Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > nog een keer over het licht Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : nog een keer over het licht
kobin
Website Member
Posts :17

Website Member
2009-02-08 - 18:57:48 send message to kobin

ik heb een broedruimte van 1.90 breed 1.90 hoog en 2.50 lang
op de lengte van 2.50 staan de broedkooien 4 boven elkaar en dit 3 keer naast elkaar.
Nu heb ik er een tl verlichting in en die zit precies in het midden van het hok.
Dus de vogels die boven in zitten krijgen het meeste licht en die onder in zitten het minst en dat kun je ook merken in het verloop van de kweek.
Nu wil ik voor het volgend jaar de true-light lamp (niet de tl ) gebruiken i.p.v. de bestaande tl lamp.
Nu mijn vraag : hoe ver mag ik de lamp vanaf de broedkooien plaatsen zodat de vogels onderin ook voldoende licht hebben en dat ze toch hun werk goed doen of moet ik er nog 1 bij in plaatsen
De lamp is 23 watt.

groeten Jos


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-02-08 - 21:04:02 send message to Rogert

Hallo Jos,

De lamp mag op 5 cm van de vogels hangen. Tot 1,5 meter van de vogels hebben de true-lite lampen hun werkzame straling, daarna kun je het nihil noemen.

Sommige soorten vogels houden van wat donkerdere volieres. Zorg er voor dat deze ook weg kunnen voor het licht.

Succes


kobin
Website Member
Posts :17

Website Member
2009-02-08 - 21:52:06 send message to kobin

maar kan ik het af met een lamp


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2009-02-08 - 21:53:03 send message to vandervliet

Als eens gedacht aan verlichting in de broedkooien?
Dmv. led-verlichting kan je overal evenveel licht creeren. En er is ook een dimmer voor beschikbaar welke de dag op- en afgang simuleert!


******* (enkel via pb)


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-02-09 - 18:42:52 send message to Rogert

http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=8015

23 watt lamp die je nu in je hok hebt hangen lijkt mij zowiso eigenlijk al een te kleine lamp om het geheel goed te kunnen verlichten.

Heb je er wel eens aan gedacht de lampen niet aan het plaffond op te hangen maar van boven naar beneden op de afscheiding van je hokken samen met reflectoren. Zo krijg je in elk hok een behoorlijke hoeveelheid licht.


kobin
Website Member
Posts :17

Website Member
2009-02-10 - 18:39:15 send message to kobin

maar als je er voor langs loopt dan krijg je schaduw in de broedkooien schrikken daar de vogels niet van.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2009-02-10 - 20:27:56 send message to Rogert

Je monteert ze niet tegenover je hokken maar op de tussenstukken/tussenwanden van je hokken als dat mogelijk is. De lamp zit op op 3 cm van je hok en kan twee rijen van boven naar beneden verlichten.

Als je dan reflectoren gebruikt dan reflecteer je het meeste licht terug de hokken in en kijk je zelf niet direkt in de lampen.

Maar dit zou je ook horizontaal kunnen doen boven elk hok (onder de schuiflade) maar dan schijnt de lamp alleen in de onder gelegen hokken. Hierdoor moet je weer meer lampen monteren.


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2009-02-20 - 12:47:16 send message to vandervliet



gebbinkjes
Website Member
Posts :68

Website Member
2009-02-21 - 16:10:18 send message to gebbinkjes

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo,
waarom zijn er 2 kooien met afwijkende kleur licht,heeft iemand een idee wat zoiets in aanschaf gaat kosten.
m.vr.gr. Harry


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2009-02-21 - 17:22:02 send message to meyer

Dit is een voorbeeld, je kunt dus ook andere kleuren verlichting gebruiken. De aanschafkosten vallen best mee en het verbruik is gunstig.

Op onderstaande link staan deze lampen met de prijzen.
http://www.venkelectronics.nl./


Groeten Meyerwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede