opgelost.


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2009-02-04 - 12:57:33 send message to vandervliet

hoi erik. Ik heb het wel eens met de kanaries gehad.
Een onbevrucht ei nemen, aan de de boven en onderkant met een naald een gaatje inprikken en uitblazen. Vervolgens het gaatje op het spitse punt iets groter maken, en onderste gaatje afplakken met een sigarettenvloeitje. Nu wat mosterd of sambal flink vloeibaar maken, en het ei vullen en bovenste gaatje weer dicht maken met een vloeitje. Als ze dit hebben geproefd hoeven ze voorlopig niet meer. Denk er wel aan, dat er altijd ruim voldoende grit of/en maagkiezel staat.
succes.

sportgroeten Jan


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-02-04 - 17:31:59 send message to Rogert

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben het met de tip van Jan eens, maar ik denk dat de dierenarts je een betere tip geeft.

De beloning is het binneste van het ei. Maar het afwijkende gedrag is het kapot pikken. Je hebt kans dat als je de tip van Jan probeert ze niet meer de inhoud opeten. Maar het plezier zit hem misschien wel in het kapot maken en is de inhoud alleen een bijkomstigheid.

Je kan de eieren uiteraard ook vervangen en in de broedmachine doen. Bij het uitkomen de eieren terug leggen. De beloning van het heel houden van de eieren is nu het jong. Je slaat 2 vliegen in een klap. Je hebt jongen en de vogels hebben hun eieren niet kapot kunnen krijgen.

Ik heb eens een amazone gehad die zelfs de meest ranzige inhoud van een ei nog op at. Zijn beloning was puur het kapot maken en zijn frustratie botvieren. Kunsteieren liet hij op gegeven moment links liggen omdat daar geen plezier meer in zat.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-02-04 - 17:32:08 send message to meyer

quote
Nu wat mosterd of sambal flink vloeibaar maken, en het ei vullen en bovenste gaatje weer dicht maken met een vloeitje


Dit kun je wel op je buik schrijven wat betreft de kromsnavels,deze vogels kun je pure pepers voeren en ze vinden het nog een lekkernij ook.

Dit probleem kan bij iedereen voorkomen maar als je al over meerdere koppels praat is er wat anders aan de hand. Je zal eerst moeten uitzoeken waarom jou vogels eieren drinken. Ik denk dat er een fout in je voeding zit waardoor je vogels iets te kort komen.

Succes.

groeten meyerwink ;)


Erik62
Website Member
Posts :8

Website Member
2009-02-04 - 22:14:22 send message to Erik62

Waarschijnlijk ligt het niet aan de voeding. Niets speciaals. Cede eivoer, een normale zaadmengeling gekocht bij een gerenomeerde vogel speciaal zaak en iedere dag vers water en altijd grit en/of maagkiezel in het hok. De vogels zijn ook prima in conditie. Ik kweek al een jaar of 30 vogels en heb deze problemen nooit gehad. Toen in een jaar of vier geleden, na enkele jaren in het buitenland te hebben gewoond, weer met vogels begon was het direct raak een koppel kwartels, en koppel rijstvogels en een koppel zebravinken waarbij de eieren verdwenen. Ieder jaar werd het gekker. Dit jaar een nieuw hok en direct weer de ellende. Ook vogels in de buitenvoliere doen het. Toen ik vorig jaar een ei in de buitenvoliere op de grond legde om te kijken wat er gebeurde zaten er direct vier vogels an te pikken


Erik62
Website Member
Posts :8

Website Member
2009-02-09 - 19:58:07 send message to Erik62

Hallo, is er iemand die me iets meer kan vertellen over mijn bovenstaande probleem


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-02-09 - 20:26:59 send message to Rogert

Ik denk niet dat dat het altijd afwijkend gedrag is. Als vogels een verdwaald ei vinden dat ze het opeten is uit energiebesparing. Het is vergelijkbaar met konijnen en vogels die slechte jongen opeten, zoogdieren die hun moederkoek opeten en vogels die hun eischalen opeten.
Het opeten van eieren gebeurd ook in het nest als een ei niet goed is. Het verspillen van eiwitten is zonde.

Maar opvallend is wel dat het bij vele koppels gebeurd. Alsof ze de smaak goed te pakken hebben. Heb je het al met kunsteieren in de nesten geprobeerd?

Een oorzaak lijkt mij moeilijk aan te geven aangezien ik niet het verleden kan inschatten en de situatie niet ken. Het zou dan gissen worden.
Het enige wat mij opvalt aan de voeding is dat het niet heel uitgebreid is. Misschien komen je dieren toch bepaalde voedingsstoffen te kort waardoor ze de eieren opeten. Maar dit blijft een gok.

Misschien moet je het roer eens totaal om gooien en het dieet van een collegakweker overnemen.

Succes


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-02-10 - 00:29:18 send message to meyer

quote
Hallo, is er iemand die me iets meer kan vertellen over mijn bovenstaande probleem


Wat wil je horen?



Groeten Meyerwink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-02-10 - 08:47:15 send message to ParkietenPeter

Nu is het natuurlijk enorm opmerkelijk dat verschillende soorten vogels en meerdere koppels dit gedrag vertonen over een langere periode.

Heb je zelf gezien wie de eieren kapot maakt, de man of de pop? (Indien de mannen zijn ze misschien te scherp, geef je ze extra stimulatievoer?)

Maar ik bedoel dan ook écht kapot maken, niet het opeten als het ei eenmaal kapot is want dat kan dan inderdaad uit opportunisme zijn om zo geen eewit verloren te laten gaan.
Kan het niet een ander dier van buitenaf zijn?
Hier zou ik eigenlijk eerder aan denken, juist omdat het bij meerdere koppels gebeurt.

Peter


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-02-10 - 17:57:39 send message to Tens

"Als vogels een verdwaald ei vinden dat ze het opeten is uit energiebesparing."

"Het is vergelijkbaar met konijnen en vogels die slechte jongen opeten, zoogdieren die hun moederkoek opeten en vogels die hun eischalen opeten."

Het eten van jongen gebeurt door andere diersoorten meestal vanuit een aanhoudende paringsdrang vanuit een mannelijke partner die vaak een concurrent is, omdat de vrouwelijke partner te jong drachtig is geworden, omdat voedsel of drinkwater niet direct voorhanden is voor iedereen, (als er strijd moet worden geleverd om voedsel of drinken of een groot risico op een mogelijk tekort dreigt in de ogen van het dier), omdat het te vroeg in het jaargetijde is, om toekomstige competitie te weren, om schimmels / vliegen of roofdieren te weren, omdat er een calcium of ijzer tekort is ontstaan, omdat de ouders niet geschikt zijn door gedragsproblemen, of simpelweg vanuit stress.

Eitwit tekorten komen bij de meeste dieren niet vaak voor daar deze vanuit de moeder voldoende vooradig is alvorens zij kan beginnen aan de paring, een teveel aan eiwitten verslechterd de stofwisseling, (de huid gaat 'roesten' en er kan diaree ontstaan), vandaar dat de mannelijke partner als het om een voederaar gaat doorgaans erg oplet wat hij zijn partner geeft aan vlees e.d.
Een eitwit tekort komt bij dieren bijna altijd alleen voor bij de jongen en niet bij de ouder. Dit kenmerkt zich op den duur door een vervormend skelet, (0-benen en een kromme ruggengraat).

Het is niet direct te vergelijken met bijvoorbeeld konijnen of andere kleine zoogdieren, waar stress de hoofdoorzaak is van door ouders gedode jongen.
Maar misschien zit de oorzaak bij deze vogels op dezelfde lijn als die van de meeste andere dieren met dit probleem.


Erik62
Website Member
Posts :8

Website Member
2009-02-10 - 21:15:39 send message to Erik62

Heren (en dames???) Bedankt voor de reacties.
Een ander dier dat de eieren eet is het waarschijnlijk niet. als ik de eieren raap en en in een bakje in het hok leg, blijven ze gewoon liggen. Hier kan een ander dier gemakkelijker bij dan bij de eieren in de broedkooi.
Stimulatievoer. Vorig jaar, aan het begin van het jaar voerde ik dit niet, toen verdwenen bijna alle eieren. Later ben ik Aminovit gaan voeren in de voorgeschreven hoeveelheid, toen werd het ei eten minder. Of het hierdoor kwam is mij niet duidelijk. Dit jaar weer met Aminovit begonnen, met als resultaat bijna alle eieren weg, zeg het maar......
Ik verzamel nu de eieren die ik raap, blaas ze uit en vul ze met mosterd, kijken of dit helpt.


Tens
Oud Lid
Posts :204

Oud Lid
2009-02-11 - 00:29:03 send message to Tens

Ik zou in uw plaats toch ook wel willen weten waarom de dieren hun eieren eten, alvorens dit te voorkomen. Het kan namelijk duiden op een probleem waar mogelijk alle vogels last van ondervinden buiten het eieren eten om en dat gaat op deze manier niet weg.
Wat daar nu het hele eieren eten van is weet ik ook niet.
Sorry, kan het niet laten.

Mijn advies is zorgen dat de vogels voldoende rust krijgen, niet in de tocht staan, enzovoorts. Hetzelfde als waar u waarschijnlijk al op let. Alles wat stress doet voorkomen. Ik weet niet hoeveel dieren er bij elkaar zijn en in welke verhouding maar daar zou ik ook extra op letten. Daarnaast is de verhouding tussen voeding, rust en beweging altijd het eerste waar naar gekeken dient te worden als er problemen zijn die zich uiten in ongewenst gedrag, al is het alleen maar om de dieren te sterken, bezig te houden, of psychisch te ontlasten (ontstressen).
Ik ben echter geen voilere kweker en denk vanuit een andere methodiek die gericht is op het stimuleren van gedrag en het fysieke aanpassingsvermogen van de vogels.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-02-11 - 09:14:41 send message to ParkietenPeter

quote
zeg het maar......


Het enige dat ik je nog kan zeggen:

sad :( kweenie sad :(

Normaal zou je zeggen als een vogel eieren eet deze omkoppelen of ruimen.
(ik ben er nl. niet voor om anderen met zo'n vogel op te schepen)
Maar als meerdere soorten en koppels dit doen en het nagenoeg niet aan het voer kan liggen, zou al snel de lol ervan af gaan.

Ik weet helaas ook niet wat ikzelf zou doen.

Succes wensen, is het enige dat mij rest.

wink ;) Peter


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2009-02-11 - 09:17:30 send message to ParkietenPeter

quote
Toen ik vorig jaar een ei in de buitenvoliere op de grond legde om te kijken wat er gebeurde zaten er direct vier vogels an te pikken

Ik neem aan dat die voegls er niet meer zijn? Dat zij het niet (meer) kunnen doen bij de andere nesten.


Erik62
Website Member
Posts :8

Website Member
2009-02-15 - 21:15:53 send message to Erik62

Ik heb voorlopig voor de volgende oplossing gekozen: Alle eieren rapen en vervangen door kunsteieren. Deze eieren leegzuigen, volspuiten met mosterd en terug leggen. Dit gedurende 6 tot 8 weken


ginifreak
Website Member
Posts :6

Website Member
2015-12-23 - 23:07:10 send message to ginifreak

hoe is het nu afgelopen ?
Ik zit namelijk met hetzelfde probleem.
Mijn roseicollis eten hun eigen eieren ook op



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede