Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Mensen, Ik ben radeloos? Wat kan dit zijn? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Mensen, Ik ben radeloos? Wat kan dit zijn?
jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-03-05 - 08:45:26 send message to jaap van de pol

Hallo,

Ik heb een blauwgele ara zoals een paar van jullie al weten. Ik kweek verder al 5 jaar met papegaaien, dus heb redelijk wat ervaring.

Gisteren kwam ik uit m'n werk en had de blauwgele ara (huiskamervogel) 3 veren verwijderd, die lagen op de bodem van de kooi en op de plek waar ze eruit gehaald (geplukt?)waren, zag ik ook nog dat er een aantal veren voor de helft afgebeten waren, ik denk in totaal 5 stuks. Ik snap er echt niks van. Om jullie een goed beeld te geven van de verzorging vertel ik even het volgende:

- De ara is 26 weken oud.
- Ik heb hem vanaf de 13e week
- Overdag zit hij in een ruime kooi met voldoende speeltjes, wilgentakken etc.
- 's avonds als ik thuis ben krijgt hij z'n aandachtsuurtje en zit hij altijd los bij mij.
- Ik sproei hem ongeveer 1 a 2 keer per week
- Hij krijgt elke dag zaad, fruit, walnoten, eivoer, 1 x per week kiemzaad met maagkiezel, eivoer en gekookt ei erdoorheen.

Zo ongeveer ziet de verzorging eruit. Ik heb nu al aloe vera besteld om op de plek te sproeien, maar ik snap er niks van. Mensen, is dit het begin van plukgedrag of is het toeval dat hij aan z'n veren gezeten heeft???

aub geen reacties over vogels in huis, maar hulp en tips..

alvast bedankt!

Jaap van de Pol


lZebravinkjel
Website Member
Posts :513

Website Member
2009-03-05 - 09:31:50 send message to lZebravinkjel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


Asura
Website Member
Posts :282

Website Member
2009-03-05 - 10:39:01 send message to Asura

Ik heb weinig verstand van papegaaien, maar ik wilde wel even opmerken dat sommige vogels gewoon stressgevoeliger zijn en dus ondanks een goede verzorging toch kunnen overgaan op plukgedrag.


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2009-03-05 - 10:56:57 send message to hoogervorst

Is het mogelijk dat de vogel in de groey misschien iets mist van vitamines en mineralen.
Dit xou je tegenwoordig al kunnen bijvoeren door wat pellets aan de voeding toe te voegen naast het bestaande.
Radio aan?
Succes, ik hoop dat het gauw stopt of over gaat.


Riboet
Website Member
Posts :99

Website Member
2009-03-05 - 11:30:28 send message to Riboet

Weet je heel zeker dat de veren zijn afgebeten? Zijn ze niet gebroken. Het gebeurt een enkele keer dat bij een plotselinge val veren spontaan uitvallen en in die val zouden er natuurlijk ook nog pennen gebroken kunnen zijn.



Plukken kan wel van de een op de andere dag beginnen, maar een reden van het plukken achterhalen is lastig.

Hier werd begonnen met plukken (grijze) uit onzekerheid. Pas toen ik zoiets had van je zoekt het dan ook maar uit met je plukgedrag, het is JOUW probleem niet de mijne en ik mijn aandacht van de vogels afhaalde en daardoor blijkbaar consequenter werd in mijn gedrag naar de vogels (ze zit met drie andere grijzen samen) toe ging het veel beter. Ze plukt nu alleen nog wel eens een enkel keertje als er veranderingen plaats hebben (bv als er nieuwe broertjes of zusjes voor de handopfok naar de kamer zijn gehaald, dat vinden de volwassen grijzen spannend maar tegelijkertijd ook weer eng ofzo).

Consequent zijn in je handelingen en gedrag en vooral in leiding geven, helpen wel plukgedrag te voorkomen/weg te nemen.


Maar voor je begint met een gedragstherapie als oorzaak even uitsluiten of de oorzaak van het plukken niet medisch is (tekorten, parasieten).


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-03-05 - 11:44:34 send message to jaap van de pol

Hallo Riboet,

Wat jij zegt zou goed kunnen hoor, dat hij ergens tegenaan gekomen is en zo de veren eruit gegaan zijn. Of die andere 5 veren afgebroken zijn weet ik niet, maar ze waren voor de helft weg, dus echt schuin kapot gegaan. Kan door een val, maar ook door bijten. De oorzaak kom ik niet achter, want ik was er niet op dat moment.

dank je voor je reactie!

Jaap


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2009-03-05 - 12:36:08 send message to rajar

Is dit de ara die ook onverteerde zaden in zijn ontlasting had?????



jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-03-05 - 12:37:45 send message to jaap van de pol

ja, klopt, één keer voorgekomen, daarna nooit meer.

vr gr Jaap


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2009-03-05 - 13:24:13 send message to Ton Koek

quote
aub geen reacties over vogels in huis, maar hulp en tips..
Volgens mij is hier een naam voor... struisvogelpolitiek.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2009-03-05 - 15:32:02 send message to rupicola




De probleemstelling is helaas een klassiek verhaal!
Hieromtrent is een gigantische hoeveelheid informatie, kennis en kunde beschikbaar!

quote
aub geen reacties over vogels in huis, maar hulp en tips..


Jammer voor de betreffende vogel dat oplossinggericht denken op deze wijze bij voorbaat afgewezen wordt.

succes ermee.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2009-03-05 - 16:18:11 send message to Antonia

Ik had een ara die vlak voor hij bij mij kwam, al zijn vleugelveren had afgebroken/ gebeten omdat een grijsje waarmee hij al een poos zat weg ging, dus ook van de één op andere dag, daarna heeft ie het niet meer gedaan.

Dus bij deze, is er iets plotseling veranderd in huis, ms meubels verplaatst ?
Alhoewel ik jouw vogel nog aardig jong vind, maar goed, je weet nooit.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-03-05 - 16:29:24 send message to jaap van de pol

Hallo Antonia,

Er is niks veranderd... echt helemaal niks, ook niet in het ritme van de vogel, alhoewel ik altijd probeer veel variatie in de aandacht van de vogel te brengen, zoals even mee naar de schuur, of even naar buiten met hem, of naar boven als ik achter de pc zit, dan zit hij op z'n standaard. Daar slaapt hij ook wel eens als we visiete hebben en het wordt laat. Maar nooit nergens last van gehad! En opeens liggen er 3 veren en zijn er 5 kapot!, Kan natuurlijk door een val iin de kooi komen, maar lijkt me sterk. T is net of het echt scheef afgeknipt is. Even voor de duidelijkheid. Het was boven z'n poot, dus aan de onderbuik. Rare plek he?

vriendelijke groet, Jaap van de Pol


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2009-03-05 - 20:27:40 send message to Fonje

quote
Het was boven z'n poot, dus aan de onderbuik. Rare plek he?



Waarschijnlijk iriteerd er inwendig iets op die plaats. Parasieten, megabacterien, flagellaten enz. Best eens op laten onderzoeken.

Groetjes
Peter


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2009-03-05 - 20:35:25 send message to Antonia

Kijk even zijn huidje na, er kan idd een irritatie ergens zitten.

Wat betreft opvoeding en verzorging lijkt het oké wink ;) maar het is altijd goed alles ff na te lopen.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2009-03-05 - 22:10:27 send message to Wickingh

Zou hem 1st eens voor het raam weghalen, maar ja wie ben ik?

Mvg Frank


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2009-03-06 - 08:30:40 send message to jaap van de pol

Gisteren heb ik niks verdachts meer gezien aan het verenpak, behalve dan dat ene plekje. Zou het dan toch een ongelukje geweest zijn? Hij is er in ieder geval niet verder mee gegaan.

vr gr Jaap



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 264 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede