Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > kruising oranjewever+kanarie???!!! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-06-03 - 13:00:39

Niltava bedankt voor de links happy :).
Ik heb nog een vraag weet iemand of het bouwen van nesten door wevers aangeleerd gedrag of aangeboren gedrag is, want dat zou betekenen dat het belangrijk is dat we kweekjongen bij hun ouders laten om ze te laten leren nesten bouwen.
Ik weet dat er onderzoek bij paradijsvogels is gedaan naar de ornamenten en "dansen" die ze gebruiken om nesten te bouwen en daaruit bleek dat dit aangeleerd gedrag was, maar ik weet niet of er onderzoek is gedaan naar het bouwen van nesten van wevers.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-03 - 17:33:35

Daniel,
Ook een boeiende vraag! Mogelijk in verband met je vraag elders over "wie kweekt er met wevers?"

Het antwoord op de laatste vraag is volgs mij: weinigen (of geen?), maar daar kunnen we zelf iets aan doen.
Als je zin hebt samen een kweekpoging te doen met een kolonie (oranje)wevers, laat me dat dan weten. Ik beschik in ieder geval over veel ruimte en tijd om zoiets te realiseren. Mogelijk kunnen we dan volgend jaar de vraag over aangeboren/aangeleerd weefgedrag zelf beantwoorden?


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-06-03 - 18:45:51

Volgens mij is het aangeboren gedrag, al zal het wel zijn men door ervaring beter wordt.
Over het algemeen werden/worden jonge vogels ingevoerd en die kunnen nesten bouwen, dat is bewezen.
Ik denk dat het niet handig zou zijn dat het aangeleerd gedrag zou zijn, gezien de korte levensduur van dergelijke vogels. De tijd om te leren en om succesvol nakomelingen voort te brengen binnen een leven lijkt me daarvoor te kort.

Niltava


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-03 - 18:57:00

Klinkt op zich logisch en is denk ik ook wel juist.
Anderzijds gaat het hier om een koloniebroeder die gedurende langere tijd meerdere nesten bouwt en meerdere broedsels grootbrengt, zodat jonge vogels na het uitvliegen direct om zich heen de "weefwerkzaamheden" kunnen waarnemen en kunnen gaan oefenen.
Overigens betreft de import meestal een mix van volwassen en jonge vogels. Ze worden tamelijk massaal gevangen door een groot net over een nestboom heen te schieten. Alles wat daar onder zit (en nog leeft sad :() wordt op transport gezet.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-06-03 - 20:19:38

Aangeboren gedrag zou mooi zijn, maar ik geloof dat er ook gedeeltelijk aangeleerd gedrag bij zit.
Ik heb van horen zeggen (jammer genoeg geen onderzoek gezien sad :( ) dat jonge mannen juist niet paren omdat de poppen hun nesten (nog) niet goed genoeg vinden. Maar ja dat is van horen zeggen. Bij de weversoorten (grote textor, roodkop, zwartmasker roodbek en een oranje wever soort )die ik gehad is het jammergenoeg ook altijd maar bij bouwen gebleven en nooit een enkel ei al moet ik bekennen dat de omstandigheden verre van ideaal waren. Een vriend van mij was serieus bezig met wevers, maar ja zoals veel mensen van onze leeftijd heeft zijn studie ervoor gezorgd dat zijn vogels nu op een laag pitje staan.
Karel ik zou graag een poging wagen met een kolonie oranje wevers maar ik heb op het moment jammergenoeg niet de tijd en ruimte om het goed aan te pakken (ik begin volgende week met afstuderen). Ik kan het wel wat kleiner aanpakken maar ik denk dat ik beter een serieus kweekprogramma kan opzetten als ik klaar ben en dan ook mijn volieres kan inrichten voor wevers (het mogen dan wel geharde vogels zijn maar ik denk dat wevers toch enkele aanpassingen nodig hebben om ze tot broeden te krijgen).
Ik heb nog wel vanmiddag gebeld naar een bekende vogelhandelaar uit Dirksland en gevraagd of hij wevers had zitten, maar niks en ook geen wevers die er aan zaten te komen of in quarantaine gingen. Er zou nog wel een partij aankomen maar dan moest ik geduld hebben. Niet ideaal maar voor wevers moeten we het jammergenoeg met import doen.

Verder ben ik een paar jaar geleden 1 keer een nakweek zwartmasker roodbek tegengekomen bij een show in Bergen op Zoom. We hebben toen nog navraag gedaan van wie de vogel kwam en het bleek een man te zijn die zich echt richtte op wevers, maar jammergenoeg zijn we er niet achter aan gegaan.
Ik had met mijn vraag gehoopt dat iemand die hem kende zou reageren of dat er nog meer waren.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-03 - 21:46:41

Verstandige beslissing! Voor zo'n project is idd veel tijd nodig. Naast de voorbereidingen komt er ook een hoop observatiewerk bij, denk ik.
Wellicht later nog eens? Het verkrijgen van vogels zal geen probleem worden denk ik. Kwestie van de juiste relaties wink ;).


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-06-03 - 22:25:05

Zoals ik vermelde denk ik dat er wel een leerfactor is. De oudere(lees meer ervaren vogels) hebben meer succes bij de vrouwen, immers zij zijn een betere garantie voor de nakomelingen.
Het is net zoals bij de kanarie, ze kunnen zingen maar door van goede zangers te leren/ luisteren worden zij beter.
Bij koloniedieren is het bekend dat de dieren die midden in de kolonie zitten een betere plaats hebben, daar zitten de dieren met ervaring (denk aan de kemphanen) aan de buitenkant zijn immers de gevaren van predatoren.
Koloniedieren hebben elkaar vaak ook nodig voor de stimulus om te broeden.
Volgens mij kreeg men ook pas echt broedsucces met flamingo's toen men echt meer dieren ging houden en volgens mij heeft men ook wel met spiegels gewerkt.
Ik kan me een herinneren waarbij de weversvogels broeden op een momnet dat als de jongen uitkwamen het gras vlakbij hen net (half) rijp was en de cirkel rondom de kolonie waar men voedsel haalde steeds groter werd ivm het rijp worden van het zaad.

Namen van kwekers moeten wel te achterhalen zijn via de ringnummers. Bij de eerste kweek van de NBvV staan de namen tegenwoordig in het blad Onze Vogels en er staan ook wel kweekverslagen i als ik me niet vergis.
Via de site van de bond kun je kijken in welke jaargang en bladzijde een artikel staat.

Niltava



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-03 - 23:24:26

quote
De oudere(lees meer ervaren vogels) hebben meer succes bij de vrouwen, immers zij zijn een betere garantie voor de nakomelingen.
Dat zij een betere garantie zijn voor nakomelingen is ongetwijfeld waar. Toch is nmm de reden waarom vrouwtjes bepaalde mannen de voorkeur geven eigenlijk nog steeds niet duidelijk.
Een tiental jaren geleden zond de VPRO een documentaire (ik meen Noorderlicht) uit die over dit onderwerp handelde. Onderzocht werd de paarvorming van koolmezen in een bepaald stuk bos. Als meest opvallend kwam naar voren dat niet de (in onze ogen) mooist gekleurde volwassen mannetjes automatisch de voorkeur kregen, maar dat de vrouwtjes selecteerde op de mannen met de langste pootjes. Een verklaring hiervoor kon men niet bedenken.
Toevallig stond er onlangs in de wb van de Volkskrant een artikel over het (thans nog steeds) ontstaan van nieuwe diersoorten, waarbij een onderzoeksteam in Z-Amerika bij een bepaalde vogelsoort eveneens deze voorkeur voor de langste poten ontdekte.

In een kooi met (te veel) wevers heb ik zelf wel gezien dat volwassen mannen, baltsende jonge mannetjes wegjoegen. Mogelijk dat er daardoor voor de betreffende vrouwen niets meer te kiezen valt?
Dit gedrag zou, zoals je zegt, de jonge mannen naar de buitenkant van de kolonie kunnen drijven.
Mooi mechanisme! Jonge mannen kunnen zich daar oefenen in het nesten bouwen en misschien als slachtoffers de eerste klappen van predatoren opvangen, zodat de broedende vogels niet in gevaar komen (?)





Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-06-04 - 07:12:12

Klopt Karel/Hans,
Maar ik had het niet over de mooiste he : ) maar over de meest ervaren mannen.
In het programma over de koolmezen kwam ook naar voren dat de brutaalste dieren in het begin wel een voorsprong hadden, maar eerder het loodje leggen. De wat gemoedelijkere dieren hadden uiteindelijk meer succes.
Dit is trouwens een heel goed mechanisme voor evolutie.
Eenzelfde verhaal kwam ik al jaren eerder tegen in een arikel in artis over jachtluipaarden.
Men snapte maar niet waarom men niet succes had bij het fokken had, ze hadden immers de beste(mooiste)uitgezocht.
Toen men echter (door toeval?) scharminkeltjes bij elkaar plaatste lukte het wel.

Niltava


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2004-06-04 - 13:17:57

Ja, geweldig! Ik meen me zelfs van de mezen te herinneren dat de vrouwtjes idd in eerste instantie koppelden met de "sterkste" mannen, zelfs een nest met ze bouwden en een eerste ei legden. Als het dan de beurt van de man was om te gaan broeden, verlieten de vrouwen (ongezien) het territorium om zich "te vermaken" met de "langbenigste" buurmannen.
Uiteindelijk waren vervolgens de meeste eieren niet bevrucht door de "vader" maar door diverse buurmannen!
Jammer dat we tijdens ons leven, de gevolgen van deze selectie niet meer zullen meemaken.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-06-04 - 20:19:29

Will1000, Karel,

Misschien is onderstaande url interessant voor jullie:
www.geocities.com/rainforest/canopy/2450/weavers.html
Ik heb ook een item geposst op een amerikaanse list


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-06-04 - 20:22:28

en nog een link, van een onerzoeker die ze bestudeert heeft.
Misschien kun je die zelfs de vraag zelf stellen(antwoord hier??)

www.uni-oldenburg.de/zoophysiologie/english/members/thomas.html

Niltava


Wil1000
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2004-06-12 - 20:53:05

UUUUUUh wat een discussie...Daar sta ik van te kijken..

Uuuh en even voor alle duidelijkheid: Ik heb die vogels bij elkaar in een voliere ennnee ik had nooit gedacht dat het mannetje (die tevens beschikt over twee vrouwtjes van het eigen geslacht), mijn kanariepopje uit zou kiezen ommuuuhh te jeweetwellen...

Ik ben wel blij met deze reacties, want ik wist niet dat een kruising zo moeilijk zou zijn. De eitjes hadden volgens mij ook al uit moeten komen. Een ei is sowieso dood (heel donker van kleur) maar een ei was heel mooi licht. Maar volgens mij begint dat nu ook wat donkerder te worden.

Wat is trouwens de uitbroedperiode van wevers? Bij kanaries is dat 14 dagen...

Maar goed ik wil nog wat opmerkingen geven over wat ik boven heb gelezen.

Tegen Rudy: mensen moeten toch zelf weten waar ze mee bezig zijn?

Tegen degenen die willen gaan kweken met oranjewevers:
a) over t algemeen -wat ik erover gelezen heb - zijn er zelden kweekresultaten te verkijgen bij wevers.
Ik denk zelf dat dat komt omdat de natuurlijke omstandigheden gewoon niet na te bootsen is. Een wever is mijns inziens een vogel die nog erg dicht bij de natuur staat en ik ben zelf eigenlijk geen voorstander van kweek bij die vogels.Zelf zag ik liever dat ze in gevangenschap uitsterven en laat ze dan gewoon lekker in het wild in Afrika leven. Die beesten horen niet in gevangenschap.
Reden dat ik dit vind: de vogels hebben speciefieke behoeften: insecten, volieres met veel beplanting. In het wild (heb ik gelezen), maken de mannen hun nesten bijvoorbeeld op riet. Kunnen wij dat namaken? Zo ja, wie doet het?...Het gevolg is dat als we ze hier kweken, de vogels vaak bij mensen terecht komen die niet in de behoeftes van de beestjes voldoen.

En als je zoekt naar een kweker, moet je eens bellen naar De Vogelkelder in Den Haag. Die dierenzaak verkoopt namelijk ook veel jonge wevertjes dus die kent kennelijk een kweker die succesvol is (of worden de beestjes uit Afrika gehaald?). Maar sorry, ik kan het niet aanzien: kleine rotkooitjes volgestampt met die vogels. Dan denk ik: laat lekker uitsterven hier (en laat ze leven in Afrika). Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat ze daarom niet kweken in gevangenschap: een soort ingebouwd zelfbeschermingsmechanisme...

En geef ze es ongelijk...


Wil1000
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2004-06-12 - 21:04:11

Nou Niltava, wat een geweldige link! (die eerste hierboven). Ik heb m gelezen en het onderschrijft wat ik zelf hierboven geschreven heb.

Ik wil iedereen dan ook oproepen: als je deze vogels wil houden: hou rekening met hun specifieke behoeften. En laat ze lekker hun nesten bouwen, maar kweek er niet mee. Geniet ervan en wacht tot ze sterven. Werk er aan mee uit liefde voor t dier om ze uit Nederland weg te krijgenhappy :)!

PS: Wat iedereen doet moet ie zelf weten natuurlijk en ik veroordeel niemand. Dit is alleen mijn advies, namens de oranjewevertjeshappy :)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2004-06-12 - 21:39:57

Hmm vreemde reactie will, ik snap eigenlijk niet waar je die mening op baseert.
Als ik veel ruimte had zou ik het zeker het eens met ze proberen. Waarom hoor je weinig van broedsuccessen? Vroeger werden ze veelvuldig ingevoerd en werd niet de nadruk gelegd op kweek.
Een enkeling(T. Vriends) beschrijft wel kweek in een voliere. Nu worden ze regelmatig weer ingevoerd, niet zoveel als vroeger maar wel meer dan een paar jaar terug. Dat verklaart volgens mij ook waarom je er niet zoveel van hoort.
Niet iedereen schaft ze aan omdat ze ook nog wel eens als aggresief (mn tijdens de kweek)te boek staan en soms perioden als saai(als ze niet in hun broedkleed zijn).
Een andere oorzaak van weinig eigenkweek zou kunnen liggen in het feit dat (zoals je hebt kunnen lezen in de link van hierboven) de competitie onder de mannen het succes bevordert.
Je moet er dus mogelijk meerdere houden, vgl de flamingo's.
Ze zijn ook niet moeilijk te houden en de mensen die er mee gekweekt hebben deden dat in een meestal kale voliere met een kale boom in het midden.
Volgens mij moet een wat ervaren kweker met een beetje inzet wevers kunnen kweken!! Volgens mij wordt er in de VS zeker mee gebroed.
Wat betreft het uitsterven in gevangenschap vind ik een slecht plan. Er mee kweken lijkt mij het parool. Dit verschaft kennis, plezier en een bestand die mogelijk import onnodig maakt.
Dieren houden hebben mensen zowat hun hele bestaan gedaan. Helaas worden er steeds minder dieren gehouden en staan we steeds verder van de dieren/natuur af. Ik werk hier op het platteland en daar zie ik het zelfs gebeuren, de kinderen hebben steeds minder respect, interesse en kennis van de natuur. Een hond is vies, lastig en gevaarlijk is soms de mening, terwijl het een kind zoveel aspecten van het leven kan bijbrengen.
Het houden van vogels (dieren) brengt de mensen dus dichterbij de natuur en zullen die dus willen behouden.
Lees ook maar eens de verschillende toppics van deze site, het belang van vogels en het mogelijk voorkomen van import staat voorop.
Nu nog even naar de wevers, ze kweken hier misschien hier nog niet zoveel, maarja in afrika worden ze met miljoenen(inderdaad) tegelijk met dynamiet opgeblazen. Het is maar wat je prefereert.
Als je nog niet lid bent van een volierevereniging(NBvV) zou ik dat worden, daar leer je veel van wat kan en het hoe en wat van kweken van vogels.

Niltava




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 136 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede